Vermoeidheid kan je plezier in een motorrit behoorlijk bederven, vooral bij zeer lange (vakantie)ritten. Ben je eenmaal aan het rijden, dan heb je het gevoel dat je makkelijk nog een heel stuk verder kunt, ook al slaat de vermoeidheid toe.
Motorrijden is in veel gevallen goedkoper dan het rijden van een auto. Een motor gebruikt vrij veel benzine. Veel nieuwere auto's rijden zuiniger dan motoren. Dit geldt zeker als je voor een dieselauto kiest.
Motorrijden is leuk
In geen enkel opzicht is het te vergelijken met het besturen van andere voertuigen. Het plezier dat je uit motorrijden haalt is groot. Wanneer je de tijd hebt, heb je dankzij de motor de mogelijkheid om op avontuur te gaan. Vele kilometers kun je aan één stuk rijden, zonder bestemming of doel.
Bij het maken van lange autoritten wordt geadviseerd: twee uur rijden, een kwartiertje rust. Om de twee uur even 15 minuten pauze nemen bevordert de verkeersveiligheid. Zo blijven bestuurders scherp en geconcentreerd en veroorzaken ze minder ongevallen.
"Motorrijden is niet gevaarlijk, maar je kunt wel gevaarlijk motorrijden." De vijf motorrijders kwamen om bij verschillende ongelukken in het land. Heel vorig jaar kwamen in totaal 52 mensen bij motorongelukken om het leven. Dat zijn er een stuk meer dan de 44 in 2020, blijkt uit cijfers van het CBS.
11. Omkomen in een motorongeluk (1 kans op 802)
Minder verkeersdoden in auto en op fiets
Onder de verkeersdoden in de auto waren 137 bestuurders en 38 passagiers. Daarnaast overleden 52 motorrijders, 49 bromfietsers, 43 voetgangers en 32 bestuurders van een scootmobiel. Vergeleken met 2020 kwamen er 22 minder fietsers om het leven door een verkeersongeval.
Motorrijden het hele jaar door
Datzelfde geldt ook voor je motorfiets natuurlijk. Je zorgt natuurlijk voor goeie banden met voldoende profiel want met versleten banden in een regenbui rijden is risicovol. Er is kans op aquaplanning als je door diepe plassen rijdt in bochten heb je minder grip op de weg.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.
Iedereen kan motor leren rijden. Iedereen heeft in principe de mogelijkheid om motor te leren rijden, motorrijden is niet heel moeilijk. De ene persoon heeft het sneller onder de knie dan een ander. Het scheelt natuurlijk al een stuk als je ervaring hebt met het rijden op een schakelbrommer of scooter.
Een nieuwe motor verbruikt gemiddeld 1 liter per 20 kilometer of minder. Dit is ongeveer € 10,- per maand, afhankelijk van de provincie waarin je woont. Dit hangt af van het soort verzekering dat je kies en de modules die je erbij kiest. Bijvoorbeeld het meeverzekeren van een opzittende en pechhulp.
Misschien wel de belangrijkste reden van allemaal: motorrijden is ongelofelijk leuk. Elke kilometer is genieten, het nemen van bochten is een feest, het gevoel van vrijheid is sensationeel en daarnaast zit er in zo'n motor ook nog de nodige power en een lekker geluid. Kortom: je hebt ongekend veel plezier.
Motorrijden is gevaarlijker dan autorijden
En je misschien aangeven dat je motorrijden beter niet kunt gaan doen. Deze mensen hebben gelijk in het feit dat motorrijden gevaarlijker is dan autorijden. Krijg je met de motor een ongeval, dan is de kans op letsel gewoon groter dan met een auto.
Aangezien de meeste rijscholen een lestijd van 120 minuten hanteren (twee losse lessen) ben je per keer dus tussen de €70 en €110 kwijt. Als we uitgaan van het gemiddelde, zijn er ongeveer 20 lessen nodig om klaar te zijn voor de praktijkexamens.
Motor rijden kost, inclusief afschrijving, tussen de € 1.200 en € 4.000 per jaar.
In Nederland weten we wel iets meer. Daar is 1 op de 5 nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg daar het aantal vrouwen die een motorrijbewijs wisten te behalen, van 4.060 tot 5.799.
U mag vanaf 17 jaar rijles nemen op een lichte motor en het theorie-examen motor doen. Voor het praktijkexamen moet u minimaal 18 jaar zijn.
Hoe lang een motor mee gaat is afhankelijk van het onderhoud en hoe er mee gereden is. Een redelijke verwachting van een benzine motor is 250.000 km. Hoe lang deze motor nog mee kan is afhankelijk van de huidige staat van de motor.
Wanneer het kouder wordt, gaan veel motoren uit de verzekering en in de winterstalling. Van zegge december tot maart komen deze motoren dan ook niet meer naar buiten. Menig motor staat opgebokt, aan de lader en met alle vloeistoffen in orde gemaakt terwijl je prima kunt doorrijden in de winter.
Veilig rijden met winterweer
Motorrijden als het vriest kan best maar pas op voor gladde wegen. Ben je wel iemand die met alle weertypes rijdt dan is het zaak altijd beschermende kleding te dragen. Voor je helm is een pinlock vizier aan te raden. Leren motorkleding is stevig maar vergt onderhoud, zeker in de winter.
Permanente blootstelling aan regen, wind, zon of zelfs sneeuw en hagel is niet ideaal voor je motor. Vooral vocht kan je motor flink beschadigen. Er kan roest ontstaan en elektronica kan beschadigen. Zonlicht kan de kleur van je motor vervagen, leer laten uitdrogen en kunststof broos maken.
U mag alleen op een motor rijden als u een motorrijbewijs heeft. Er zijn 3 soorten: rijbewijs A1, A2 en A. Welk rijbewijs u nodig heeft, hangt af van het vermogen van de motor.
Verhoudingsgewijs vallen er veel doden in het verkeer onder ouderen. De meeste verkeersdoden waren 80 jaar of ouder (126, 19% van totaal). Gevolgd door mensen in de leeftijd 70 tot 80 jaar (123, 19% van totaal). Bij 40- tot 60-jarigen daalde het aantal verkeersdoden met 17,6%.
Dit is binnen alle leeftijdsgroepen zichtbaar. Van alle verkeersdoden in ons land is 74% een man. Vooral onder de groep veertig- tot vijftigjarigen hebben mannen een veel grotere kans op een auto-ongeluk met een dodelijke afloop. Maar liefst 90% van alle verkeersdoden tussen 40 en 50 jaar is een man.