Ondanks dat het vriest, is van gladheid nog geen sprake. Aan andere kant kunnen de wegen in de vroege ochtend kouder zijn de temperatuur van de lucht. In beide gevallen wijkt de thermometer in de auto sterk af van de wegdektemperatuur.
Het meest verradelijke is gladheid die niet ontstaat door toedoen van gevallen neerslag. Wanneer er weinig of geen bewolking aanwezig is en bovendien de wind vrij zwak is, kan de lucht vlak boven het aardoppervlak sterk afkoelen (uitstraling). Zodra de temperatuur beneden de 4 of 5 graden zakt wordt het oppassen.
Die kan ook snel optreden bij zelfs een paar graden boven 0. Als het maar even flink opklaart bij rustig weer en de thermometer geeft bijvoorbeeld plus 2 of plus 3 graden aan, kan het heel snel glad worden door grondvorst.
Glad door slijmerige laag
Wanneer het gaat regenen, mengen de regendruppels zich met het opgehoopte vuil op de weg en ontstaat een dunne, slijmerige laag. Hierdoor kan het plotseling glad worden.
Check direct of het bij jou glad is buiten!
Ishetglad.nl is een nieuwe website om de actuele gladheid bij jou in de buurt te bekijken. Vooral in de wintermaanden is de kans op gladheid groot. Wanneer het buiten glad is, kan het gevaarlijk zijn om de hort op te gaan. Een smakker is namelijk zo opgelopen.
Hoe lang het glad blijft is sterk afhankelijk van hoe hard het doorregent en hoe snel de zachte lucht binnenstroomt. Voor de meeste regio's geldt dat de gladheid niet veel langer dan een paar uur zal aanhouden.
Zodra de temperatuur van het wegdek onder het vriespunt komt en het wegdek vochtig is krijg je ijskristallen. Als het wegdek eerder door neerslag nat is geworden en daarna gaat het vriezen, wordt er een doorzichtige laag ijs gevormd en is de gladheid moeilijk te zien.
IJzel is voor het verkeer zeer gevaarlijk. Een geringe hoeveelheid kan al aanleiding geven tot gladheid. Het KNMI geeft waarschuwingen uit bij gladheid. Op de website Meteoalarm zijn Europese weerwaarschuwingen zijn te vinden.
Natte weggedeelte kunnen tijdens winterse omstandigheden opvriezen en zeer glad worden, vooral wegdek nabij en op bruggen en viaducten door opvriezen van onderuit. Let vooral op bij overgangen in het wegdek en op plekken waar de weg in de schaduw ligt.
Bruggen en viaducten koelen, door het ontbreken van deze bodemwarmte, tijdens een heldere nacht veel sneller af dan gewone wegen. Als de weg op bruggen en viaducten kouder wordt dan 0 graden kan het glad worden. Dit gebeurt als de weg al nat is of vocht uit de lucht neerslaat op de koude weg.
- Als de voorkant van de wagen wegdraait, trap dan de koppeling in, laat het gas los en stuur naar de kant die je op wilt. - Als de achterkant van de wagen wegdraait, trap dan de koppeling in, laat het gas los en stuur tegen.
Wat kunnen de gevolgen zijn als het na een lange droge periode hevig gaat regenen? Wanneer het langere tijd droog en warm is, is de kans op hevige regenbuien groot. Veel van dit regenwater komt via straatputjes in het riool terecht. Dat kan die plotselinge grote hoeveelheid water niet snel genoeg afvoeren.
Wanneer het na een lange periode van droogte weer regent kan er een gladde laag op het wegdek ontstaan. Die laag bestaat uit een mengsel van stofdeeltjes, olie en water. Door het stof trekken water en olie niet in het asfalt, maar blijven ze op de weg liggen.
Er zijn morgen geen waarschuwingen van kracht.
Globale regel is dat bij -5 graden duurt het 6 uur voor de vorming van 1 cm ijs. Om dus 10 cm dik ijs te krijgen zou het 60 uur 5 graden moeten blijven vriezen. Dat is 2 dagen en nog een nacht.
Wat is dan het verschil met ijzel of hagel? Regendruppels die pas bevriezen zodra ze de op de grond zijn gevallen, noemen we ijzel. Hagel zijn ijzige regendruppels die hun kenmerkende structuur krijgen, door in buienwolken waarin sterke luchtstromingen omhoog en omlaag bewegen, steeds op en neer geslingerd te worden.
We spreken van ijzel op het moment dat onderkoelde regen op een koud oppervlak valt. Er ontstaat een ijslaag die op de straten en wegen voor extreem gladde situaties kan zorgen. IJzel kan zeer verraderlijk zijn omdat het bij zeer lichte neerslag ook al erg glad kan worden.
IJzel is sterk afgekoelde regen die bevries zodra hij ergens mee in aanraking komt. IJzelvorming gaat vaak gepaard met harde wind en heel lage temperaturen.
De afgelopen dag, gemeten vanaf 20:00 uur gisteravond, is er in totaal 1.276.646 kilogram zout gestrooid. Dat is overigens alleen op de wegen die Rijkswaterstaat in beheer heeft, alle A-wegen en een aantal N-wegen dus. De wagens van Rijkswaterstaat hebben op moment van schrijven 29.200 kilometer gereden.
Op de strooikaart kunt u live zien waar onze strooiwagens rijden. Het strooien van zout gebeurt als er kans is op gladheid. Zo houden we de wegen veilig. Rijkswaterstaat zet hiervoor ruim 577 strooiwagens in, die we ook een sneeuwschuiver kunnen geven.
Warme zomer en langetermijnvoorspellingen
Volgens de onderzoekers is de kans op een hete zomer in 2022 ruim 70%. Het onderzoek is gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift 'nature'. Eerder voorspelden dezelfde meteorologen al de extreem warme zomer van 2018, 2019 en 2020.