Wanneer de koelvloeistof moet worden bijgevuld hangt af van meerdere factoren, waaronder hoe vaak je rijdt en wat de temperatuur buiten is. Het is echter aan te raden maandelijks te controleren of het peil bij een koude motor tussen het minimum en het maximum zit.
Het hangt van meerdere factoren af hoe vaak je de koelvloeistof van je auto moet bijvullen. Denk hierbij aan hoe frequent je rijdt, of het warm of koud weer is, bijvoorbeeld. We raden je aan om eens per maand te controleren of je nog voldoende in de koelvloeistoftank hebt zitten.
De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie. Als je regelmatig koelvloeistof moet bijvullen, laat de garage dan het koelsysteem controleren en zo nodig repareren.
Ongeacht de vraag wat er precies aan de hand is, is het namelijk altijd een acuut probleem. Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
De motor kan nog erg warm zijn om het moment dat je de koelvloeistof gaat bijvullen. Laat daarom de auto eerst een tijdje stilstaan, op een veilige plek, zodat de motor kan afkoelen. Aangeraden wordt minimaal een kwartier te wachten.
Want doorrijden met te weinig koelvloeistof zorgt er uiteindelijk voor dat uw motor oververhit wordt en ermee stopt. Niet iedere auto heeft dezelfde koelvloeistof nodig, deze vindt u in de handleiding van uw auto.
Heeft u geen koelvloeistof bij u dan is water een alternatief. Vervolgens kunt u uw auto weer starten en voorzichtig door rijden naar een autobedrijf om uw auto te laten controleren. U kunt doorrijden zolang de temperatuurmeter niet in het rood komt of het waarschuwingslampje uit blijft.
Je ziet sporen van een groene of oranje vloeistof onder je auto. Rondom de radiateur ontstaat meer roest en verkleuring dan op de radiateur zelf. Vaak zit de lekkage dan boven de roestige plek. Witte rook bij optrekken en rijden.
Koelvloeistof lekkage ontstaat door een lek in de radiateur, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn. Met uitzondering van de koppakking, kunt u eenvoudig zelf een koelvloeistof lekkage opsporen. U zult hiervoor onder de motorkap moeten kijken.
Als het lampje van de koelvloeistof brandt, dan wordt de motor van je auto niet voldoende gekoeld. Zet de motor dan uit en laat de motor afkoelen. Pas op, er is gevaar voor brandwonden als je de dop van de koelvloeistoftank direct eraf draait. Er staat namelijk druk op.
Let wel op dat de oorzaak van het verlies van de koelvloeistof moet worden vastgesteld bij de garage. Koelvloeistof verdampt namelijk niet zomaar, dus waarschijnlijk zit er ergens een lek in het koelsysteem.
Lekkage: Als het niveau van de koelvloeistof te hoog is kan dit leiden tot overmatige druk in het koelsysteem. In de waterpomp of radiator kunnen daardoor lekkages ontstaan. Schade aan motoronderdelen: De overmatige druk kan tevens leiden tot schade aan motoronderdelen, zoals de pakkingen, slangen en radiatoren.
G11 koelvloeistof is geschikt voor auto's die ouder dan 1997 zijn, deze vloeistof is vaak blauw/groen van kleur.Koelvloeistof G12 is rood/roze van kleur en wordt veel gebruik in auto's vanaf 1997 en ouder. En tot slot koelvloeistof G13, deze vloeistof wordt vaak gebruikt in auto's vanaf 2013.
Een waterpomp kan nou eenmaal defect raken. Dit kan verschillende oorzaken hebben. De pomp kan bijvoorbeeld drooglopen door onvoldoende smering, of hij kan simpelweg gewoon versleten zijn door ouderdom. Een waterpomp pompt zo'n anderhalf miljoen liter koelvloeistof weg in 100.000 km of 4 jaar.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
Water kan van zichzelf uitstekend je motor koelen en is ook de basis van wat je normaal in je auto gebruikt. Het heeft alleen wel nadelen, bijvoorbeeld dat het makkelijk bevriest en corrosie kan veroorzaken. Koelvloeistof bevat additieven die dit tegenwerken.
Het eerste waaraan u een oververhitte auto kunt herkennen is het oplopen van de temperatuurmeter. In normale situaties staat deze op 80 of 90 °C. Verder kan er stoom onder de motorkap vandaan komen en kan er een vervelende geur de auto binnendringen.
Veel ernstige motorschades zijn het gevolg van een niet goed functionerend koelsysteem door het gebruik van de verkeerde koelvloeistof.
- Als het koelsysteem niet onder druk staat, gaat de (koel)vloeistof dus koken (bij 100 gr.i.p.v. bijvoorbeeld 120 gr.), en dus uitzetten. - Door uitzetting (en mogelijk stoom door koken van de vloeistof) loopt je expansievat over en gooit hij alles eruit.
Zonder koelvloeistof kan de temperatuur van de motor snel oplopen en kan dit leiden tot oververhitting van de motor. Dit kan schade veroorzaken aan de motor, zoals het vervormen van de cilinderkop, beschadiging van de krukaslagers, of het vastlopen van de motor.
Er zijn ook vernieuwde versies, zoals G12++ en G13. Transparante/gele koelvloeistof is uitzonderlijk mengbaar met andere soorten koelvloeistof en geschikt voor alle automodellen. Controleer echter altijd voordat u deze vloeistof gebruikt of uw auto hier ook geschikt voor is.
Nee, niet doen!In de roze variant zitten andere additieven (zoals glycol) dan de blauwe versie. Het is niet verstandig de kleuren te mensen. Op termijn kan dit schade aan het voertuig opleveren.
Wat u het beste kunt doen is onder de motorkap kijken welke kleur vloeistof er in uw auto zit. Ook kunt u het instructieboekje van uw auto raadplegen . Hier staat vermeldt welke koelvloeistof geschikt is voor uw voertuig.