Op de website van Lynk & Co geven ze als richtlijn. 5-7 euro per uur of 30-40 euro per dag. Wel mooi is dat de km's die gereden worden als jij je auto verhuurt niet af gaan van jouw maandelijkse quota. En ja, natuurlijk verdient Lynk & Co ook iets aan jouw huuractie.
Een abonnement bij Lynk & Co is maandelijks €550,- per maand. Het lijkt erop dat de prijs vast is, ongeacht welk model je ook neemt. In vergelijking met andere abonnementsdiensten is dat niet duur.
Je krijgt een auto met leuke features, hightech details en een plug-in hybride motor met een zuiver elektrisch bereik van 69 km. Maar het belangrijkste is dat je met de flexibele mobiliteit van Lynk & Co een auto kan krijgen voor een uur, een dag of altijd.
Alle boekingen vallen onder het peer-to-peer-contract tussen de lener en de uitlener. Als je een geschikte auto vindt, stuur je een boekingsaanvraag naar de uitlener, waarna de uitlener 24 uur de tijd heeft om te reageren. Nadat een uitlener je boeking heeft geaccepteerd, krijg je een melding in de app.
Laden gaat op 1-fase 3,7KW en van leeg naar vol duurt ongeveer 7 uur. Er zijn nog een paar kleinigheden in de App en de Software van de auto die niet 100% werken, daar wordt door Lynk & Co hard aan gewerkt.
Lynk & Co is in 2016 opgericht door Geely, voluit Zhejiang Geely Holding Group, een Chinese gigant die inmiddels praktisch eigenaar is van onder meer de in Europa bekende merken Lotus, Polestar en Volvo. De holding werd in 1986 opgericht en begon in het witgoed voor het in 1997 in de auto-industrie stapte.
De Lynk & Co 01 heeft een Mennekes type 2 stekker nodig en de auto heeft een maximaal AC laadvermogen van 3.7 kW. Dit betekent dat uw auto met een laadpaal voor thuis nooit sneller zal laden dan dat. Daarbij heeft de auto een bruikbare accucapaciteit van 14.1 kWh.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Op de website van Lynk & Co geven ze als richtlijn. 5-7 euro per uur of 30-40 euro per dag. Wel mooi is dat de km's die gereden worden als jij je auto verhuurt niet af gaan van jouw maandelijkse quota. En ja, natuurlijk verdient Lynk & Co ook iets aan jouw huuractie.
De 01 kost €39.000. Voor dat bedrag heb je de PHEV. Wat de andere versie kost is nog niet bekend.
Lynk and Co verkopen per jaar
Grafiek met het aantal verkochte personenauto's van Lynk and Co per jaar (totaal voor alle modellen). Bovenstaande grafiek toont de verkoopcijfers van Lynk and Co voor de jaren 2021 tot en met 2022. In totaal zijn er in deze periode 6.284 personenauto's van Lynk and Co verkocht.
Hybrides hebben twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. De een haalt brandstof uit de brandstoftank (diesel of benzine) en de ander werkt op stroom die het accupakket in de auto levert.
Link & Co is echter anders. Het is ontworpen in Zweden en wordt gebouwd in het Belgische Gent, de Europese versie dan. Het hoofdkantoor van Lynk & Co is net als die van Volvo gevestigd in het Zweedse Götenborg. Ze gaan straks gewone motoren en hybride- en elektrische motoren leveren.
Titanenstrijd tussen luxe SUV's. 12 april 2019 De Audi Q3 is onlangs helemaal vernieuwd. Reden genoeg om hem te vergelijken met de Auto van het Jaar 2018, de Volvo XC40.
Bovenstaande grafiek toont de verkoopcijfers van de Lynk and Co 01 voor de jaren 2021 tot en met 2022. In totaal zijn er in deze periode 6.284 exemplaren van de Lynk and Co 01 verkocht. Het gemiddeld aantal verkochte auto's per jaar in deze periode komt daarmee op 3.142 per jaar.
Zo kun je bijvoorbeeld gratis je auto opladen bij de Lidl. Ook bij de IKEA en verschillende Aldi vestigingen is dit al mogelijk. De verwachting is dat steeds meer ondernemers dit gratis auto laden aan gaan bieden.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Als je kijkt naar de maandelijkse kosten (inclusief de afschrijving) is een nieuwe elektrische auto goedkoper dan een nieuwe brandstofauto. Dat komt doordat de kosten van elektrisch rijden (de 'brandstof'), onderhoud en belastingen een stuk lager zijn.
Voor plug-in hybrides met een uitstoot van maximaal 50 gram CO2 per kilometer is er tot en met 2024 een korting van 50 procent op de wegenbelasting. In 2025 bedraagt die korting nog 25 procent en in 2026 is het, net als bij volledig elektrische auto's gedaan met de fiscale voordelen en betaal je het volledige tarief.
Je hebt twee opties: een eigen laadpaal of opladen via het stopcontact. Een laadpaal wordt doorgaans aangeraden als de beste optie, maar het is ook de duurste. Je bent al snel tussen de 1000 en 2500 euro kwijt, afhankelijk van het type laadpunt en de hoeveelheid installatiewerkzaamheden.
Lynk & Co is een sub-merk van het Chinese Geely, dat ook eigenaar is van Volvo en Polestar. De Lynk & Co 01 is technisch dan ook in hoge mate een Volvo XC40, alleen verschilt het jasje nogal.
Cupra heeft de serieproductie van haar eerste vol-elektrische model Born op gang gebracht in de VW-fabriek in Zwickau. De Born moet in november op de markt komen. Vanaf 2025 komen de elektrische auto's van het merk uit de Spaanse fabriek in Martorell.
De 01 is een plug-inhybride die zijn technische basis deelt met de Volvo XC40. De Lynk & Co 01 wordt net als de Polestar 2 en voor de lokale markt bestemde exemplaren van de XC40 geproduceerd in de Luqiao Super Factory in Taizhou in de Chinese provincie Zhejiang.
Daarmee laad je thuis een elektrische auto in 10 tot 20 uur op. Veel nieuwbouwhuizen hebben een 3-fasen-aansluiting (3x25A). Dan kun je een laadpaal met meer vermogen (7,4 kW of 11 kW) plaatsen. Daarmee kun je 2 of 3 keer zo snel laden: in 3,5 tot 10 uur.