Ondanks dat dieselauto's vaak negatief in het nieuws zijn met bijvoorbeeld milieuzones waar oudere diesels niet mogen komen, hebben ze absoluut voordelen: Dieselauto's zijn minder onderhoudsgevoelig en dat scheelt in de portemonnee. Lagere brandstofkosten per liter. Zuiniger qua verbruik.
Voor bestellingen vanaf 1 juli 2023 worden diesels fiscaal steeds minder interessant. Reden te meer om vanaf dan de stap naar elektrisch te overwegen.
De voordelen van diesel
De motor is zuiniger. De auto's hebben een langere levensduur. De literprijzen van de brandstof zijn een stuk lager. Een dieselmotor is minder onderhoudsgevoelig, en geeft dus ook minder onderhoudskosten.
De dieselauto zal nog niet uit het straatbeeld verdwijnen. Merken als Mercedes en Volkswagen hebben aangegeven in de toekomst de dieselauto te willen blijven doorontwikkelen.
Dieselvoertuigen die meer dan 10 jaar oud zijn, zullen uiteindelijk verdwijnen. Meer dan het einde van de diesel, betekenen deze lage-emissiezones vooral dat je niet langer tientallen jaren met hetzelfde voertuig zal kunnen blijven rijden.
Op 1 september 2027 volgt een verstrenging voor dieselwagens. Vanaf dan zijn enkel euronorm 6d en hoger nog toegelaten. Vanaf 1 januari 2028 worden dan ook de regels voor benzinewagens nog aangepast en moeten zij euronorm 4 of hoger hebben.
Welke steden mag ik niet meer in met een oude diesel personen- of bestelauto? Momenteel zijn er 4 gemeenten met een milieuzone voor dieselpersonen- en bestelauto's: Amsterdam, Arnhem, Den Haag en Utrecht. Op Locaties milieuzones vindt u een kaart met daarop alle gemeenten met een milieuzone.
Als je vele kilometers per jaar rijdt, is het verstandig om een diesel te rijden. De brandstofprijs van diesel ligt lager dan die van benzine. Dus hoe meer kilometers, hoe goedkoper je rijdt.
Dieselbestelauto's. De overgangsregeling voor dieselbestelauto's is als volgt: Bestelauto's met Euroklasse 5 hebben tot 1 januari 2027 toegang tot de ZE-zones. Bestelauto's met Euroklasse 6 hebben tot 1 januari 2028 toegang tot de ZE-zones.
Europese klimaatwet verbiedt nieuwe diesel- en benzinewagens vanaf 2035. Vanaf 2035 zullen er zo goed als geen nieuwe diesel- en benzinewagens meer verkocht mogen worden in de Europese Unie. De wet die dat voornemen in de praktijk moet omzetten, is vandaag definitief goedgekeurd in het Europees Parlement.
Het moet zowat de meest gestelde vraag zijn richting ons hoofd: "Kan ik nu nog een diesel kopen?" Het meest simpele antwoord daarop is: ja. Want ja, je kan vandaag nog een nieuwe auto met dieselmotor kopen.
Benzineauto's stoten minder NOx en roetstof uit dan dieselauto's en zijn daarom minder vervuilend. Dankzij roetfilters is de roetuitstoot van nieuwere dieselauto's verminderd.Nieuwe dieselauto's stoten daarnaast minder uitlaatgasstoffen uit.
Voor een gebruikte dieselauto is de ideale jaarkilometrage minder dan 100.000 km. Je kunt echter goede voertuigen vinden tussen 100.000 en 200.000 km, wetende dat dieselmotoren een uithoudingsvermogen hebben dat veel verder gaat dan deze grens.
Heb je een dieselvoertuig met euronorm 4 of IV? Dan kan je nog tot en met 31/12/2025 de lage-emissiezone inrijden met een tijdelijke toelating tegen het gewoon tarief. Wie in de LEZ woont en recht heeft op verhoogde tegemoetkoming in de gezondheidszorg, kan de LEZ nog inrijden tegen een verlaagd tarief.
Op 1 januari 2025 worden de regels verder aangescherpt en mogen dieselauto's die voldoen aan de Euro 4-norm er niet meer in.
Voertuigen met een dieselmotor met de emissienorm Euro 1 t/m Euro 4, en benzinevoertuigen met de euronorm 1 en 2 hebben een rijverbod binnen de zone. Het dieselverbod zal gelden over de gehele milieuzone van Frankfurt. Vanaf September 2019 worden ook Euro 5 diesels geweerd.
Vanaf 1 januari 2025 geldt binnen de Ring A10 een milieuzone (zie kaart) voor personenauto's met dieselmotor; alleen dieselpersonenauto's met een emissieklasse 5 of hoger mogen de milieuzone in. Dieselpersonenauto's met emissieklasse 0 tot en met 4 mogen de milieuzone niet meer in.
Het opvallend hoge wegenbelastingtarief voor dieselauto's heeft alles te maken met slechts twee van deze vier factoren namelijk: De mate van milieuvervuiling (qua brandstoftype, filtersystemen e.a.)Het hogere gemiddelde gewicht van de diesel auto (vanwege de zware dieselmotor)
De nadelen van een dieselauto:
Een dieselmotor stoot bijvoorbeeld meer fijnstof en stikstofoxiden uit, waardoor je in telkens meer Nederlandse, maar ook Duitse steden niet meer mag rijden. Dit is dan ook direct de reden dat je meer wegenbelasting betaalt met een dieselauto.
Meest betrouwbaar: Seat Leon diesel (2013-2020). Als je op zoek bent naar een gezinsauto met dieselmotor, is de Leon de meest betrouwbare optie.
Wanneer je op onderhoud moet, zal je bij een diesel vaak wat meer moeten betalen. De logische reden hierachter is dat in een dieselmotor meer fragiele en ingewikkelde onderdelen, zoals een roetfilter, zitten die duur zijn om te laten vervangen.
Een aantal Nederlandse gemeenten (waaronder Utrecht, Amsterdam en Arnhem) hebben een deel van hun gemeente ingericht als milieuzone. Dit betekent dat vervuilende dieselvoertuigen die milieuzone niet in mogen rijden. Dit betreft over het algemeen dieselvoertuigen van 15 jaar en ouder.
Euro IV, Euro 4 of Euro4 (Europese richtlijn 98/69/EC) is de emissienorm voor voertuigen die in de Europese Gemeenschap in 2005 geïntroduceerd werd. De Euro IV-norm werd van kracht in oktober 2006.
Vanaf 1 januari 2025 zouden dieselwagens met euronorm 5 en benzinewagens met euronorm 2 of lager, niet meer in de lage emissiezone binnen mogen.