Een airco werkt verkoelend dankzij koelvloeistof. Deze vloeistof verdampt echter doorheen de tijd, waardoor de airco steeds minder efficiënt koelt. Wanneer je airco over te weinig koelvloeistof beschikt, moet deze bijgevuld worden. Een airco zonder koelvloeistof kan immers niet meer koelen.
Op den duur zal de koelvloeistof in uw airco opraken en hierdoor zal het apparaat minder verkoelend werken. Des ondanks dat het systeem gesloten is, zal er drukverlies ontstaan en er zullen gassen ontsnappen uit het systeem.
Aircogas is verantwoordelijk voor de koeling van uw airco. Hoewel dit met veel verschillende gassen gedaan kan worden, zijn R134-a en HFO-1234yf (oftewel R-1234yf) de meest voorkomende. Sinds kort hebben wij zowel voor auto's met het koudemiddel R-134a als met het nieuwe koudemiddel HFO-1234yf de juiste apparatuur.
Zo gebruikt je airco van je auto tot wel 10% van zijn koelmiddel per jaar. Dit is op zich niet zo heel veel, maar het is wel belangrijk om het peil in de gaten te houden. Over het algemeen kan worden gesteld dat je airco vullen eens per 4 jaar moet gebeuren.
Airco zelf bijvullen? Je aircosysteem zelf bijvullen en vacumeren is bij wet verboden. Het is een bijzonder complexe taak die enkel door een erkende aircospecialist kan en mag worden uitgevoerd.
Geluiden, zoals brommen, klapperen of zoemen zijn dan ook de eerste tekenen van een airco compressor die aan zijn laatste fase begint. Het is belangrijk is dat er voldoende smeermiddel beschikbaar is. Dit zit verwerkt in het koelmiddel wat door het hele systeem circuleert.
Airco bijvullen kosten
U bent gemiddeld tussen € 100,- en € 200,- kwijt aan kosten voor het bijvullen van uw auto airco. Vaak kunt u het bijvullen van uw airco ook combineren met een airco onderhoudsbeurt. Hier wordt uw airco helemaal nagekeken, gereinigd en onderhouden. Ook wordt het koudemiddel bijgevuld.
De airco doet helemaal niets meer
Niet alleen moet het onderdeel vervangen worden, het hele systeem dient ook nog eens doorgespoeld te worden. Kapotte bedrading of een kapotte zekering kunnen je airco ook onklaar maken. Afhankelijk van de precieze plek van het probleem hoeft dit geen financiële aderlating te zijn.
Probleem met de koelvloeistof
Het koelmiddel zorgt voor de koeling van warme lucht. Als er te weinig koelmiddel aanwezig is, zal de airco niet goed meer de ruimtes koelen. Je airco bijvullen is de beste oplossing.
Omdat afdichtingen en leidingen van het aircosysteem nooit 100 procent luchtdicht zijn, is er jaarlijks een 'verlies' van ongeveer 10 procent koudemiddel. Vandaar dat airco-onderhoud ook zo belangrijk is.
Een airco unit bevat een koelmiddel dat heet freon. Het systeem van een airco is een gesloten systeem maar er zal helaas altijd koelmiddel lekken en verloren gaan.
In elke auto met airco zit een hoeveelheid van tussen de 350 en de 800 gram koudemiddel. Het koudemiddel wordt door de compressor (1) in gasvorm naar de condensor (3) gepompt.
Airco bijvullen kosten
Je airco wordt dan bijgevuld met koudemiddel R134A. Moet je airco gevuld worden met het nieuwere koudemiddel R1234Yf bedragen de kosten € 230,-. Je airco wordt dan gevuld met maximaal 350 gram koudemiddel. In de meeste gevallen zal dit ruim voldoende zijn.
Een koelsysteem werkt door een koelvloeistof door doorgangen in het motorblok en de cilinderkop te sturen. Terwijl het koelmiddel door deze doorgangen stroomt, neemt het de warmte van de motor op. De verwarmde vloeistof baant zich dan een weg door een rubberen slang naar de radiator aan de voorkant van de auto.
Meestal zal het koudemiddel iedere 3-4 jaar weer aangevuld moeten worden. Van een goed onderhouden airco mag je dan ook in alle redelijkheid een levensduur van tenminste 10 jaar verwachten. Tenzij er voor een buitensporig defect een externe oorzaak voor valt aan te wijzen.
De stank van de airco wordt veroorzaakt door bacteriegroei op het raster van de verdamper. De airco haalt vocht uit de lucht en daarna loopt het vocht langs de verdamper via de afwatering naar buiten. Het vocht en de temperatuurverschillen zorgen ervoor dat de verdamper een kweekbak wordt van bacteriën.
Waarschijnlijk zit er te weinig koelmiddel in het systeem, door een lek in het koelsysteem. Wanneer uw airco alleen warme lucht blaast als de auto stil staat, is waarschijnlijk uw ventilator van de condensor defect, dit gebeurd vaak bij onder andere Audi, Volkswagen en Seat voertuigen.
Gemiddeld kun je aanhouden dat de klus 'airco afvullen' eens in de twee jaar moet gebeuren. De prijs is vooraf afhankelijk van hoeveel tijd de vakman bezig is om de airco te vullen. Je kunt ervoor kiezen om de vakman per klus te betalen, maar je kunt natuurlijk ook een onderhoudscontract afsluiten.
Airco's moeten gemiddeld één keer in de twee jaar bijgevuld en opnieuw gevacumeerd worden. Laat je airco bijvullen door een STEK-gecertificeerde monteur. Het is bij wet verboden om je airco zelf bij te vullen. Groot onderhoud kost je gemiddeld € 170.
De gemiddelde kosten voor het bijvullen van je airco ligt tussen de 130 en 200 euro. Vaak is deze prijs inclusief onderhoud zoals vacumeren en de arbeids- en voorrijkosten.
Die geel groene vloeistof is fluor dat doen ze in de airco zodat het opsporen van eventuele lekkage zichtbaar is. Zo te zien een slang.
Daarnaast onttrekt een airco ook vocht aan de lucht in de ruimte. Koele lucht bevat nu eenmaal minder waterdamp dan warme lucht. Deze condensdruppeltjes worden afgevoerd door het systeem en kunnen in de praktijk een plasje water op het dak of onder de ophanging van de buitenunit vormen.
Hoe lang de airco aan moet staan om te temperatuur naar beneden te kunnen brengen varieert. Dat is mede afhankelijk van de warmte die al in de ruimte aanwezig is. Deze werkwijze is ook omgekeerd van toepassing als u de ruimte wilt verwarmen met airconditioning.
Het beste is om het interieurfilter ieder jaar te vervangen en daarbij direct de behuizing te laten reinigen. Voor een optimaal schone rijomgeving is het aan te raden om parallel daaraan de verdamper een keer in de twee jaar te laten reinigen.