In principe is elke meterkast geschikt voor een laadstation. Er is wel een verschil tussen 1-faseladen en 3-faseladen.
In feite is elk huis geschikt voor een laadpaal en kan iedereen die dat wil, er een laten installeren. Is het een laadpaal voor particulier gebruik, dan heb je geen vergunning nodig. Pas als je een openbare laadpaal wilt hebben, komt er papierwerk bij kijken.
Met een 3x25A-groepenkast kun je dus met 11kW laden, maar alleen als de interne lader met drie fasen overweg kan. Exact hetzelfde geldt voor publieke laadpalen. Die zijn allemaal driefasig en kunnen 11 tot 22kW leveren, mits de interne lader van de auto dat aankan.
Een 3 fase laadpaal aansluiten
Wil je een laadpaal met 11 kW, dan is een gewone 3 fase aansluiting van 3x 25 ampère voldoende. Laadpalen met 22 kW hebben een 3 fase aansluiting nodig van 3x 32 ampère.
Voor een 11 kW laadpaal is een 3 fase aansluiting nodig. Je kan thuis een laadstation met 11 kW als losstaand laadpunt of als wallbox laten plaatsen. Het is belangrijk dat de laadcapaciteit van het laadstation aansluit bij de capaciteit van de auto. Zo voorkom je een minder goede werking en een lange oplaadtijd.
Aansluiting voor je laadpaal thuis
Als je thuis een laadpaal voor je auto laat installeren, dan wordt deze aangesloten op je meterkast. Dit gaat via een 1-fase-aansluiting of een 3-fasenaansluiting.
De YMvK kabel is een grijze voedingskabel die geschikt is om een laadpaal mee aan te sluiten. Deze vijf-aderige kabel is geschikt voor zowel 1-fase als 3-fase aansluitingen en heeft een aderdikte van 2,5mm, wat geschikt is voor aansluitingen tot 20A.
Bij een laadpaal aansluiten in de meterkast zijn een aantal zaken belangrijk om te weten: Ten eerste kijkt u of uw auto een 1-fase lader of een 3-fase lader nodig heeft. Een 3-fase laadt aanmerkelijk sneller. In dat geval dient u dus wel een 3-fasen aansluiting in de meterkast te hebben.
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
Ga in je meterkast op zoek naar de slimme meter (blauwe cirkel afbeelding). Bij de meeste modellen wordt aangegeven hoeveel volt de aansluiting heeft. Staat er 220/230 V, dan heb je een 1 fase-aansluiting.Staat er 380/400 V of 3×220/230 V, dan heb je een 3 fase-aansluiting.
Hoe weet je jouw aansluiting? Je kunt achterhalen of je nu een 1-fase of 3-fase aansluiting hebt, door op je elektriciteitsmeter te kijken. Staat daar 220/230V, dan heb je een 1-fase aansluiting. Een 3-fase aansluiting is te herkennen als er 3x 220/230 of 380/400V op de elektriciteitsmeter staat.
Een 1 fase laadpaal werkt op een 1 fase aansluiting, deze vind je terug in de meterkast. Een standaardaansluiting welke gebruikt wordt voor een 1 fase laadpaal is 230V. Een veel voorkomende 1 fase aansluiting is 1 x 16A, wat resulteert in een laadsnelheid van 3,7 kW.
Als u een 3-fasen groepenkast in uw meterkast heeft, staat er 3x220/230V of 380/400V op uw elektriciteitsmeter.Er komen in totaal ook vier draden - de drie fasedraden en de nuldraad - uit de onderkant van uw groepenkast. De standaard huisaansluiting is de 3x25A-aansluiting.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Er is een groot verschil tussen thuis en onderweg laden. Thuis laden is namelijk goedkoper dan onderweg laden, u betaalt de kilowattuurprijs direct aan uw energieleverancier. Gemiddeld is dit 0,23 cent per kWh.
Op de website van jouw netbeheerder kun je met het meternummer en jouw postcode vervolgens achterhalen welk type aansluiting je hebt.
Je elektrische auto opladen aan een stopcontact is niet ideaal maar het kan wel. Je hebt hiervoor een speciale kabel nodig die ervoor zorgt dat het laden veilig gebeurt. Het nadeel is dat het laden erg lang duurt, maar je hoeft niet te investeren in een laadpaal.
De kleinste capaciteit, die voldoende is voor een normaal huishouden, is 3x25A.
Kies een Erkend Installateur
Deze term is sinds dat jaar niet meer beschermd, zodat alleen iemand die zich Erkend Installateur mag noemen aan de eisen van de wet voldoet. Moet er in de installatie een zegel worden doorbroken, dan mag dit alleen door de Erkend Installateur worden gedaan.
Je gaat voor zowel een 11 kW als een 22 kW laadpaal een geschikte aardlekautomaat moeten aanschaffen. Voor de 11 kW laadpaal is een 3P+N 16A aardlekautomaat ideaal en voor de 22 kW laadpaal kan je het beste voor een 3P+N 32A aardlekautomaat kiezen.
Zelf een laadpaal installeren is niet verboden, wat betekent dat u ervoor kunt kiezen om deze klus zelf uit te voeren. Hoewel de mogelijkheid bestaat om het zelf te doen, is het niet altijd de beste optie. Het installeren van een laadpaal is namelijk niet zonder risico's.
De laadpaal levert namelijk krachtstroom wat ervoor zorgt dat een elektrische auto veel sneller kan opladen. Hiervoor is het wel noodzakelijk om een 3-fase aansluiting aan te leggen in de meterkast.
Volgens de IEC 61851-1 norm is het noodzakelijk om laadpalen te beveiligen met een aardlekbeveiliging die gelijkstroom kan meten. Hiervoor gebruiken we vaak een Type B aardlekschakelaar. Deze aardlekschakelaar levert een hoge veiligheid.