De middendemper (ook wel tussendemper genoemd) bestaat uit een buis. Deze buis zorgt ervoor dat de uitlaatgassen door de uitlaat worden vervoerd. Ook zorgt het ervoor dat een groot deel van het uitlaatgeluid wordt gedempt. De middendemper zorgt samen met de katalysator voor tegendruk.
Ja.Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zal ook geen problemen krijgen met een APK. Het is wel mogelijk dat je een boete ontvangt of een wok melding i.v.m. geluidsoverlast.
De naam zegt het eigenlijk al: het is een uitlaatdemper die in het midden van de uitlaatlijn is geplaatst. De middendemper staat ook wel bekend als tussendemper. Een midden- of tussendemper dempt het uitlaatgeluid. Daarnaast helpt deze mee met het koelen van de uitlaatgassen.
Het vermogen van je motor komt beter tot zijn recht wanneer je de middendemper laat verwijderen. Profiteer van een fellere reactie op je gaspedaal en merk hoe het toerengebied groeit. Door in het inlaat- en uitlaatsysteem van jouw auto merk de middendemper te verwijderen wordt je wagen een stuk vlotter.
De katalysator zit voor in het uitlaatsysteem, onder de auto of vlak na de motor.
Je kunt een kapotte katalysator ook herkennen aan: De maximum rijsnelheid wordt minder (dit gebeurt geleidelijk)Stijging uitstoot milieu onvriendelijke gassen (dit is voor de bestuurder nauwelijks te merken)
Met een kapotte katalysator mag u nooit te lang doorrijden.
Maar wat mag je dan wel weghalen? De katalysator moet in veel gevallen dus aanwezig zijn, maar een eind- of middendemper mag als je kijkt naar emissies ontbreken. Als de uitlaat maar over de hele lijn gasdicht is, komt je auto op dat punt door de APK.
Prijzen. Als de auto twee middendempers heeft is de prijs €450 en als deze in een bocht zitten kost dit €100 extra.
Kosten van het verwijderen van een middendemper
Er zijn gelukkig bedrijven die gespecialiseerd zijn in auto-upgrades zoals chiptuning, maar ook in het monteren van andere uitlaten. Hier trek je wel de portemonnee voor: prijzen beginnen bij 350 euro.
Een BMW Downpipe kan al tot 25 pk en 25nm extra leveren, enkel door de downpipe te monteren. Met een Stage 2 tune en de juiste upgrade onderdelen is het zelfs al mogelijk om +150PK vermogen te genereren dan het originele fabrieksvermogen.
Middendemper van BOSAL: hoeveel kost dit product? De prijs van autoproducten binnen de categorie Middendemper van BOSAL varieert van € 8 tot € 153, afhankelijk van het voertuigtype en de productspecificaties.
Wilt u graag het uitlaat geluid versterken van uw auto? Dan kunt u dit onder andere doen door middel van het vervangen van de dempers. Een normaal uitlaatsysteem bevat zowel een middendemper als een einddemper. De dempers hebben meerdere functies, maar zorgen er vooral voor het geluid van de uitlaat wordt gedempt.
Een downpipe is het eerste stuk van een uitlaat. De downpipe verbindt de (warme) kant van de turbo met de rest van de uitlaat. De downpipe is vrijwel alleen te vinden op auto's die zijn uitgerust met een turbo. Dit geldt zowel voor benzine- als dieselmotoren.
Bij een straight pipe uitlaat is er geen sprake meer van uitlaatdemping. Hierbij wordt de volledige uitlaat gemaakt van buis. Dit is de optie voor de meest luide sportuitlaat. Het plaatsen van een straight pipe uitlaat is ook niet legaal.
Wettelijk gezien is het niet toegestaan met een uitlaat lijn te rijden waar niet op zijn minst 1 goedwerkende 'kat' in gemonteerd is. Toch rijden veel tuners met een compleet open uitlaat om dus de performance te optimaliseren.
Zo kun je een kapotte uitlaat herkennen
De uitlaat van je auto is kapot als je de volgende zaken herkent: Een kapotte uitlaat maakt een brommend of rammelend geluid. Je ruikt uitlaatgassen binnen in de auto, bijvoorbeeld als je voor het stoplicht staat. Er komen op vreemde plaatsen uitlaatgassen onder de auto vandaan.
Ja, rijden met een lekke uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal. Door de lekke uitlaat kunnen uitlaatgassen uw interieur binnendringen. Ook kan een lekke uitlaat geluidsoverlast veroorzaken. Voor geluidsoverlast kunt u een bekeuring krijgen.
Het gebruikmaken van zo'n geluid onderdrukkend opzetstuk is wettelijk is verplicht. Wanneer zonder dB-killer rondrijdt kan de politie je beboeten zonder daarvoor een dB-meting uit te voeren.
Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde.
Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef. De katalysator is echter een aparte pot (of tegenwoordig vaak potten).
€350 – €650.
Een katalysator kan een autoleven meegaan, maar gaat gemiddeld 80.000 tot 150.000 km mee. Daarnaast zijn er nog andere oorzaken waardoor een katalysator vóór de verwachte levensduur kapot kan gaan. De meest voorkomende redenen dat een katalysator stukgaat zijn: Onverbrande brandstofresten in de uitlaat.
De kosten voor het vervangen van de katalysator kost voor een gemiddelde auto €250,- / € 350,-. Natuurlijk is dit moeilijk te zeggen, dit varieert per type, model en bouwjaar van de auto. Wat de vervanging van de katalysator uiteindelijk in totaal gaat kosten kan eventueel oplopen.
Heb je een vervuilde katalysator en wil je jouw katalysator reinigen? Dat kan je zelf doen met een katalysator reiniger. Een brandstofadditief is eenvoudig toe te voegen aan je brandstoftank.