Waarom is het zo druk in de treinen? De drukte komt door een combinatie van een aantal zaken: De gehele reisbranche trekt na de corona-periode weer aan. De internationale treinen zijn erg populair en hebben meer reserveringen dan voor de coronacrisis.
Ze vertrekken één keer per uur of één keer per twee uur. De Intercity treinen rijden alleen in Duitsland, terwijl de Eurocity treinen ook naar steden in buurlanden rijdt. Bijna alle Intercity-treinen hebben een restaurant of café aan boord.
Regionalbahn (RB)
De Regionalbahn brengt u overal naartoe. Hij rijdt binnen een regio en tussen regio's en steden.
Voor welke treinen is het 9 euro ticket geldig? Je moet echt houden van slow travel, als je veel met de trein wilt reizen in Duitsland. Het 9 euro ticket is namelijk alleen geldig voor lokale en regionale treinen. Voor sneltreinen, intercity's en hogesnelheidstreinen – waaronder de ICE – moet je de volle mep betalen.
9 Euro Ticket Duitsland – hoe en wat
Voor de maanden juni, juli en augustus kun je per maand een ticket aanschaffen waarmee je onbeperkt in de tweedeklas van de 'gewone' treinen mag reizen. Verder mag je ook alle bussen, de tram en de metro pakken.
Via wijdverspreide retailers als Kruidvat, Blokker en Albert Heijn was een dagkaart al voor 15 tot 20 euro op te halen. De NS kon het hebben, omdat treinen in de zomer doorgaans leger zijn dan in de andere seizoenen. De coronapandemie leidde ertoe dat de aanbiedingen uit de (digitale) schappen werden gehaald.
In juni besloot de Duitse regering het openbaar vervoer drie maanden lang vrijwel gratis te maken: van juni tot en met augustus kan iedereen voor 9 euro per maand heel Duitsland onbeperkt doorreizen. Dat wil zeggen: met het regiovervoer, niet met de luxe intercity's.
Je kunt met het regionale openbaar vervoer reizen, zoals met de RB, RE, tram, bus, metro en S-Bahn (en dus niet in de langeafstandstreinen zoals IC en ICE). Het ticket is geldig in Duitsland. Voor een internationale reis heb je een ander ticket nodig. Het 9 euro ticket geldt alleen in de tweede klasse.
Verdere vragen over het 9-euro-ticket worden door Deutsche Bahn (DB) beantwoord op haar website. Het ticket is digitaal beschikbaar via de apps van de vervoersbedrijven. Het kan ook ter plaatse worden gekocht bij klantencentra, ticketbureaus, ticketautomaten en in de bus bij de chauffeur.
9-euro ticket succes
Het 9-euro ticket werd geïntroduceerd in juni en was qua reizigersaantallen een doorslaand succes. Maar liefst 52 miljoen tickets zijn de afgelopen drie maanden verkocht in Duitsland. Volgens de vereniging van transportbedrijven VDV leidde het 9-euro ticket tot een miljard extra reizen per maand.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland voor de maanden juni, juli en augustus in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn.
DB-spoorwegnetwerk
Als de belangrijkste passagiersdienst voor lange afstanden in Duitsland kan Deutsche Bahn je snel en efficiënt door het hele land vervoeren. Reizen is gemakkelijker wanneer de meeste van je reizen door één goed georganiseerde aanbieder worden uitgevoerd.
In Duitsland zijn de meeste coronamaatregelen op 20 maart 2022 komen te vervallen. In het openbaar vervoer en tot 1 oktober ook in vliegtuigen is het dragen van een medisch mondkapje, zoals een FFP2-masker, verplicht. Ook bij de dokter en in het ziekenhuis of verzorgingshuis is een FFP2-mondkapje verplicht.
Het ticket is behalve via internet ook te koop via de Duitse kaartautomaten en bij Deutsche Bahn-loketten. Het 9 euro-ticket is alleen geldig in Duitsland, wie per regionale trein van en naar Nederland wil reizen, heeft een aanvullend ticket nodig.
Met het City-Ticket en City mobil kunt u met het regionaal openbaar vervoer in het stadsgebied reizen. Reis comfortabel naar uw vertrekstation met S-Bahn, metro, tram of bus en daarna vanaf het station van aankomst naar uw uiteindelijke bestemming.
Het 9-euro-ticket geldt in heel Duitsland en in alle vormen van het openbaar vervoer. Uitgezonderd zijn hogesnelheidstreinen (ICE's) en intercity's, zoals die van Amsterdam naar Berlijn. Voor snel vervoer over een grote afstand moeten reizigers dus nog steeds een regulier ticket kopen.
U hoeft geen coronabewijs meer te laten zien als u naar Duitsland reist.
Van Nederland naar Duitsland (en andersom) kun je reizen met een ov-chipkaart wanneer je in- en uitcheckt bij de incheckpalen van Arriva (deze zijn ook op de stations in Duitsland geplaatst). Je kunt ook een normaal ticket kopen, zowel bij de kaartautomaat in Heerlen als online bij NS International.
Met een Quer-durchs-Land-Ticket kunt u een dag onbeperkt reizen door heel Duitsland, op één doordeweekse dag. Een ticket kost 44 euro voor 1 persoon, per extra reiziger komt er 8 euro bij (t/m 5 personen).
Sinds 17 juli 2013 is het mogelijk om via 9292 een reis te plannen vanuit Nederland naar het grensgebied rond Aken in Duitsland en Belgie en vice versa. 9292 is hiervoor een samenwerking aangegaan met het Aachener Verkehrsverbund (AVV).
Het 9 euro-ticket is in het hele land geldig in alle bussen, trams, metro's, S-Bahnen (Stadtschnellbahnen), voorstedelijke en regionale treinen (alleen tweede klas) van zowel de Deutsche Bahn als van andere aanbieders.
De Europese Unie pakt uit: als je 18 bent, kom je in aanmerking voor een gratis Interrailkaart waarmee je door Europa kunt reizen. Er zitten wel wat voorwaarden aan vast.
Met Samenreiskorting krijg je 40% korting op je ritprijs in de daluren. Zet Samenreiskorting aan in de NS-app, in Mijn NS of laad het op je OV-chipkaart via de NS-kaartautomaat. Heb je zelf een NS-abonnement? Dan mag je ook maximaal 3 bekenden met je mee laten reizen.
Helaas heeft de Nederlandse Spoorwegen laten weten aan Treinreiziger.nl dat ze voorlopig niet meer met treinkaartacties gaan stunten. Dit jaar is de NS wel gestart met de verkoop van treinkaartjes met 10 procent vroegboekkorting voor de daluren.