Nee, maar je moet je wel goed voorbereiden. Als je net je autorijbewijs hebt gehaald, heb je het niet gemakkelijk in het verkeer. Een goede basis is dus belangrijk.
Volgens de jaarcijfers van het CBR zijn er in 2019 566.796 theorie examens gedaan, slechts 40% slaagt in 1 keer dus zijn er 340.077 kandidaten minimaal nog 1 keer terug gekomen.
Het eerste struikelblok is het theorie examen auto. Want al jaren blijkt dat het examen moeilijker is dan van tevoren gedacht. Daardoor is het slagingspercentage ook maar onder de 50 procent. Sterker nog: het percentage ligt al jaren rond de 40 procent.
Steeds meer cursisten hebben moeite met het theorie-examen. In 2002 lag het slagingspercentage op 56 procent, nu is het al jaren net iets boven de 40 procent, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).
Vaak weet je dit wel van jezelf. Ga bijvoorbeeld eens na of je op school altijd veel moeite moest doen om je toets te leren of dat het je eigenlijk wel makkelijk afging. Hoeveel uur per week? Gemiddeld genomen zit je goed als je ongeveer 2 maanden voor het theorie-examen start met leren en te oefenen.
De redenen waarom zoveel mensen hun auto theorie examen niet in één keer kunnen halen lopen behoorlijk uiteen. De meest gehoorde reden is dat kandidaten het theorie examen toch wel redelijk onderschatten. Andere redenen zijn het gebruik van oud materiaal, zoals oude boeken van tien jaar geleden.
Het onderdeel gevaarherkenning bestaat uit 25 vragen, hiervan moet je 13 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel kennis bestaat uit 12 vragen, hiervan moet je 10 of meer vragen goed beantwoorden. Het onderdeel inzicht bestaat uit 28 vragen, hiervan moet je 25 of meer vragen goed beantwoorden.
Het beste antwoord
Als je goed kunt leren dan is de theorie veel makkelijker (en in een paar dagen in je hoofd te krijgen) dan de praktijk. Zoals hierboven ook beschreven is, moet je in de praktijk rekening houden met onverwachte situaties waar je voor die tijd geen rekening mee kunt houden.
Er zijn 5 zware “foutpunten” vragen en 45 lichte “foutpunten” vragen. Bij zware fouten worden er 5 punten afgetrokken en bij een lichte fout is dat 1 punt. Onder zware fouten vallen vragen van de derde of vierde graad van de wegcode en snelheidsovertredingen.
Door corona hebben veel organisaties in Nederland lange wachttijden. Dat geldt helaas ook voor de praktijkexamens van het CBR. Voor die examens kan de wachttijd stijgen tot rond de 20 weken. Het is goed om daarmee rekening te houden.
Het theorie examen is voor veel kandidaten een moeilijk punt om doorheen te komen. Dat blijkt ook uit de slagingspercentages. Met name jongere kandidaten maken zich erg druk over het theorie examen en vinden het behoorlijk spannend. Dat is ook niet zo gek, want de regels rondom het examen zijn streng.
Je kunt je theorie-examen 3 keer verzetten.
Nee, het is niet mogelijk om dezelfde dag nog een keer theorie-examen te doen. Zodra je de e-mail met je uitslag binnen hebt, kan je een nieuwe reservering maken voor een later moment. Dit doe je via Mijn CBR of via je rijschool.
Bent u 2 keer niet geslaagd voor het theorie-examen? Dan moet u bij uw derde deelname het getuigschrift voorleggen van de rijschool waar u 12 uur theorielessen hebt gevolgd. Als u voor de eerste 2 keer uw theorie-examen aflegt, zijn 12 uur theorielessen niet verplicht, maar optioneel.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
Na het volgen van die lessen krijg je een 12 uur attest. Met het 12uur attest kan je onbeperkt examen afleggen totdat je slaagt.
Je kans om de eerste keer te slagen voor het praktijkexamen voor je rijbewijs is over geheel Nederland gemeten ongeveer 52 procent.
Na de vragen over de gevaarherkenning krijg je 40 vragen die gaan over de verkeersregels en verkeersinzicht. Van deze 40 vragen moet je minstens 35 vragen goed beantwoorden. In dit onderdeel kun je ja/nee-vragen tegen komen, maar ook meerkeuzevragen, open vragen en sleepvragen.
Het auto theorie examen bestaat uit drie onderdelen: gevaarherkenning, kennis en verkeersinzicht. Gevaarherkenning gaat over het herkennen van gevaar en hoe je in gevaarlijke situaties moet handelen. Bij het kennisonderdeel krijg je vragen over de regels die gelden in het verkeer.
De meeste examenkandidaten zakken op kijkgedrag. Er wordt hier onderscheid gemaakt tussen breed en ver vooruit kijken, op de juiste manier je spiegels gebruiken en kijkgedrag in specifieke situaties. Kijkgedrag is erg belangrijk op het rijexamen.
Ook kan je via Mijn CBR alle resultaten inzien voor de CBR theorie-examens welke je hebt afgelegd. Hierbij kun je de categorie opvragen waarvoor je theorie-examen hebt gedaan, de datum van het theorie-examen inzien, het resultaat bekijken en de geldigheidsduur van het resultaat bekijken.
Het theorie-examen heeft bij het CBR een vaste prijs van € 37,00 in 2022. Soms kost het meer. Als je je theorie-examen per post aanvraagt, dan komen er nog verzendkosten bij. Vraagt je rijschool het theorie-examen voor jou aan, houd dan rekening met extra kosten.
Het standaard theorie-examen duurt 30 minuten. Het bestaat uit 3 onderdelen. Bovenaan je scherm zie je hoeveel tijd je nog hebt om het onderdeel af te maken. Kennis: Je hebt 8 minuten tijd om 12 vragen te beantwoorden.