Het risico om in het verkeer te overlijden (per afgelegde afstand) was voor motorrijders tussen 2010 en 2014 30 keer zo groot als voor automobilisten. Van de overleden motorrijders in 2015 was bijna 30% tussen 40 en 49 jaar en 98% was man.
Een ongeluk met een motor is meestal heftiger dan met een auto. Volgens veiligheidsdeskundige Saskia de Craen van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) komt dat door twee dingen: kwetsbaarheid van motorrijders en evenwicht.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
Verschil in veiligheid tussen auto en motorfiets
Op de motorfiets loop je 25 keer meer risico dan in de auto.
De afgelopen 10 jaar kwamen er zo'n 28% motorrijders bij.Het aantal ongevallen daalde tijdens diezelfde periode met 24%. De veiligheid van motorrijders is er dus nationaal gezien op vooruitgegaan. De gemiddelde leeftijd van de motorrijders in ongevallen is met 5 jaar toegenomen.
Het aantal verkeersdoden dat jaarlijks onder motorrijders te betreuren valt, is al enige jaren stabiel: zo rond de vijftig personen. In 2021 kwamen 52 motorrijders bij een verkeersongeval om het leven, in 2022 waren dit er minder: 46.
Jaarlijks overlijden er zo'n vijftig motorrijders. De meeste dodelijke slachtoffers zijn tussen 40 en 49 jaar, van wie 95 procent man. Dit komt vooral doordat mannen vaker en meer motorrijden dan vrouwen.
Motorrijden is gezond voor je!
In de studie werden meer dan 50 motorrijders getest op hersenactiviteit en hormoonspiegels voor, tijdens en na het motorrijden, autorijden en rusten. Na een ritje van 20 minuten motorrijden resulteerde dit in een afname van 28% in biomarkers van stress.
Om direct met de deur in huis te vallen: ja, motorrijden is zwaar. Maar het goede nieuws is dat de mate waarin dit effect heeft op je gemoedstoestand afneemt naarmate je vaker motorrijdt. Hoe vaker je rijdt, hoe normaler het wordt. De meeste motorrijders zullen het beamen dat motorrijden af en toe echt hard werken is.
Meest risicovolle situaties voor motorrijders
De meest risicovolle situatie voor motorrijders is kruisend verkeer. Zelfs 83% van de ongevallen heeft hier mee te maken! Kruispunten en splitsingen vormen de grootste risico´s voor motorrijders, hier gebeuren de meeste ongelukken (36%).
Misschien wel de belangrijkste reden van allemaal: motorrijden is ongelofelijk leuk. Elke kilometer is genieten, het nemen van bochten is een feest, het gevoel van vrijheid is sensationeel en daarnaast zit er in zo'n motor ook nog de nodige power en een lekker geluid. Kortom: je hebt ongekend veel plezier.
Een nat wegdek, een nat pak, slecht zicht. Scheur jij op je motor onbevreesd door de regen of ontwijk je verkrampt alle plassen? Motorrijden in de regen is best mogelijk, mits je op een aantal dingen let. Veel motorrijders proberen rijden in de regen te vermijden.
Uitgedrukt in het aantal verkeersdoden per afgelegde kilometer, is het risico om als fietser in het verkeer te overlijden ruim acht keer zo hoog als het risico voor auto-inzittenden, maar ruim drie keer zo laag als het risico van een brom-/snorfietser en een motorrijder.
Er zijn drie A-rijbewijzen. Wanneer je 18 jaar oud bent mag je het A1 rijbewijs halen, goed om een motor uit te zoeken met een maximaal vermogen van 11 kW. Om het A2-rijbewijs te halen moet je minimaal 20 jaar oud zijn, maar dan mag je wel op een motor met een vermogen van 35 kW.
Er is maar één onderzoek bekend over de onveiligheid van scooters in vergelijking met motorfietsen. In dit Australische onderzoek (Rogerson et al., 1992) werd ontdekt dat scooters een veel kleiner aantal ongevallen hadden per voertuig, dan motorfietsen.
U mag rijexamen op een zware motor doen als u 21 bent. U behaalt dan een rijbewijs A met de aantekening code 80. U mag dan de eerste 2 jaar alleen op zware motoren met 3 wielen rijden. Na 2 jaar vervalt de aantekening code 80 en mag u op alle zware motoren rijden.
Veel motorrijders zullen er niet direct bij stilstaan, maar motorrijden is best belastend voor het lichaam. Een lange motorrit vergt veel van je spieren. Vooral je rug, nek, armen en beenspieren moeten flink aan de slag als je een aantal uur op je motor gaat rijden.
Motor aan tijdens tanken
Tank niet met een draaiende motor. Want dat is niet alleen slecht voor het milieu en je portemonnee, er is ook een verhoogd risico op brand. Als de motor draait wordt er statische elektriciteit gegenereerd wat brandstofdampen kan laten ontbranden.
Het gewicht van een motor is niet zo zwaar als bijvoorbeeld een auto, waardoor je veel meer voelt dat je aan het rijden bent en dat je de controle hebt over waar je naartoe gaat.
Stressvermindering en Mentale Ontspanning
Je raadt het al – motorrijden! Laat me je vertellen waarom die tweewieler van jou niet alleen een stuk metaal is, maar een heus tovermiddel voor stressvermindering en mentale ontspanning.
De belangrijkste vraag! Val je af als je motorrijdt? Jazeker, met 2 uur motor rijden verbrand je ongeveer 400 kcal.
Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Oppassen geblazen
Bestuurders van een Seat, BMW of Audi veroorzaakten de afgelopen twee jaar de meeste aanrijdingen. Dat blijkt uit onderzoek van Univé. Limburgers zijn volgens de verzekeringsmaatschappij de grootste brokkenmakers.
Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
Statistieken auto-ongelukken op leeftijd
Per afgelegde afstand is het risico op een fataal auto-ongeluk van jonge automobilisten ruim vijf keer zo hoog als van automobilisten tussen de 30 en 59 jaar. Bij jonge mannen is het risico zelfs tien keer zo hoog.