Veel koolwaterstoffen uit aardolie zijn brandbaar. Deze koolwaterstoffen zitten bijvoorbeeld als brandstof in aanstekervloeistof, benzine, diesel, kerosine, lampolie, paraffineolie, petroleum en stookolie.
Bij de verbranding van kerosine komen er naast broeikasgassen ook fijnstof en ultrafijnstof vrij. Fijnstof zijn roetdeeltjes die we binnenkrijgen als we lucht inademen. Ze veroorzaken schade aan de longen en astmatische klachten. Ultrafijnstof is zelfs nog schadelijker.
'Kerosine is een licht ontvlambare vloeistof,' legt een woordvoerder van de ILT uit, 'en dat heeft gevolgen voor de veiligheid.
Het Environmental Protection Agency (EPA) noemt loodhoudende kerosine zelfs een direct gevaar voor de volksgezondheid. “Lood veroorzaakt schade aan de nieren en de hersenen en is vooral schadelijk voor kinderen”, aldus EPA. De minister lijkt zich daar in zijn brief nauwelijks zorgen over te maken.
Het lozen van kerosine is een veiligheidsmaatregel. "Niet per se voor explosiegevaar, maar wel voor het gewicht. Een vliegtuig heeft namelijk een maximum landingsgewicht.
Als je op kinderleeftijd met lood in aanraking komt, kun je later als volwassene ook meer lood in je bloed hebben. Dit zou kunnen leiden tot een hogere bloeddruk of een grotere kans op chronische nierziekten.
Vliegtuigen hebben brandstof nodig om te vliegen. Maar het maken en gebruiken van brandstof zorgt voor schadelijke uitstoot, zoals CO₂. Dit broeikasgas houdt hitte vast en warmt de aarde op. SAF is een beter alternatief voor gewone vliegtuigbrandstof en heeft een lagere milieu-impact.
Eén liter weegt 0,7 kilogram, dus betaalt u per kilogram het bedrag van 3,12 euro – bijna drie keer zoveel als voor kerosine. Dat verschil zijn de belastingen en accijnzen die u wél betaalt over uw tank benzine, maar die KLM niet betaalt over zijn tank kerosine.
' Er zijn wel nadelen verbonden aan het gebruik van kerosine in een auto. Bij het starten maakt de motor meer lawaai en het vermogen is iets kleiner. Een auto met een dieselmotor hoeft niet te worden aangepast om op kerosine te kunnen rijden.
Diesel is kerosine met olie toegevoegd om onderdelen in de pomp te smeren. Jet-A en JP-brandstof is kerosine die iets beter gefilterd is voor gebruik in vliegtuigen. Dan heb je Varsol en Stoddard-oplosmiddelen, dat is kerosine met verschillende additieven voor verschillende doeleinden.
Indien de Europese regelgeving op 1 mei 2025 in werking treedt, is het niet meer mogelijk om tetra-ethyllood (TEL) te gebruiken in de productie van Avgas 100LL. Dit betekent dat de productie van Avgas binnen de EU niet meer mogelijk is. Het blijft mogelijk om Avgas vanuit een niet EU-land te importeren.
Petroleum, oftewel kerosine, gebruiken we voor verlichting en verwarming. Het is functioneel, maar brengt soms ook een onaangename stank met zich mee. En als de geur van petroleum eenmaal in je huis hangt is het zeer moeilijk om daar weer vanaf te komen.
Kerosine wordt ook wel petroleum genoemd, omdat het in de eerste decennia van de aardolie-industrie het meest gebruikte aardolieproduct was. Tegenwoordig wordt het vooral gebruikt in verplaatsbare petroleumkachels. Het is ook de brandstof voor de meeste vliegtuigen. Stookolie is de zwaardere fractie van de distillatie.
Inslikken : Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terechtkomt. Volgende symptomen kunnen optreden: Kan irritatie van het maag- darmkanaal, misselijkheid, braken en diarree veroorzaken. Symptomatische behandeling.
Alleen grote vliegtuigen hebben een sproeier aan de achterkant van de vleugels om brandstof te lozen. Kleinere toestellen, die bijvoorbeeld voor vluchten binnen Europa gebruikt worden, hebben niet zo'n systeem.
Om een beeld te krijgen van de onbetekendheid van de kostenpost: een Boeing 737 kan maximaal zo'n 26.000 liter kerosine tanken. Op het moment van schrijven kost een liter Jet A1-kerosine op Schiphol 54 dollarcent, omgerekend 51,3 eurocent. Een volle tank voor de 737 kost zo 13.338 euro, belastingvrij uiteraard.
Veel koolwaterstoffen uit aardolie zijn brandbaar. Deze koolwaterstoffen zitten bijvoorbeeld als brandstof in aanstekervloeistof, benzine, diesel, kerosine, lampolie, paraffineolie, petroleum en stookolie.
Kerosine lozen
Het toestel heeft korte tijd over de Noordzee gevlogen om kerosine te lozen. Dat is gebruikelijk bij een onverwachte landing - met een volle tank kan een vliegtuig niet veilig landen.
SAF voldoet aan dezelfde technische eisen als gewone kerosine en is dus even veilig, maar het bevat minder onzuiverheden. Deze onzuiverheden zorgen bij verbanding voor de uitstoot van fijnstof en zwavel. Omdat SAF veel minder onzuiverheden bevat, komt er tijdens de vlucht ook minder fijnstof en zwavel vrij.
Ja, een vliegtuig kan op waterstof vliegen door waterstof te gebruiken als brandstofbron, waarbij het wordt verbrand in een motor of gebruikt in een brandstofcel om elektriciteit op te wekken voor aandrijving.
Blootstelling aan lood kan de ontwikkeling van het centraal zenuwstelsel bij kinderen verstoren en kan het IQ van kinderen verlagen. Bij volwassenen kan het een grotere kans op nierziekten of een hogere bloeddruk geven. Lood is erg giftig. De inname van lood moet daarom zo laag mogelijk zijn.
De concentratie aan lood in alcoholische dranken en in het bijzonder in wijn kan erg hoog zijn. Er werden vaak loodbevattende omhulsels gebruikt voor het afsluiten van wijnflessen. In Frankrijk is dit tegenwoordig verboden, in andere wijngebieden wordt dit soms wel nog gebruikt.
Tijdens het uitslijpen/zagen/hakken van het paneel kan loodstof vrijkomen. Dit stof kan worden ingeademd en leiden tot gezondheidsrisico's Met name de kleine, niet zichtbare deeltjes zijn schadelijk voor de gezondheid.