Inhalen (wisselen van rijbaan) en het verlaten van een uitrit gelden beide als een bijzondere manoeuvre, waarbij het overige verkeer vrije doorgang dient te worden verleend.
Artikel 11 WVW Lid 1: Inhalen geschiedt links. Lid 2: Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Bij het inhalen wissel je van rijstrook. Wisselen van rijstrook is een zogenaamde bijzondere manoeuvre.
Geen voorrang verlenen tijdens het inhalen is een verkeersfout. Ontstaat er een verkeerongeluk door het inhalen? Dan betaalt de inhalende bestuurder in de meeste gevallen de schade die door zijn inhaalmanoeuvre ontstaat.
Afslaand verkeer is altijd verplicht voorrang te verlenen aan inhalend verkeer dat zich naast dan wel direct achter dat afslaande verkeer bevindt. Dat betekent dat de bestuurder bekijkt welk verkeer zich achter hem bevindt en signaleert wanneer een inhaalmanoeuvre wordt ingezet.
Afslaan en inhalen in het verkeer
De relevante regelgeving over afslaan en inhalen is onder meer opgenomen in de artikelen 11, 17, 18 en 54 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990. Afslaan en inhalen in het verkeer zijn bijzondere manoeuvres.
Zo zijn manoeuvres zoals wegrijden, achteruitrijden, uit een uitrit de weg oprijden, van een weg een inrit oprijden, keren, van de invoegstrook de doorgaande rijbaan oprijden, van de doorgaande rijbaan de uitrijstrook oprijden en van rijstrook wisselen allemaal bijzondere manoeuvres volgens art. 54 RVV.
Inhalen verboden
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt. Ter hoogte van een doorgetrokken streep tussen de rijstroken. Op een weggedeelte waar een inhaalverbod geldt.
Snelheid bij inhalen en voorbij gaan
Het inhalen gebeurt met een zodanige snelheid dat de duur van de manoeuvre zo beperkt mogelijk blijft. Bij het voorbijgaan van obstakels pas je de snelheid aan aan de situatie.
U mag alleen links inhalen. Als een medeweggebruiker links voorgesorteerd staat en duidelijk aangeeft dat hij links af wil slaan, haalt u rechts in. Op de fiets haalt u andere fietsers links in, andere bestuurders mag u als fietser rechts inhalen.
Inhalen geschiedt links. Bestuurders die links voorgesorteerd hebben en te kennen hebben gegeven dat zij naar links willen afslaan, worden rechts ingehaald. Fietsers dienen elkaar links in te halen; zij mogen andere bestuurders rechts inhalen.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Je mag in Nederland alleen maar links inhalen en rechts voorbij gaan mag niet. Kan je een bekeuring voor krijgen.
Hoogte boete voor het rechts inhalen
In het geval dat u rechts inhaalt en dit wordt opgemerkt door een verbalisant die al dan niet in een opvallend dienstvoertuig achter u rijdt, riskeert u een boete van maar liefst 250,- euro (exclusief 9,- euro aan administratiekosten).
Er is geen verbod meerdere voertuigen ineens in te halen. Er is wel een verplichting opnieuw rechts te rijden zodra dat zonder bezwaar kan.
Inhalen in het wegverkeer is de activiteit waarin een weggebruiker een andere weggebruiker bewust passeert. Inhalen kan plaatsvinden in verkeer dat in dezelfde richting beweegt (zoals op een autosnelweg), of waar men tegemoetkomend verkeer kan tegenkomen.
Fietsers moeten andere fietsers links inhalen, maar mogen bestuurders van andere voertuigen rechts inhalen. Inhalen is verboden op, of vlak voor, een voetgangersoversteekplaats. Een doorgetrokken streep tussen twee rijstroken betekent dat inhalen verboden is.
De Wegcode stelt immers dat binnen de bebouwde kom bestuurders van een auto of een motorfiets ten minste 1 meter zijdelingse afstand moeten houden tussen hun voertuig en een (brom)fietser. Buiten de bebouwde kom bedraagt die afstand zelfs 1,50 meter.
Ook in het verkeer is een interessant onderscheid mogelijk. Passeren betekent dan dat je op je eigen rijstrook sneller rijdt dan een tragere auto op de andere strook. En inhalen betekent dan, dat je vervolgens teruggaat naar de rijstrook van de gepasseerde auto.
Een inhaalmanoeuvre moet niet langer duren dan noodzakelijk en je mag tijdens het inhalen niet sneller rijden dan de maximumsnelheid. Het inhalen mag geen gevaar of hinder voor andere weggebruikers veroorzaken. Kijk eerst of je veilig kunt inhalen en geef vervolgens tijdig richting aan.
Op kruispunten waar geen borden staan die de voorrang regelen, of waar bovenstaand bord staat en dus de voorrang van rechts geldt, is het links inhalen van: een gespan; of een voertuig op meer dan twee wielen; of een tweewielig motorvoertuig verboden.
In deze situatie mag u geen (gemotoriseerde) voertuigen inhalen, behalve tractoren en brommobielen. De belijning is weliswaar onderbroken, maar toch geeft de bebording aan dat u niet mag inhalen.
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.