Inloggen bij Mijn Overheid gebeurt via DigiD. Sinds oktober 2015 is het gebruik van MijnOverheid voor burgers vanaf 14 jaar verplicht. Op dit moment (2017) wordt de BerichtenBox uitgebreid waardoor binnenkort grotere berichten verwerkt kunnen worden.
U kunt de Berichtenbox niet opzeggen. Elke Nederlander van 14 jaar of ouder krijgt een account bij MijnOverheid. Het account kan niet worden opgezegd. Wel kunt u vinkjes weghalen bij de deelnemende organisaties zodat u van hen geen berichten meer zult ontvangen.
De digitale post wordt versleuteld via een beveiligde verbinding verstuurd. Ook vertrouwelijke gegevens en berichten met rechtsgevolgen zoals beschikkingen kunnen veilig verstuurd worden. Gebruikers hebben toegang tot de Berichtenbox via de website van MijnOverheid en de Berichtenbox app.
Op MijnOverheid kunt u uw berichten van de overheid ontvangen en uw persoonlijke gegevens inzien. Zo kunt u digitale post van de overheid ontvangen in de Berichtenbox. Bijvoorbeeld een aanslag van de Belastingdienst, of een brief van de gemeente dat het tijd is om uw paspoort te verlengen.
U kunt uw account niet opzeggen. Waarom moet ik soms opnieuw inloggen bij MijnOverheid? Organisaties die aangesloten zijn bij MijnOverheid, controleren wie u bent door u te vragen om in te loggen.
Een DigiD is geldig tot drie jaar na de laatste keer dat u er ergens mee hebt ingelogd. Gebruikt u DigiD dus geruime tijd niet, dan moet u een nieuw DigiD aanvragen.
Alleen organisaties die wettelijk bevoegd zijn om burgerservicenummers te gebruiken, maken gebruik van DigiD. Dit zijn overheidsorganisaties of organisaties met een publieke functie, bijvoorbeeld: ministeries en gemeenten.
Zij kunnen persoonlijke gegevens inzien, post van de overheid ontvangen in de digitale Berichtenbox en de status bekijken van lopende zaken bij de overheid. Logius zorgt voor de beschikbaarheid, juiste werking, continuïteit en beveiliging van MijnOverheid.
U kunt via MijnOverheid.nl controleren met welke gegevens u staat ingeschreven in de Basisregistratie Personen (BRP). Woont u in het buitenland en lukt het niet online? Dan kan het ook via een gemeente met een RNI-loket.
Overzicht van phishing mails die in omloop zijn
Gelukkig kun je op de website van de fraudehelpdesk een duidelijk overzicht bekijken van phishing mails die in omloop zijn. Dit zijn e-mails die in Nederland worden verstuurd naar verschillende en zijn gemeld door gebruikers of instanties.
Neem contact op met je bank of bel Cardstop. Doe aangifte bij de politie. Informeer je omgeving dat ze geen vreemde mails of berichten van je openen en dat ze zeker niet op links klikken. Contacteer een IT-expert voor een grondige controle van je bedrijfsnetwerk.
De Berichtenbox is uw persoonlijke digitale brievenbus voor post van de overheid. Bijvoorbeeld post over: Belastingaangifte. Kinderbijslag.
Nieuw bericht in Berichtenbox
U ontvangt een e-mail als er een nieuw bericht klaarstaat in de Berichtenbox. De mail wordt verstuurd vanuit het e-mailadres: noreply@mijn.overheid.nl. In de e-mail staat dat er een nieuw bericht in uw Berichtenbox klaarstaat op MijnOverheid. Ga zelf naar MijnOverheid om dit te lezen.
Staat u juist geregistreerd in de BRP? U kunt uw eigen adresregistratie controleren via MijnOverheid. Hiervoor moet u gebruik maken van DigiD. Een wijziging kunt u doorgeven aan de gemeente waar u woont.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
Kan die persoon uitgeschreven worden? Dat kan niet zomaar. Hiervoor moet u eerst een melding onjuiste inschrijving doen. Naar aanleiding van uw melding start de gemeente een adresonderzoek.
Met DigiD Machtigen kan een persoon iemand machtigen die namens hem optreedt. Dit is handig als een gebruiker zelf niet goed met een computer of digitale dienstverlening overweg kan of dat wil uitbesteden. Een gemachtigde kan bijvoorbeeld een familielid, een zorgverlener of een belastingadviseur zijn.
Wat doet Logius? Logius zorgt voor de beschikbaarheid, juiste werking, continuïteit en beveiliging van MijnOverheid. Dit is vastgelegd in de Aansluitvoorwaarden en Service Niveau Overeenkomst (SNO). Logius beheert de architectuur van de producten en diensten en ontwikkelt deze verder.
Logius is een baten-lastendienst van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en beheert generieke ICT-voorzieningen. Logius levert diensten aan andere overheidsorganisaties en organisaties met een publieke taak. Voorbeelden van diensten zijn DigiD, Digipoort, MijnOverheid en eHerkenning.
U bent niet wettelijk verplicht een DigiD aan te vragen. Het is wel zo dat steeds meer overheidsorganisaties DigiD gebruiken voor de toegang tot hun online dienstverlening. Zonder DigiD kunt u dus veel dingen niet via internet regelen.
Telefoon met DigiD app is gestolen
Deactiveer de DigiD app op het apparaat dat is gestolen. U kunt dit doen in uw persoonlijke Mijn DigiD-account. Heeft u de app gedeactiveerd op het gestolen apparaat? Dan is het niet meer mogelijk om de DigiD app op dat apparaat te gebruiken.
U heeft uw DigiD 3 jaar lang niet gebruikt. Als u bij de aanvraag van uw DigiD uw e-mailadres heeft opgegeven, dan ontvangt u 30 dertig dagen voordat uw DigiD verloopt een waarschuwing.