Helaas is kou en techniek niet altijd de beste combinatie. Dit is op te lossen door je scooter in de schuur te zetten. Dit kan echter niet iedereen. Door vorst en bestrooide straten kan er schade ontstaan aan de lak, het frame en andere metalen onderdelen van je scooter.
Hoewel de winters in Nederland gelukkig niet extreem te noemen zijn, kan het toch knap koud worden op de scooter. Vooral als je langer dan een kwartier onderweg bent, kan de kou het flink onaangenaam maken.
Wanneer een scooter of bromfiets lang heeft stil gestaan (enkele weken of langer) dan zal de scooter of brommer niet direct starten. Dit komt omdat de benzine in de carburateur volledig of gedeeltelijk is verdampt. Ook is de accu dan leger dan normaal en zal dus snel leeg of overbelast raken.
Goede scooterbanden zijn heel belangrijk, zeker bij regen en nat weer. De banden zorgen namelijk voor het contact met het wegdek. Een versleten band heeft een stuk minder grip op het wegdek, en daar kun je vooral bij nat weer last van hebben. Tegenwoordig kun je ook winterbanden kopen voor je scooter.
Het buiten laten staan van de e-scooter is één van de redenen waardoor de levensduur van een e-scooter korter kan worden. Dat is dan ook de voornaamste reden waarom de e-scooters van bezorgdiensten zo snel verslijten. De meeste e-scooters hebben een IP54-classificatie.
Met de hausse in de verkopen zien we naar verwachting over een aantal jaar eenzelfde piek in het aantal afdankertjes.De gemiddelde levensduur van een scooter in Nederland is volgens de RAI Vereniging en BOVAG immers zo'n tien jaar. In die tien jaar op de weg legt een scooter gemiddeld zo'n 8.300 kilometer af.
Milieu Centraal gaat uit van een benzinescooter met een tankinhoud van 5 liter. Bij een tankprijs van 2,00 euro per liter, betaal je voor een volle tank 10 euro. Bij een verbruik van 1 op 50 rijdt de scooter 250 km op die volle tank. Door 10 euro te delen door 250 kom je op de prijs per kilometer: 4 cent.
Let op: Parkeer je scooter zo, dat de zon voorop je windscherm schijnt of leg een handdoek over je dashboard of stuurkap. Schade ontstaan door de zon, wordt door de meeste verzekeraars niet vergoed! Ook valt schade door de zon buiten de fabrieksgarantie.
Ons advies is om goede kleding te dragen. Denk daarbij aan handschoenen die je handen en polsen goed bedekken en aan hoge schoenen of laarzen die je enkels bedekken. Daarnaast is het aan te raden we aan dat de jas je bovenarmen bedekt en de broek je benen.
Wat is warm rijden? Warm rijden zorgt ervoor dat de scooter zo min mogelijk beschadigt bij een koude start (starten met een koude motor). Dit betekent dat de scooterrit rustig moet beginnen. Zodra de scooter goed is opgewarmd, is het minder schadelijk voor de scooter om flink gas te geven.
Zet je linkerbeen op de grond. Houd je linkerhand aan je linkerhandvat vast en je rechterhand aan je rechterhandvat vast of de buddygrip. Zet je rechtervoet op het kickstartpedaal en trap met je rechtervoet het kickstart pedaal een aantal maal naar beneden, waarbij je voet contact houdt met het pedaal.
Bij veel lege accu's kun je startkabels gebruiken om alsnog te starten. Of dit ook bij jouw scooter werkt, kun je checken in de handleiding. Als je dynamo nog functioneert, laadt die vervolgens de accu weer bij tijdens het rijden. Aanduwen is een andere methode die bij sommige scooters werkt.
Een goede acculader voor alle soorten natte brommeraccu's is bijvoorbeeld de Einhell CC-BC 2 M. Andere goede en niet te dure acculaders voor de startaccu van scooter of brommer zijn de Telwin Defender 8 en de Tecmate Optimate 1+. En ook de CTEK XS 0.8 behoort tot dé acculaders voor de start-accu van de scooter.
JE SCOOTER AFSPUITEN
Je begint met het goed afspuiten van je scooter, je kunt dit doen met bijvoorbeeld een gieter of een tuinslang. Met het afspuiten van je scooter zorg je ervoor dat al het ergste vuil van de motor verdwijnt.
Maar wil jij je scooter in topconditie houden, dan is het ook van belang dat je de scooter elke twee tot drie maanden zelf schoonmaakt. Vlekken die ontstaan zijn tijdens het rijden, zoals modder, regenvlekken, vliegjes of ander ongedierte, kun je het beste er meteen afwassen.
Water en een sopje
Om te beginnen, pak je de waterslang of een met water gevulde plantenspuit erbij. Hiermee maak je de gehele scooter nat, waarna je de scooter even in laat weken. Met een schone, droge en gladde doek, poets je hier vervolgens makkelijk het vuil mee weg.
Plaats je scooter altijd tegen de wind in.
Dit is al helemaal van belang bij een scooter met een hoog windscherm. Deze vangen namelijk erg veel wind als je hem met de wind mee zet. Plaats hem ook niet schuin tegen de wind in. Door hem tegen de wind in te plaatsen gaat de wind er makkelijker omheen.
Een windscherm op je scooter biedt diverse voordelen. Het beschermt je (zoals de naam uiteraard al suggereert) tegen de wind, je kunt je beter verschuilen wanneer het regent en op een mooie zomerdag ben je goed beschermd tegen alle vliegen en andere insecten die je onderweg tegenkomt.
Veel scooters worden redelijk kaal geleverd, dus zonder windscherm. Bijna elke scooter kun je hier mee uitrusten. Er zijn universele windschermen te koop maar ook originele voor bijvoorbeeld een Vespa, Sym, Kymco, Piaggio, Peugeot of AGM scooter.
Gemiddeld rijden de meeste scooterrijders tussen de twee- en vijfduizend kilometer per jaar. Zie je nou een scooter langskomen van 2009 (inmiddels al meer dan tien jaar oud) met een kilometer stand van maar 5.000, dan kan je in de meeste gevallen de conclusie trekken dat de kilometerstand niet zal kloppen.
Een scooter is in vergelijking met een auto stukken zuiniger. Een gemiddelde auto verbruikt ongeveer 1 liter benzine bij 14 kilometer. Een gemiddelde scooter verbruikt ongeveer 1 liter benzine op 35 kilometer. Door de scooter te pakken in plaats van de auto, spaar je je portemonnee én het milieu.
Als je gedurende de rit voortdurend met de snelheid van 30 km/uur zou rijden, dan zou je daar 25/30 x 60 minuten = 50 minuten over doen. In de praktijk zal je niet voortdurend 30 km/uur (kunnen) rijden -dat kan alleen in een ideale situatie-, dus de echte rit zal wat langer duren dan 50 minuten.
De elektrische scooter is zuiniger
De elektrische scooter is niet alleen een stuk vriendelijker voor het milieu; maar ook voor de portemonnee. Benzine is namelijk (op dit moment) een stukje duurder dan elektriciteit en het 'tanken' van elektriciteit zorgt er dus voor dat je maandelijkse lasten wat dalen.