Hybride auto's hebben zeker klimaatvoordeel ten opzichte van gewone benzineauto's of diesels: ze stoten minder CO2, stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uit. Maar ze scoren een stuk slechter dan volledig elektrische auto's.
Een hybride auto verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
De meest duurzame auto uit de Green NCAP-test is nu de Dacia Spring, te koop vanaf 21.700 euro. Die krijgt een 9,9. Qua kleine elektrische auto's heeft Zeven grote verwachtingen van de Volkswagen ID1 en ID2, die nog moeten uitkomen.
Hybride auto's zijn zuiniger in brandstof en kunnen langere afstanden afleggen, terwijl elektrische voertuigen nog geen potentieel hebben bereikt. Dat gezegd hebbende, elektrische voertuigen zijn minder vervuilend dan hybrides.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Het kopen van een gebruikte hybride occasion kan een verstandige keuze zijn, aangezien hybride auto's over het algemeen betrouwbaar zijn en de technologie al ver ontwikkeld is. Er zijn nauwelijks problemen met hybride auto's en de betrouwbaarheid is hoog.
Hybride auto's hebben zeker klimaatvoordeel ten opzichte van gewone benzineauto's of diesels: ze stoten minder CO2, stikstofoxiden (NOx) en fijnstof uit. Maar ze scoren een stuk slechter dan volledig elektrische auto's.
Van alle nieuwe auto's die rijden op een fossiele brandstof (benzine, diesel of lpg), stoten hybride auto's de minste luchtvervuilende stoffen uit. De beste keuze is een volledig elektrische auto, die zijn het schoonst.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Een verschil tussen een hybride en een plug-in hybride is dat de laatstgenoemde zuiniger is. De batterij laadt zichzelf op tijdens het rijden en daarbij kun je hem ook opladen via het stopcontact. Hierdoor kun je langer elektrisch rijden, wat een stuk voordeliger is dan op brandstof rijden.
Het rijbereik: Lange afstanden afleggen met hybride
Het rijbereik verschilt natuurlijk per model, maar een gemiddelde hybride auto kan in totaal, dus met een volle tank brandstof én een volgeladen accu, tussen de 400 en 700 kilometer rijden zonder tussentijds te hoeven stoppen.
Ook de accu van een hybride auto houdt het minstens 250.000 km of zo'n 15 jaar uit. Daarmee gaat een hybride wagen even lang mee als een gewone auto.
Beperkte onderhoudskosten: Naar schatting is het onderhoud van een hybride 20 tot 40 procent minder duur dan dat van een auto met enkel een verbrandingsmotor.
Nadelen plug-in hybride
Een PHEV is in feite namelijk een compromis. Een plug-in hybride is zwaar. Een verbrandingsmotor plus een elektromotor is leuk, maar dit betekent wel dat de auto behoorlijk zwaar kan worden. Vooral omdat plug-in hybrides een grotere accu hebben dan een reguliere hybride.
AutonieuwsRolls-Royce, Lamborghini, Aston Martin, Ferrari en Bentley zijn de meest vervuilende automerken van Europa. Hun auto's stoten gemiddeld tussen de 266 en 329 gram CO2 per kilometer uit, oftewel drie keer meer dan een gemiddelde Toyota.
Er bestaan namelijk geen emissievrije auto's. Als het over duurzaam mobiliteitsbeleid gaat, simpel gezegd het vraagstuk hoe we reizen minder milieubelastend kunnen maken, valt vaak de term 'emissieloze auto'.
Meest betrouwbaar: Lexus CT (2011 - heden) en Toyota Yaris Hybrid (2011 - heden) - 100% betrouwbaarheid. Meest betrouwbaar: Suzuki Celerio (2015 - heden) - betrouwbaarheid 98,9%. Meest betrouwbaar: Skoda Rapid (2012 - 2019) - 99,4% betrouwbaarheid. Meest betrouwbaar: Kia Soul (2014 - 2019) - 100% betrouwbaarheid.
Hybride auto's stoten niet alleen minder schadelijke stoffen uit, de aandrijflijn is tevens een stuk zuiniger dan van auto's die louter op benzine of diesel rijden. Niet alleen omdat je de brandstofmotor theoretisch minder hoeft te gebruiken, maar ook door de ondersteunende rol die de hybride systemen uitdragen.
Is hybride auto echt zuiniger dan een benzineauto? Over het algemeen is een hybride zuiniger dan een benzineauto. Dit ligt echter wel aan je rijgedrag: rijd je veel file en lange afstanden zonder te remmen, dan heeft de accu van de hybride amper de kans om zichzelf op te laden.
Uit een studie van meer dan 7.000 verschillende auto's blijkt dat nieuwe elektrische en hybride voertuigen gemiddeld 47 procent van hun marktwaarde behouden.
Elektrisch rijden levert de goedkoopste verzekeringspremie op. Hybride en diesel zijn bijna 25 procent duurder. Hoe dat komt? Elektrische auto's zijn veel milieuvriendelijker omdat ze geen CO2 uitstoten bij het rijden.
Elke hybride auto, nieuw of tweedehands gekocht, heeft onderhoud nodig. De onderhoudsintervallen variëren per model, maar wijken niet sterk af van de reguliere intervallen van auto's met verbrandingsmotor.