Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
De ideale bandenspanning ligt tussen 2 en 3 bar. Wanneer de luchtdruk in uw banden 0,5 tot 1,5 bar lager is dan voorgeschreven, spreken we van een te lage bandenspanning. Wanneer hij 0,5 bar hoger is dan voorgeschreven, spreken we van een te hoge bandenspanning.
Als je met een te lage of te hoge bandenspanning rijdt, kan dit negatieve gevolgen hebben voor de prestaties van de autobanden. Dit geldt voor winterbanden, zomerbanden en 4-seizoenenbanden. De banden kunnen sneller slijten als de bandenspanning onjuist is. In een extreem geval kan het een klapband veroorzaken.
Als u ontdekt dat uw banden te hard zijn opgepompt, raak dan niet in paniek. Controleer allereerst op overmatige slijtage of schade . Als u dat vindt, is het misschien het beste om ze te vervangen om de veiligheid van uw voertuig te garanderen. Als ze er nog steeds goed uitzien, is het vrij eenvoudig om de overtollige lucht te verwijderen.
Zeer lage bandenspanning (-1,5 bar)
Erg zachte banden kunnen leiden tot ongelukken. Een oververhitte band heeft een verhoogd risico op een klapband. Bij 130 km/h en een klapband verliest een bestuurder vrijwel altijd de macht over het stuur met de gevolgen van dien.
Maar u moet niet te veel over de aanbevolen PSI gaan. U kunt uw banden veilig tot 10% te hard oppompen. Als uw banden bijvoorbeeld een aanbevolen PSI van 35 hebben, kunt u zonder zorgen tot ongeveer 38 PSI gaan. Alles wat meer is, is te veel en wordt niet aanbevolen.
In Nederland rijden best veel auto's met een te lage bandenspanning. Uit elke band ontsnapt continu een beetje lucht. Daarom is het belangrijk om maandelijks de bandenspanning te controleren en indien nodig bij te vullen. Is een band écht zacht, dan kan dat gevaarlijke situaties opleveren.
Banden slijten voortijdig . Te hard opgepompte banden ronden het loopvlakgedeelte af en zorgen ervoor dat het midden aanzienlijk sneller slijt dan de buitenranden. Hierdoor kunnen ze maar half zo lang meegaan als normaal. Te hard oppompen kan leiden tot verlies van grip.
Het kan ongelijkmatige slijtage door het midden van het loopvlak van de band veroorzaken en kan zelfs de handling beïnvloeden . Als gevolg van deze schade zullen de opgepompte banden grip verliezen, minder succesvol reageren op gevaren op de weg en de auto minder prettig maken om te rijden.
Gebruik daarvoor de plus- en mintoetsen. Sluit het uiteinde van de luchtslang op het ventiel van de band aan. Let erop dat je deze klus uitvoert als de banden 'koud' zijn, dus vóór of niet lang na je vertrek. Het apparaat zal vervolgens de band oppompen of laten leeglopen, afhankelijk van de reeds aanwezige druk.
Te hoge bandenspanning
Dat betekent dus sneller nieuwe banden kopen, en dat is zonde van het geld. Bij te hoge spanning heb je ook minder grip op de weg, trilt de band meer en gaat het algehele rijcomfort achteruit. Een te hard opgepompte band loopt ook meer kans op een klapband.
Mocht je nou onderweg zijn en je bandenspanning lampje gaat branden dan zul je snel moeten handelen. Parkeer je auto ergens veilig langs de weg en controleer of een van je vier banden lek is. Mocht dit het geval zijn dan raden we aan om niet door te rijden, maar de ANWB te bellen of zelf het wiel te vervangen.
Het is belangrijk de door de fabrikant aanbevolen bandenspanning aan te houden om over- of onderspanning te voorkomen. Een te hoge bandenspanning kan leiden tot vroegtijdige slijtage in het midden van het loopvlak.
Een te hoge bandenspanning zorgt er namelijk voor dat een band sneller slijt. Bovendien heeft een band met te hoge spanning minder grip, trilt deze meer en is er vermindert rijcomfort. Daarnaast is de kans op een klapband groter.
Bijvoorbeeld, een standaard band heeft vaak een lastindex van 2.4 bar, maar veel standaard banden kunnen een spanning van wel 3 bar aan. Deze indicaties kunt u terugvinden in het informatieboekje van uw auto of op de sticker aan de binnenkant van het bestuurdersportier.
De bandenspanning wordt aangegeven in bar en varieert over het algemeen tussen de 2.0 en 3.0 bar. Ook is in het instructieboekje te zien hoeveel bar er in een autoband moet wanneer je auto zwaar beladen is, wanneer je bijvoorbeeld op vakantie gaat.
Wat gebeurt er als u uw banden oppompt tot de maximale PSI? De maximale PSI van uw banden overschrijdt bijna altijd de aanbevolen druk. Het is niet raadzaam om uw band op deze druk te pompen voor dagelijks gebruik . Bij maximale PSI rijdt uw auto minder goed, wordt het remmen belemmerd en loopt u het risico op gevaarlijke klapbanden.
Elke 2 maanden je autobanden oppompen: een kleine moeite waardoor je veiliger én zuiniger rijdt. Omdat je banden langzaam leeglopen, moet je er regelmatig wat lucht bij doen. Als je dat trouw doet, bespaar je kosten en beperk je jouw CO2-uitstoot. Lees de tips en bepaal wat voor jouw auto de juiste bandenspanning is.
Als de banden te zacht of te hard zijn opgepompt, wordt de handling beïnvloed. De handling wordt traag als de banden te zacht zijn opgepompt, en gevaarlijk als ze te hard zijn opgepompt , vooral als u bochten neemt met hoge snelheid. De remweg, remgrip en richtingsstabiliteit worden allemaal beïnvloed.
Als u merkt dat het midden van uw band sneller slijt dan de randen, kan dit een teken zijn van overmatige spanning. Overmatige spanning kan ook leiden tot slechte grip.
Wanneer de bandenspanning te hoog is, is de band minder flexibel, wat resulteert in een kleiner contactvlak met de weg . Dit kan leiden tot een verhoogde rolweerstand, wat betekent dat de motor harder moet werken om het voertuig te verplaatsen, wat leidt tot een hoger brandstofverbruik.
Te hard opgepompte banden zorgen ervoor dat het midden van het loopvlak sneller slijt . Te zacht opgepompte banden zorgen er daarentegen voor dat de buitenste randen sneller slijten. Ongelijkmatige slijtage verkort de levensduur van uw banden, waardoor frequente vervangingen een kostbare aangelegenheid worden.
Als de banden te hard zijn opgepompt (te hoge bandenspanning) is het contactoppervlakte met het wegdek aanzienlijk kleiner.De banden zullen dan in het midden van het loopvlak veel sneller slijten. Door dit minder contact met het wegdek zal de wegligging afnemen, vooral in bochten, en zal de remweg toenemen.
Te zacht opgepompte banden hebben ook een hogere rolweerstand, wat het brandstofverbruik verlaagt. En ze slijten sneller aan de buitenste randen van het loopvlak, wat betekent dat vervanging eerder nodig zal zijn dan bij goed opgepompte banden. Te hard opgepompte banden zijn minder een probleem .
Als het bandenspanningslampje (ook wel bekend als de TPMS–melding) in uw cockpitscherm gaat branden, moet u zo snel mogelijk uw banden controleren.