De Maastunnel is weer helemaal open voor verkeer.
Vanmiddag vanaf 13 uur wordt de Maastunnel afgesloten. Dit is vanwege een veiligheidsoefening. De tunnel gaat van Zuid naar Noord weer open om 20: 00 uur. Richting Rotterdam-Zuid blijft de tunnel ook vanavond en vannacht gesloten.
De Maastunnel ging 3 juli 2017 voor 2 jaar dicht voor autoverkeer richting Zuid. Soms moest de tunnel ook richting Noord dicht. Want na 75 jaar was de Maastunnel toe aan een grondige opknapbeurt. Fietsers en voetgangers konden tijdens de werkzaamheden aan de autotunnel gewoon naar de overkant.
Is lopen door de Maastunnel mogelijk? Ja, zeker. De Maastunnel heeft een autotunnel, en een fiets- en voetgangerstunnel.
Er is in beide richtingen een tunnelbuis voor fietsen, inclusief een voetgangerstunnel. De tunnel is 24 uur per dag geopend.
De Maastunnel is begin november een aantal keer dicht geweest richting Zuid. In januari 2024 start fase twee: Fase 2 is van 2 januari 2024 om 22.00 uur tot 19 januari 2024 om 8.00 uur. Dan gaat de Maastunnel richting Zuid dicht om de andere vluchtdeuren te vervangen.
Zoals het woord onverplicht al zegt: als fietser bent u niet verplicht op dit fietspad te rijden. Is er helemaal geen fietspad, dan moet u op de rijbaan fietsen. Fietsen op de stoep is verboden. Fietsen met meer dan twee wielen mogen op de rijbaan rijden als ze breder zijn dan 0,75 meter.
In 1937 werd met de bouw van de Maastunnel begonnen. De tunnel bestaat uit elementen van 24,77 meter breed en 8,40 meter hoog, elk 61,35 meter lang. In 1937 werden dagelijks 69.847 fietsers op de Willemsbrug geteld was maakte dat een buis nodig was voor langzaam verkeer.
Het Scheur is op deze locatie 17 m diep en het diepste punt van de sleuf komt op -30 meter NAP te liggen. Het baggeren is begin november 2022 klaar.
De autotunnel is voor (vracht-)auto's en motoren, maar niet voor scooters en bromfietsen. Met een scooter of bromfiets die op benzine rijdt, mag je dus van geen van tweeën gebruik maken, en kun je beter via de Erasmusbrug het water oversteken.”
Maastunnel Rotterdam heeft GEEN trajectcontrole, aan de uitgangzijde staat er een flitspaal die alleen van voren flitst.
Er zijn op dit moment geen actuele meldingen.
De negen afgezonken elementen van de Maastunnel zijn ruim zestig meter lang, negen meter hoog en vijfentwintig meter breed. Ze zijn gebouwd in een droogdok en vervolgens via water naar de tunnellocatie gesleept.Daar zijn ze afgezonken in een gebaggerde sleuf van maximaal drieëntwintig meter diep.
Rijkswaterstaat renoveert de Heinenoordtunnel in de snelweg A29. De renovatie gaat door in 2024. Tot eind 2024 is de tunnel daarvoor regelmatig afgesloten. In januari 2024 is de tunnel 3 weekenden dicht in de richting Rotterdam.
De komende 7 maanden (september - maart 2024) voert Rijkswaterstaat onderhoud uit aan de portalen bij de Wijkertunnel op de snelweg A9. De werkzaamheden vinden in de avond en nacht plaats. Om het werk veilig uit te kunnen voeren wordt de tunnel afgesloten en verkeer omgeleid via de Velsertunnel (A22).
De Maastunnel bestaat precies 80 jaar! 14 februari 1942 werd de oeververbinding geopend voor gebruik door Rotterdammers.
En hoe organiseer je gedurende een jarenlang project diezelfde hoge kwaliteit, integraliteit en samenwerking. De Maastunnel, de oudste tunnel van Nederland, is één van de slagaders van Rotterdam.
De rijbanen van de Maastunnel zijn aangeduid als autoweg. De maximum snelheid is wel 50 km/h.
De Boknafjordtunnel, bekend als het project Rogfast, is een in aanbouw zijnde onderzeetunnel in Noorwegen, gelegen in de E39 in Rogaland, ten noorden van Stavanger. Het wordt 's werelds langste en diepste tunnel met een lengte van 26,5 kilometer en 392 meter onder zeeniveau.
De Wijkertunnel heeft een lengte van 685 m en vormt de verbinding tussen Amsterdam en Alkmaar. De tunnel gaat onder het Noordzeekanaal door. In 1993 begon de bouw en in 1996 is de tunnel opengesteld voor verkeer.
Voetgangers, fietsers, bromfietsers en scootmobielen kunnen gebruikmaken van de strook voor langzaam verkeer.
De Wijkertunnel heeft twee tunnelbuizen met elk twee rijstroken en een vluchtstrook en een middentunnelkanaal. Op het diepste punt van de tunnel ligt het wegdek op 24,5 meter beneden NAP.
Daarbij geldt sinds 1998 de richtlijn dat fietsers op vrijliggende fietsvoorzieningen langs rotondes binnen de bebouwde kom wél voorrang hebben op het gemotoriseerde verkeer, en op rotondes buiten de bebouwde kom niet.
Door op de stoep of op de stoep in winkelstraten te fietsen breng je voetgangers en jezelf in gevaar. De boete voor op de stoep fietsen kun je vinden in de boetebase van het Openbaar Ministerie.
Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt. De hoofdregel bij voorrang is dat verkeer dat van rechts komt voorrang heeft op verkeer dat van links komt. Nu heeft een fietser van rechts voorrang op fietsers, auto's scooters en alle andere bestuurders.