Het is een groeiende trend: achterlichten en koplampen van auto's die beschermd worden met Paint Protection Film (PPF), zoals XPEL, of die getint worden met koplampfolie. Maar zijn getinte koplampen of achterlichten legaal? Volgens een recente uitspraak van de kantonrechter, ja!
In Nederland mag je overigens gewoon met gele koplampen rondrijden, maar de kleur van de verlichting moet aan beide kanten gelijk zijn. Naast oude Franse auto's is geel licht ook nog wel eens terug te zien op Japanners van weleer, maar in Japan was de gele verlichting voor zover bekend niet wettelijk verplicht.
Is lampen smoken legaal? Lampen smoken is niet illegaal, maar kan wel een probleem vormen bij een APK keuring. Er mag niks op de lamp zitten tijdens een APK keuring. Het kan dus zo zijn dat het folie verwijderd moet worden.
Is het beplakken of spuiten van verlichting voor de APK toegestaan? Officieel is het niet toegestaan om verlichting te beplakken of te spuiten voor de APK. Echter, in veel gevallen zal de keurmeester dit goedkeuren, mits het niet te donker is. Onze folie is bijna onzichtbaar, waardoor dit zelden een probleem vormt.
Wanneer is vocht in koplamp APK-afkeurpunt? Vocht in de koplamp zorgt voor een mindere lichtopbrengst en een ander lichtbeeld. Daarom kan een APK-afkeurpunt zijn als je niet aan de gestelde eisen voldoet. Vocht in een achterlicht is overigens geen APK-afkeurpunt.
Voor condensatie in de koplampen krijg je niet direct een boete. Toch is het belangrijk dat vocht het licht niet hindert. Als het licht door het vocht bijna niet zichtbaar is, kan dat gevaarlijk zijn voor alle weggebruikers. Je riskeert dan een boete tot 110 euro.
Water op koplampen leidt tot een APK-afkeuring als het het lichtpatroon beïnvloedt , omdat het een negatieve invloed kan hebben op uw zicht – en dus uw veiligheid – op de weg. Alleen de tester kan een nauwkeurig antwoord geven op de vraag of uw condensatieprobleem ernstig genoeg is om een APK-afkeuring te ondergaan.
Volgens de nieuwe APK-regels volgt er afkeur bij auto's vanaf bouwjaar 2018 (!) als het een lampje is dat met de veiligheid van de auto te maken heeft: de airbags, gordelspanners, stabiliteitscontrole (ESP), bandenspanningscontrole, elektrische stuurbekrachtiging, antiblokkeersysteem (ABS), het remsysteem en e-Call.
Lichtdoorlatendheid autoruiten
De voorruit en de naast de bestuurderszitplaats aanwezige zijruiten moeten minimaal 55% van het licht doorlaten. De achterzijruiten en de achterruit mogen een lagere lichtdoorlatendheid hebben als de auto links en rechts een buitenspiegel heeft.
Verboden LED-verlichting: Welke boetes zijn er? Als u betrapt wordt met LED-verlichting op de auto die niet voldoet aan de eisen van het Voertuigreglement, kunt u een boete verwachten. In de regel is dit 140 euro. In het ergste geval vervalt het rijbewijs van uw auto en daarmee ook de verzekeringsdekking.
Een koplampglas mag beplakt zijn met een zogenaamde booskijker of met koplampwimpers als de functie van het licht (zoals lichtbeeld en opbrengst) niet nadelig wordt beïnvloed. Op dezelfde manier kunt u ook een gerepareerde beschadiging met bijvoorbeeld kit beoordelen.
Een koplamp wordt ook doffer aan het eind van de levensduur, dus als je één koplamp vervangt wordt de weg niet meer gelijkmatig verlicht. Dat maakt rijden in het donker gevaarlijker.
De grote lichten, dimlichten , stadslichten en achteruitrijlichten mogen niet anders dan wit of geel stralen. Visuele controle, waarbij de desbetreffende lichten worden ingeschakeld.
Groot licht mag u in het donker gebruiken, als u geen andere weggebruiker tegenkomt. Ook als u vlak achter een ander voertuig zit, is groot licht verboden. U mag groot licht binnen en buiten de bebouwde kom gebruiken.
BeamKit is voor het herstellen van twee koplampen. Gemakkelijk aan te brengen. De toepassing van BeamKit Headlight Restoration duurt echter slechts 15 minuten per koplamp, zonder demontage. Belangrijk is voordat je begint met het herstellen van de koplamp, de koplampen goed te reinigen.
Ja, chameleon folie is legaal, mits het voldoet aan de wetgeving omtrent de lichtdoorlatendheid.
Is Ultra Chameleon Folie legaal in Nederland? In het beginsel is het toegestaan.Folies met een lichtdoorlatendheid groter dan 55% mogen in Nederland op een voorruit worden getint. Voor meer info verwijzen we je naar de site van de overheid.
Het plaatsen van ledstrips onder uw auto is alleen toegestaan wanneer deze zijn aangesloten op een schakelaar en u niet deelneemt aan het verkeer. Zodra u met de auto gaat rijden dient u de extra verlichting uit te schakelen om hoge boetes te voorkomen en andere weggebruikers niet af te leiden.
Met andere woorden; de APK heeft alleen een controle wat betreft het airbaglampje. Indien de auto gebouwd is voor 1 januari 2018 is er geen afkeur indien het lampje brandt maar slechts een reparatieadviespunt (RA). Is de auto jonger dan mag er geen storing aanwezig zijn, dit leidt dan tot afkeur.
Volgens de eisen van de RDW moeten richtingaanwijzers en waarschuwingsknipperlichten aan de voorkant van een auto ambergeel of wit zijn. Het mag dus. Bij de achterlichten mogen alleen de kleuren ambergeel of rood worden gebruikt.
Roest op dragende delen zoals kokerbalken, dorpels en ophangingdelen kan bij de APK een punt van afkeuring zijn. Dit is afhankelijk van de hoeveelheid roest. Volgens de RDW is 15% roest op deze delen toegestaan.
Als de condens in de koplamp het lichtbeeld verstoort, dan is de kans groot dat je auto wordt afgekeurd. Een goede garage checkt namelijk alle belangrijke eisen voor de verlichting tijdens de APK-keuring. De koplamp moet vochtdicht zijn en mag het lichtbeeld niet vertekenen.
De koplamp behuizing is niet luchtdicht gemaakt.Er kan door luchtvochtigheid en temperatuurverschillen condens in ontstaan, de glazen beslaan.