De cilinderinhoud van een auto (CC) is een term die wordt gebruikt om aan te geven hoeveel gas er in de cilinders van een verbrandingsmotor kan worden verbrand. De stelregel hierbij is eenvoudig: hoe groter het volume, hoe meer energie de motor kan leveren.
De cilinderinhoud (of het slagvolume) van een motor beslaat de gezamenlijke inhoud van alle cilinders. De cilinderinhoud is de inhoud van de ruimtes, die door alle zuigers worden bestreken als deze van het onderste dode punt (ODP) naar het bovenste dode punt (BDP) of vice versa bewegen.
Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten. Let wel van de betreffende auto op de toegestane kogeldruk volgens opgave autofabrikant.
Meer mengsel is meer vermogen
Hoe groter de motor, dus hoe meer cc's, hoe meer brandbaar mengsel en dus hoe groter het vermogen zou je kunnen zeggen. Voor meer vermogen zou je dus een grotere motor nodig hebben maar waarom meer vermogen uit een motor halen? De CB1000R, 150 pk uit een 1000 cc motor.
U vraagt wat het verschil in brandstofverbruik is tussen een auto met 90 en 120 pk. Een hoger motorvermogen zal in de regel op papier een hogere CO2 uitstoot laten zien dus méér brandstofverbruik. In de praktijk, afhankelijk van rijstijl en omstandigheden, kan dat er best weer anders uitzien.
Meer bepaald de cilinderinhoud, uitgedrukt in cm³ of aantal kilowatt (kW). Een voorbeeld: één fiscale PK is gelijk aan 200 cm³ cilinderinhoud. Een auto met een cilinderinhoud van 1600cc heeft dus 8 fiscale PK.
De 180pk en 150pk auto's waren heerlijk. Net even wat meer vermogen dan nodig is waardoor je op een snelweg of bij inhalen niet altijd terug hoeft te schakelen, schakel je wel terug dan voelt het echt lekker vlot. Niet snel, wel vlot. Alhoewel, de 180pk '02 Leon was voor die tijd toch echt een redelijke snelle auto.
Een 1.8 kan zuiniger zijn dan een 1.4 vooral op de snelweg, maar dat komt juist puur omdat deze een lager toerental kan aan houden. Draaien ze alle twee het zelfde toerental dan zijn de pomp verliezen groter in de 1.8.
Hoe zuinig uw auto is, wordt onder andere bepaald door het soort motor. Zo verbruikt een 2-liter vaak meer dan een auto met een cilinderinhoud van 1.4.
Hoeveel kilometer een auto kan rijden is ook afhankelijk van het soort brandstof. Zo is de levensduur van een dieselmotor ongeveer 400.000 kilometer. De levensduur van een benzinemotor komt neer op ongeveer 300.000 kilometer.
Cilinderinhoud wordt gegeven in cm3. cm3 staat voor het kubieke centimeter. cm3 is hetzelfde als cc, dat is namelijk gewoon de Engelse vertaling Cubic Centimeter. Cc staat letterlijk voor de inhoud van de cilinders.
Deze motor levert meer vermogen en koppel over een breder toerenbereik, met minder gewicht en een lager verbruik. Ook het vergelijken van de zescilindermotor van het ene merk met een viercilinder van een ander gaat meestal mank. In het algemeen zullen zescilinders mooier lopen en voor meer rust en comfort zorgen.
1.2 en 2.2 geven aan hoe groot de motor is die in de auto zit. De motor kan dus 120pk zijn en heeft dan een cilinder inhoud van 1liter. Die heeft dan meer pk per cc.
De minimum leeftijd hiervoor is 24 jaar. Wil je dus vanaf je 18e motorrijden, dan rijd je eerst op een motor tot 125 cc, vervolgens vanaf je 20e op een motor met maximaal 35 kW en weer twee jaar later op een motor met onbeperkt vermogen. Wil je direct een motor met onbeperkt vermogen, dan moet je wachten tot je 24e.
Het bekende bochtentraject 'Wasserscheide' is in de bochten voorzien van motorvriendelijke geleiderails, mocht het eens verkeerd gaan, maar hier geldt tevens een maximum snelheid van 70 km/uur.
Het indrukwekkende type, de Yamaha YZF R1, zag in 2015 het licht. Het model bezit een 1000cc vloeistofgekoelde motor, voorzien van een parallelle viercilinder. De Yamaha heeft een maximum vermogen van 197,3 pk en kan snelheden halen tot 297 kilometer per uur.
Hoeveel brandstof verbruik je? Een snelheid van 70 tot 90 km per uur is het zuinigst. Brandstof werkt bij deze snelheid het best, waardoor er ook minder CO2, stikstof en fijnstof uit de uitlaat komt. In de stad verbruik je het meest, omdat je daar veel moet remmen en optrekken.
Veel mensen weten dit niet, maar het aantal pk's is heel belangrijk voor jouw verzekeraar, het risico wordt een deel hierdoor bepaald. Dus een tweedehandsauto met veel vermogen, heeft ook meer kans op een ongeluk.
Het grote voordeel van een 1.4 TSI motor is de combinatie van een relatief zuinige motor die toch flink wat vermogen levert. Om dit mogelijk te maken bevat de 1.4 TSI motor een turbo en een mechanische compressor. De turbo vergroot het vermogen bij hoge toeren en de mechanische compressor bij lage toeren.
Auto's die 5,0 l/100 km verbruiken, oftewel 1:20, zijn onder andere de nieuwe Aygo X 1.0 VVT-i, de Skoda Fabia 1.0 TSI, de Kia Rio 1.0 T-GDI MHEV, de Fiat 500 Hybrid en zelfs de Mazda 3 Sedan met 186 pk SkyActiv-X-motor.
De absolute topmodellen van Ferrari worden traditioneel steevast aangedreven door een V12-motor. Anno 2019 is dat wel anders; de nieuwe vaandeldrager van het Italiaanse merk heeft een achtcilinder én een stekker.
De draaiende (werkende) kracht van de motor is dus het koppel en het aantal Pk's geeft aan hoeveel werk er gedaan kan worden bij dat koppel in een bepaalde tijd. Meer koppel zorgt voor meer trekkracht. Hierdoor kun je dus sneller accelereren of gemakkelijker een steile helling beklimmen.
videoDe 1.750 pk sterke SSC Tuatara-hypercar is eindelijk officieel de snelste productieauto ter wereld. Op 17 januari heeft de auto een gemiddelde snelheid van 455,3 km/u gehaald.