In Frankrijk is het verplicht om s 'nachts of bij slecht weer reflecterende motorkleding te dragen. Er moet minstens 150 vierkante centimeter reflectie materiaal zijn aangebracht op de kleding. Voor iedere motorrijder is het overigens verplicht om een reflecterend vest bij zich te hebben voor als je pech krijgt.
Op de motor moet u een goedgekeurde helm dragen. Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen. Die kleding beschermt u als het onverhoopt toch misgaat.
Waarom zou een verplichting nog niet zo gek zijn? Een glijpartij met een motor kan al snel zorgen voor ernstig letsel. Ook bij een lage snelheid. Met motorkleding aan loopt u waarschijnlijk nog steeds letsel op bij een flinke uitglijder, maar de gevolgen kunnen door de juiste kleding beperkt blijven.
Spanje kent geen kledingvoorschriften voor motorrijders.
Ook is het verplicht armen en benen te bedekken op de motor en schoeisel te dragen waarbij de enkels zijn beschermd. Tevens is het verplicht handschoenen te dragen op de motor (met of zonder vingertoppen). Dit is ook verplicht voor de passagier!
Over het algemeen bieden de meeste rijscholen op zijn minst motorhelmen te leen aan en veelal motorjassen, handschoenen en motorbroeken. Laarzen of hoge stevige schoenen moet je daarom zelf meenemen zodat je voeten en enkels beschermd zijn.
Is motorrijden moeilijk? Nee, want het motorrijden op zichzelf is niet moeilijk als je de motor weet te hanteren. Dat leer je door motorrijles te nemen en te starten met het onderdeel voertuigbeheersing. Met het doen van oefeningen leer je in de praktijk snel motorrijden.
De wet zegt dat je een jas met lange mouwen en een lange broek of overall moet dragen. Kort door de bocht gaande, volstaat dus ook een jeansvest. Wij zijn er echter zeker van dat jij heel graag rijdt maar nog liever heelhuids terug thuis geraakt (zodat je nog ritjes kunt maken).
Scooters/motoren 500cc en meer
Voor scooters/motoren met een 500cc of meer cilinderinhoud heeft men in Spanje een rijbewijs A nodig en dient men minimaal 20 jaar te zijn. Daarnaast is het verplicht om gedurende minimaal twee jaar het A2 rijbewijs gehad te hebben (maar ook het A1 rijbewijs is geldig).
Tijdens het motorrijden in Italië is het erg belangrijk een goedgekeurde helm te dragen. Als je geen helm met het CE keurmerk draagt, riskeer je een hoge boete. Bovendien kan de politie je motor tot wel 60 dagen in beslag nemen. Het is in Italië verplicht om overdag minimaal dimlicht te voeren.
Motorbroek
Textiel is waterdicht en je kunt er nog iets onderaan trekken. Naast een leren en textielen broek willen we je ook introduceren aan de motorjeans, oftewel een Kevlar Jeans. Een motorjeans is niet alleen te dragen op de motor, maar ook als gewone jeans.
De schoenen
De schoenen moeten voldoende hoog zijn zodat de enkels beschermd worden. Ook hier is het beter om te kiezen voor motorlaarzen of goede bottines dan schoenen in stof van het “Converse”-type die niet hard genoeg zijn om voldoende bescherming te bieden.
Motormaatje is de leukste motorclub op internet. Een club voor motorrijders die graag samen met andere motorrijders willen toeren. Met lekker weer en leuke mensen de mooiste plekken ontdekken. Opgericht in 2009 en groot geworden door het succes van de eenvoud en de geweldige sfeer.
Beschermende kledij
Helm, handschoenen, een jas met lange mouwen, een lange broek of een overall en laarzen of schoenen die de enkels beschermen, zijn verplicht als je op de motorfiets kruipt. Een short en T-shirt kunnen niet.
Vanaf 20 jaar kan je direct beginnen met het A2-rijbewijs en sla je A1 over. Met het A1-rijbewijs mag je op motoren tot 125cc rijden, met een maximaal vermogen van 11kW en maximaal 0,1kW per kilo. Dit komt er op neer dat je voornamelijk op alle 125cc 4 takt motoren mag rijden en op een aantal afgeknepen 2-takt motoren.
Wie langer dan twee jaar het rijbewijs B op zak heeft, mag met een motor of scooter van 125 cc de weg op, op voorwaarde dat die een vermogen heeft van maximaal 15 pk (11 kW). Wie zijn rijbewijs B na mei 2011 haalde, moet eerst vier uur scholing (zonder examen) volgen.
In Portugal bestaat geen aparte definitie van een snorfiets; deze valt onder de bromfietsen. Een bromfiets mag niet sneller kunnen dan 45 km/h.
De volgende beschermende kledij is enkel verplicht voor de bestuurder of passagier van een motorfiets met een cilinderinhoud groter dan 50 cc: handschoenen. valhelm. jas met lange mouwen.
Motorschoenen of -laarzen
Goede motorschoenen hebben beschermende verstevigingen, een slipvaste, versterkte zool, een versteviging op de bovenkant van de linkervoet om de druk van het schakelpedaal op te vangen bij het veranderen van versnelling en beschermstukken aan enkels en hielen.
De vraag van vandaag: 'welke motorkledij is verplicht? ' en 'mag je motorrijden met een korte broek en een T-shirt? ' De wetgeving zegt dat je naast de helm verplicht bent om handschoenen, schoenen tot aan de enkel bedekt en een lange broek te dragen in combinatie met een vest met lange mouwen.
Je kunt het beschouwen als een vriendelijke manier van herkenning en begrip voor de andere motorrijder. Het ontstaan van de groet bij motorrijders is niet heel duidelijk. Er gaat en verhaal over middeleeuwse ridders die, als ze elkaar te paard tegenkwamen, hun hand opstaken als een groetgebaar en gebaar van herkenning.
In Nederland weten we wel iets meer. Daar is 1 op de 5 nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg daar het aantal vrouwen die een motorrijbewijs wisten te behalen, van 4.060 tot 5.799. In Zwitserland vertegenwoordigen vrouwen zo'n 15 procent van de motorrijders.
125 cc: laveren door de file
De meeste 125cc-motoren en scooters hebben een beperkt vermogen van maximaal 15 pk. Dat is goed voor een topsnelheid van 100 à 110 km/uur. Geen snelheid om lange ritten op de snelweg mee te maken (een paar kilometer kan wel). Goed inzetbaar in file- en stadsverkeer op de kortere afstand.