Diesel of benzine – wat doet het beter op korte ritten? In principe kan men zeggen dat korte afstanden een grote belasting vormen voor benzine- en dieselmotoren. Gebruik over korte afstanden veroorzaakt hoge slijtage en een hoger brandstofverbruik.
Benzineauto's en elektrische auto's zijn beter voor kortere ritten, omdat het roetfilter van een dieselauto meestal verstopt raakt als er maar korte ritten worden gemaakt . Soms is een lange, aaneengesloten rit, zoals op de snelweg of autosnelweg met hogere snelheden, al voldoende om het roetfilter van een dieselauto te ontstoppen.
Een dieselauto is veel vervuilender dan een benzineauto. Benzine- en dieselmotoren hebben als groot nadeel de uitstoot van schadelijke stoffen en de uitstoot van CO2. CO2 is voor een groot deel verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde (broeikaseffect), maar niet direct schadelijk voor de gezondheid.
Bij korte ritten heeft de motor vaak geen tijd om volledig op te warmen, waardoor de verbranding niet optimaal is. Dit kan leiden tot onverbrande brandstof die in de motorolie terechtkomt, waardoor de viscositeit van de olie afneemt en de smerende eigenschappen verminderen.
Benzinevoertuigen stoten minder fijnstof en CO2 uit, maar verbruiken veel meer brandstof om dezelfde afstand af te leggen. Dieselmotoren zijn een goede keuze voor lange afstanden, terwijl benzine beter geschikt is voor stedelijke omgevingen.
Het is daarom raadzaam dat bestuurders hun dieselvoertuig regelmatig een goede 30 tot 50 minuten op constante snelheid op een snelweg of A-weg laten rijden om het filter te reinigen. Echter, niet alle bestuurders rijden regelmatig op deze manier – daarom hebben fabrikanten een alternatieve vorm van regeneratie ontworpen.
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is het niet raadzaam om de korte afstand met hoge snelheden te compenseren om de benodigde uitlaatgastemperatuur te bereiken. Integendeel, u beschadigt uw diesel met zo'n rijstijl en hoge snelheden als de motor koud is.
Als je vaak op de reservebrandstof rijdt, kunnen op de lange termijn kunnen de motor, brandstofpomp en injectoren zelfs beschadigd worden. Het mag duidelijk zijn dat hun prestaties verslechteren. Het risico is nog groter als je een dieselmotor hebt. Dieselolie is zwaarder en zit vol met vettige deeltjes.
Bij dieselmotoren is de olie pas na ruim 60 km op bedrijfstemp. Kijk nooit naar je watertemperatuur want dat is geen waarde om aan vast te houden. wordt rond gestuurd. * De motor komt ook trager warmer en een koude motor betekent meer slijtage.
Wanneer er benzine in een dieselmotor zit, ontstaat er direct schade. Diesel heeft een smerende functie en het brandstofsysteem van een benzineauto is hier niet tegen bestand. Wanneer u een dieselauto start met benzine in de tank, zal dit in de meeste gevallen direct schade opleveren.
De nadelen van een dieselauto:
Een dieselmotor stoot bijvoorbeeld meer fijnstof en stikstofoxiden uit, waardoor je in telkens meer Nederlandse, maar ook Duitse steden niet meer mag rijden. Dit is dan ook direct de reden dat je meer wegenbelasting betaalt met een dieselauto.
Over het algemeen hebben benzinemotoren een levensduur tot +/- 300.000 kilometer. Bij een dieselmotor ligt dit op +/- 400.000 kilometer. In Nederland kopen we het meeste gebruikte ofwel tweedehandse auto's.
De beste en ook de eenvoudigste tip hier is om met bepaalde tussenpozen (bijvoorbeeld twee keer per maand ) een langere rit met het voertuig te maken. Hierbij raden we aan om ten minste 70-100 mijl non-stop te rijden met een constante snelheid. Het type brandstof dat wordt gebruikt is belangrijk om schade aan de motor te voorkomen of om afzettingen in de motor te voorkomen.
1.0-1.2 liter motoren
Je krijgt er een goed brandstofverbruik uit, omdat de kleinere capaciteit betekent dat er minder brandstof wordt gebruikt. Dit is geweldig als je vooral veel stopt/start rijdt, zoals in een stad met veel verkeerslichten, of als je meestal korte ritten maakt.
Afhankelijk van de rekenwijze, kan blijken dat dieselrijden al bij 20.000 kilometer per jaar goedkoper is dan rijden op benzine. Behalve de kosten per kilometer, spelen echter ook milieu-overwegingen een steeds grotere rol bij de keuze tussen diesel of benzine (of LPG of elektrisch).
Ren niet op E
Vergeet niet om uw tank altijd voor een kwart vol te houden om de motor efficiënt te laten draaien. Dit bespaart u veel geld en frustratie. Rijden met weinig brandstof of op lege benzine is een slecht idee en kan leiden tot onnodige schade aan uw voertuig.
Over het algemeen is het voordeliger om een diesel te rijden wanneer je meer dan 25.000 kilometer per jaar rijdt. Rij je minder dan 20.000 kilometer per jaar? Dan is het zeker verstandiger om te kiezen voor een benzine wanneer je een nieuwe auto koopt.
Maar hoeveel brandstof moet er nu eigenlijk minimaal in zitten? Dit verschilt uiteraard per voertuig maar een goede vuistregel is de tank minimaal voor ¼ gevuld te houden. Ons advies is daarbij wel om regelmatig de brandstof te verversen om brandstof veroudering te voorkomen.
Effecten van korte ritten op het motorsysteem
Veelvuldig koud starten als gevolg van korte ritten van minder dan 10 kilometer, bijvoorbeeld in de stad, heeft een negatief effect op de werking van de motor. In deze korte tijd kan de optimale bedrijfstemperatuur niet worden bereikt.
Benzinemotoren gaan zo'n 250.000 kilometer mee, al kunnen ze bij goed onderhoud vaak meer kilometers maken. Dieselmotoren gaan nog een stapje verder, deze kunnen makkelijk de 350.000 aantikken. Wordt een dieselauto goed onderhouden, dan kunnen ze soms ook nog wel een ton meer lopen.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
Klein model: Toyota Aygo of gelijkw. Middel model: Peugeot 208 of gelijkwaardig.