Het examen is de afgelopen jaren namelijk ook daadwerkelijk moeilijker geworden. Dat komt onder meer doordat de verkeersregels flink zijn veranderd. Doordat de verkeersregels lastiger zijn geworden, is het examen ook pittiger geworden.
Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent. Sterker nog: het percentage ligt al jaren rond de 40 procent.
Wat erg opvalt aan deze trend, is dat deze een neerwaatse spiraal laat zien: steeds minder mensen slagen voor hun theorie-examen. In 2001 was het gewogen slagingspercentage 53,46%. in 2018 is dit percentage nog maar 44,6%.
Slechts 40 procent van de kandidaten die een theorie examen voor het eerst doet, weet ervoor te slagen. De andere kandidaten komen nog een keertje terug. Meestal slagen ze dan, maar er zijn ook kandidaten die wel drie of vier pogingen nodig hebben. Niet erg, want je mag in Nederland zo vaak herkansen als je zelf wilt.
Twintig jaar geleden wist nog de helft van de kandidaten in één keer voor het theorie examen te slagen. Maar dat is nu wel anders. Vorig jaar wist slechts 36 procent van de kandidaten succes te behalen bij het theorie examen auto. Dat leidt tot chagrijn bij de kandidaten die het examen niet in één keer behalen.
Het praktijkexamen heeft ook géén limiet, maar als je vier keer zakt, moet je een speciaal examen afleggen. Je leert door middel van theorie hoe je je in bepaalde verkeersomstandigheden moet gedragen.
Als je blijft zakken voor je theorie-examen kan dit verschillende redenen hebben, het kan zijn dat je meer moet oefenen of dat je misschien een andere manier van leren nodig hebt. Het is belangrijk om niet op te geven en door te blijven oefenen.
4 weken wachten na eerste keer zakken
Ook één keer zakken leidt namelijk al tot een verplichte wachttijd bij het CBR. Je moet in dat geval minimaal 4 weken wachten, voordat je opnieuw examen mag doen.
Er is geen wettelijke limiet. Als je na de tweede keer niet bent geslaagd voor het nader onderzoek rijvaardigheid, dan kan het CBR een onderzoek naar de geschiktheid vorderen. Heeft deze informatie geholpen?
Ben je 2 keer niet geslaagd, dan moet je verplicht een eenmalige lessenreeks van 12 uur theorieles volgen bij een erkende rijschool.
Voor het gewone theorie-examen heb je 30 minuten de tijd. Bij het onderdeel gevaarherkenning krijg je 8 seconden per vraag. Bij de onderdelen kennis en inzicht is geen tijd per vraag ingesteld. Je kunt zelf je tijd indelen.
Omdat je zoveel moet onthouden en goed moet begrijpen, raden we meestal aan om minstens 1-3 maanden te leren en te oefenen voor het auto theorie examen van het CBR. Sommige kandidaten kunnen dat sneller. Dat hangt natuurlijk ook van jouw eigen leertempo en vrije tijd af.
Het CBR bepaalt niet hoeveel mensen er wel of niet mogen slagen. Als je veilig aan het verkeer kunt deelnemen, laat de examinator je slagen.
Ken de theorie goed
Het theorie rijexamen is niet makkelijk. In de praktijk slaagt ongeveer de helft, dus rond de 50% in 1 keer voor het theorie rijexamen. Daarom is het belangrijk om je goed voor te bereiden. Met veel leren en oefenen wordt de kans groter, dat je in 1 keer slaagt voor je theorie.
Het auto theorie-examen is geen makkelijk examen. Uit de praktijk blijkt dat ongeveer de helft de eerste keer slaagt voor het CBR theorie-examen (het CBR slagingspercentage voor het auto theorie-examen is: 44%.
Helaas is kennis van de verkeersregels hebben niet voldoende om te slagen voor het theorie examen auto. Het slagingspercentage ligt op slechts 50 procent. Dat betekent dat de helft van alle kandidaten die het theorie examen auto aflegt, niet in één keer slaagt.
Eerste herexamen praktijkexamen auto op zijn vroegst na 4 weken. Na twee keer of vaker zakken voor het praktijkexamen auto kan de kandidaat op zijn vroegst na 15 weken weer afrijden.
Nadat je voor het theorie-examen gezakt bent kan je gelijk een her-examen vragen. Nadat je een e-mail hebt ontvangen met de uitslag kan je herexamen aanvragen. Een herexamen aanvragen is niet anders dan het normale examen aanvragen. Voorheen kon je bij het CBR gelijk je examen aanvragen.
Welke gevolgen heeft de zwarte lijst van het CBR? Vanaf 1 september 2022 zal de zwarte lijst van toepassing zijn voor iedereen die 2x achterelkaar gezakt voor het praktijkexamen is. Alle cursisten die op de zwarte lijst komen te staan, mogen binnen 15 weken geen nieuw praktijkexamen afleggen.
Ook als je één keer gezakt bent voert het CBR een minimale wachttijd in. Dan moet je 4 weken wachten voordat je herexamen mag doen. Met de huidige wachttijden zal dit trouwens veel langer zijn, dus je mag heel blij zijn als je al na 4 weken weer op mag.
Nee, het is niet mogelijk om dezelfde dag nog een keer theorie-examen te doen. Zodra je de e-mail met je uitslag binnen hebt, kan je een nieuwe reservering maken voor een later moment. Dit doe je via Mijn CBR of via je rijopleider.
Als je examen voor de auto is afgebroken door verkeersgevaarlijk gedrag, moet je minstens 15 weken wachten voordat je herexamen mag doen. Voor het examen bromfiets, brommobiel, motor verkeersdeelneming of auto met aanhangwagen is dat minstens 6 weken. Zo heb je langer de tijd om goed te leren rijden.
Je theorie-examen bestaat namelijk uit drie verschillende delen: de kennisvragen waarvoor je als het goed is met je lesmateriaal voor gestudeerd hebt, de inzichtvragen en de vragen in het onderdeel gevaarherkenning. De kennis- en inzichtvragen bestaan uit meerkeuzevragen, ja-nee vragen, sleepvragen en invulvragen.