In eerste instantie kijk je of je op het slot een stickertje of opdruk kunt vinden met het ART logo. Op het stickertje vind je de volgende gegevens: Het woord “ART”, een “nummer” en een aantal “sterretjes”. Het nummer is het slotnummer oftewel het goedkeurnummer.
Het verschil tussen ART-1 t/m ART-5
ART-2 sloten betreffen in de regel fietssloten. ART-3 sloten zijn in de regel bestemd voor de duurdere fietsen en scooters en brommers. ART-4 sloten zijn geschikt voor scooters en (de wat lichtere) motoren, terwijl het bij ART-5 uitsluitend gaat om sloten voor de (zwaardere) motor.
Hoe is te zien dat het om een ART-2 slot gaat? Het minimale advies voor het beveiligen van gewone fietsen tegen diefstal is dus een slot ART-2. Zo'n slot is te herkennen aan het ART-logo, het aantal sterren en een viercijferig goedkeurnummer.
Het keurmerk zelf geeft met 2, 3, 4 of 5 sterren aan in hoeverre uw fiets is beveiligd tegen diefstal. ART-2 (aangeduid met twee sterren) wordt minimaal aangeraden voor fietsen. ART-3 fietssloten bieden meer beveiliging en zijn meer geschikt voor de stedelijke omgeving.
Verzekeraars als HEMA en Unigarant geven aan dat de fiets of e-bike voor vergoeding bij diefstal op slot moet staan met een ART-goedgekeurd slot van (minimaal) twee sterren. Een ART-2 fietsslot volstaat dus voor zowel de gewone als de elektrische fiets.
Het winnende ketting motorslot is deze Abus Ionus. Dit erg stevige en volledig gekeurde kettingslot wordt door alle verzekeraars goedgekeurd omdat het een ART 4 slot is. Daarnaast is hij lekker lang met de 120 cm waardoor je hij makkelijk aan een lantaarnpaal, hek of ander voorwerp is vast te zetten.
Het ART slotnummer kun je vinden op het ART logo. Dit logo vind je meestal als sticker of opdruk op het slot zelf. Het nummer bestaat uit vier cijfers en begint meestal met een 4. Naast het nummer kun je ook a.d.h.v. van de sterren zien in welke ART klasse het slot is gekeurd.
In eerste instantie kijk je of je op het slot een stickertje of opdruk kunt vinden met het ART logo. Op het stickertje vind je de volgende gegevens: Het woord “ART”, een “nummer” en een aantal “sterretjes”. Het nummer is het slotnummer oftewel het goedkeurnummer.
Een slot met keurmerk ART 1 voorkomt dat een fiets zomaar is mee te nemen. Deze 'meeneembeveiliging' is bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Het minimale advies voor een gewone fiets is eigenlijk een slot ART-2. Deze zorgt voor een goede beveiliging.
Met ART-keurmerk en testwinnaar van de Fietsersbond slotentest. De ABUS Bordo Granit X Plus 6500/110 XL is een ART 2 gekeurd slot. Het zwarte slot is zeer flexibel en heeft een compacte vorm.
Een fietsslot met keurmerk ART 1 is in wezen een 'meeneembeveiliging', bijvoorbeeld geschikt voor een korte stop. Stichting ART adviseert voor fietsen echter een ringslot door het achterwiel in combinatie met een kettingslot, beugelslot of kabelslot. Bevestig uw fiets met één van deze sloten aan een vast object!
Het Keurmerk
Daarnaast wordt gewerkt met een sterrensysteem. Hoe meer sterren een slot heeft, hoe hoger de preventieve waarde van het slot en hoe beter hij dus beschermt tegen diefstal. Een slot met vijf sterren heeft de meeste preventieve waarde.
Een anti-diefstalverzekering is af te sluiten met een voor de betreffende tweewieler (fiets, scooter/brommer, motor) goedgekeurd ART-slot. Voor een fiets moet er minimaal sprake zijn van een ART-2 slot, terwijl vaak ook een ART-3 slot goed te gebruiken is voor de fiets.
Het beste scooterslot is dus een lang ART3 gekeurd kettingslot! Je mag uiteraard ook ART4 of zelfs ART5 gebruiken. Neem je het risico om je scooter niet nagelvast te zetten dan kun je ook andere type sloten nemen, zoals een beugelslot of een schijfremslot.
De diefstalbestendigheid was bij deze sloten al getest door Stichting ART. Conclusie: vergeet vouwslot en beugelslot. De beste oplossing is een ringslot in combinatie met een los kettingslot van minimaal 85 centimeter zodat je hem altijd aan de 'vaste wereld' vast kunt maken.
De meeste verzekeraars eisen een ART goedgekeurd fietsslot. Dat houdt in dat een fietsslot gekeurd moet zijn door Stichting ART. Deze stichting test alle sloten uitgebreid om zo te zien of ze bestendig zijn tegen diefstal. Tijdens deze test wordt er gekeken of het slot bestendig is tegen zagen en knippen.
Sommige verzekeraars eisen bijvoorbeeld dat je een insteekketting gebruikt om je fiets vast te zetten aan een object zoals een fietsenrek om volledig verzekerd te zijn. Helaas staat je fiets ook niet altijd veilig in je garage of schuur. Zet daarom altijd je fiets op slot wanneer je deze hier stalt.
Dit is de profielcode en is aangebracht is tijdens het persen van de sleutel. Op een metalen plaatje aangebracht in de handschoenenkast of elders in de auto. Op de behuizing van het slot. Het is dan een gegraveerd, een ingeslagen of geschreven nummer.
Je kunt sleutels van Nemef, AXA, GAMMA en vele andere merken laten bijmaken. Van huis- tot fietssleutels. In de meeste gevallen is binnen een paar minuten je nieuwe sleutel gereed. Vanaf 4.50 euro ga je met een extra sleutel de bouwmarkt uit.
Vaak is de cijfercombinatie ook zelf in te stellen, soms is er sprake van een unieke code, vermeld op de verpakking. Het gaat daarbij in het geval van fietssloten doorgaans om een driecijferige of viercijferige combinatie.
Een eis die vrijwel alle verzekeraars hanteren, is dat het motorslot minimaal over een ART keurmerk dienen te beschikken. Het ART keurmerk is vijf verschillende categorieën ingedeeld en voor het verzekeren van een motor stelt de verzekeraar minimaal een motorslot met ART 4 keurmerk als eis.
Welke lengte een kettingslot moet hebben kun je geen eenduidig antwoord op geven en is afhankelijk van verschillende factoren. Uiteraard moet een kettingslot niet te kort zijn, want dan beperk je de mogelijk om je tweewieler te verbinden met een vast object.
Over het algemeen verlangen verzekeringsmaatschappijen in hun polisvoorwaarden een categorie 2 slot voor een fiets, een categorie 3 slot voor een brom-of snorfiets/scooter en een categorie 4 slot voor een motorfiets.