U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
Je meet de maximale trekkracht (Nm) aan de wielen (of aan de krukas van de motor) in de toerenrange die beschikbaar is en rekent dan uit hoeveel "PK" er voorhanden is bij dat bepaalde toerental. Om constant 100 km/u te rijden op een vlakke weg zou bij de meeste auto's zo'n 25 a 30 pk voldoende zijn.
De draaiende kracht die door de motor wordt opgewekt, is het koppel. Het aantal PK's geeft echter aan hoeveel werk er kan worden verricht door dat koppel binnen een bepaalde tijd. De conclusie die je nu kunt trekken is: hoe meer Nm (koppel) je hebt, hoe sneller je de kracht (of het vermogen) kunt verplaatsen.
De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
De motor van een gemiddelde stadsauto heeft zo'n 75 pk, terwijl een gezinsauto rond de 150 pk zit.
Re: 130PK, voldoende vermogen? ja, dat is voldoende. En anders laat je de motor tunen, dan zit de motor zo op 150pk en meer.
Hoeveel pk's 20 kilometer per uur is, is niet zo te zeggen. Het materiaal waarmee de boot is gemaakt, de grootte, de vorm van het onderwaterschip en het onderhoud. Het heeft allemaal effect op de snelheid.
De 75 pk versie is 2 seconde sneller van 80-120 kmh. Wat natuurlijk wel een verschil is.
200 pk: Volkswagen Polo GTI
Deze auto toont wat er allemaal misging met downsizing. In 2007 had de Polo GTI nog gewoon een 1.8 turbo.
videoDe 1.750 pk sterke SSC Tuatara-hypercar is eindelijk officieel de snelste productieauto ter wereld. Op 17 januari heeft de auto een gemiddelde snelheid van 455,3 km/u gehaald.
Je moet het aantal pk delen door het rijklaargewicht in kilogram. Dan krijg je het aantal pk per één kilogram. De uitslag vermenigvuldig je met 1.000. Een voorbeeld: een motorfiets heeft 100 pk en weegt 210 kilogram.
Met uw inschatting van minimaal 150 pk en minimaal 200 Newtonmeter zit u aan de goede kant van de streep. Méér vermogen en koppel is uiteraard prettig en comfortabel. Er zijn ook driecilinders die een dergelijk vermogen en koppel leveren. Het is gunstig als het maximum koppel bij een laag toerental wordt bereikt.
Na het chippen stoot je auto over het algemeen niet meer schadelijke stoffen uit ook slijt je motor er niet harder van. Wat wel een nadeel schijnt te zijn van chiptuning is dat bij een gechip-tunede auto in de stad bougies en zuurstofsensoren vaker moeten worden vervangen.
Wanneer we 200 pk omzetten in paardenkracht, is het resultaat afgerond: 148 kW (kilowatt). Dus, 200 pk = 148 kW.
Normaal haalt een 130pk versie tussen de 170 en 180 km/h.
Ongeveer 33 km/uur, de snelheid is afhankelijk van veel factoren.
Het koppel is op zijn hoogst wanneer de motor zijn meest actieve punt bereikt. Dit is vaak tussen de 2.000 en 4.000 toeren per minuten (rpm) en kan herkend worden aan een zogenaamd 'duwtje in de rug' wanneer je optrekt.
Hoeveel meer vermogen / koppel krijg ik erbij? Pro Car Tuning stemt met behulp van chiptuning de parameters/kernvelden opnieuw, maar dan meer ideaal, op elkaar af. Dit alles resulteert bij turbomotoren van 20 tot 40% prestatieverbetering, dus koppel (trekkracht/Nm) en vermogen (Pk).
Koenigsegg Agera RS
Met zijn 1395 kg is hij iets lichter dan de Agera R, en deze auto mag zich nu nog officieel de snelste auto ter wereld noemen. De topsnelheid ligt op 457,94 km/h, en de 100 km/h bereikt hij in 2,9 seconden. Van deze 25 stuks staan er twee te koop.
De absolute topmodellen van Ferrari worden traditioneel steevast aangedreven door een V12-motor. Anno 2019 is dat wel anders; de nieuwe vaandeldrager van het Italiaanse merk heeft een achtcilinder én een stekker.