De Millennials (Generatie Y) zijn een demografische generatie, volgend op de Generatie X. In de demografie worden hieronder de mensen gerekend die zijn geboren tussen 1981 en 1996. De geboortejaren van de vroege jaren 2000 worden hier vaak ook nog toe gerekend.
De millennials, ofwel generatie Y, zijn geboren tussen grofweg 1980 en 1995 tot 2000. Zij waren de eerste digital natives en zijn opgegroeid in een periode waarin de snelle ontwikkelingen van het internet op gang kwamen. Millennials worden gekenmerkt door veel aandacht voor de zelf en een overwegend positief zelfbeeld.
Wanneer ben je een millennial? Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995. Dat betekent dat ze in 2021 tussen de 26 en 41 jaar zijn. Ze zijn handig met technologie en worden gezien als idealistisch.
Wat vindt Generatie Y belangrijk? In een wereld waarin alles al eens eerder bedacht en gedaan is, vindt Generatie Y authentiek zijn belangrijk. De millennials willen alles op hun eigen manier doen. Ze willen volgens WerkXYZ flexibel werken in een omgeving waar ze zich kunnen ontwikkelen en echt iets kunnen bijdragen.
Millennials zijn geboren tussen 1980 en 1995, GEN Z's zijn geboren tussen 1995 en 2015. Op een paar uitzonderingen na kent de GEN Z generatie geen wereld zonder smartphone.
Babyboomers: geboren tussen 1941-1955. Generatie X: geboren tussen 1956-1970. De Xennial: geboren tussen 1971-1985. Generatie Y: geboren tussen 1986 – 2000.
patatgeneratie, pejoratieve aanduiding voor jonge sporters die veel ongezond voedsel (patat, hamburgers e.d.) tot zich nemen, waardoor hun prestaties verminderen. Deze term werd begin jaren tachtig gelanceerd door de vroegere Ajax-trainer Leo Beenhakker.
Nederland telt meer dan 3 miljoen millennials. Ze verwerven een duidelijke plek op de arbeidsmarkt. En de levenshouding van deze generatie is van grote invloed op onder andere onderwijs, werk, media en marketing. Tijd om de generatie Y nader in beeld te brengen.
Generatie Y is opgegroeid met een constante stroom van informatie. Ze willen snel, kort en het liefst visueel gevoed worden met nieuwe informatie. Ze leren hierdoor niet lineair, maar parallel.
Het verschil tussen de twee generaties is dat generatie Y geboren is voor het digitale tijdperk en zich nog een maatschappij zonder internet kan voorstellen. Voor de generatie Z is het internet totaal vanzelfsprekend, zij kunnen zich geen leven zonder voorstellen.
Generatie Alfa (of afgekort: Gen Alfa) is de demografische generatie die volgt op Generatie Z. Onderzoekers en populaire media gebruiken de vroege jaren 2010 als de beginjaren en het midden van de jaren 2020 als de eindigende geboortejaren.
Je behoort tot Generatie Alpha als je geboren bent tussen 2010 en 2024. De oudste van deze generatie is in 2019 negen jaar oud. Een deel van deze generatie is dus nog niet eens geboren. Op dit moment worden er wereldwijd wekelijks ruim 2,5 miljoen Alpha's geboren.
De millennials zijn geboren tussen 1980 en 2000. Ze stellen belangrijke mijlpalen, zoals huwelijk en kinderen, langer uit en hechten veel waarde aan flexibiliteit op de werkvloer. Naast carrière is tijd voor zelfontplooiing en het opdoen van ervaringen, zoals reizen, erg belangrijk voor deze generatie.
Zo kennen we de 'Baby Boomers' (ruwweg 1945-1960), 'Generation X' (±1961 -1980), 'Millennials' of 'Generation Y' (±1981-1995) en 'Generation Z' (±1996-2010). De nieuwste generatie wordt 'Generation Alpha' genoemd en is geboren na 2010 (wellicht zal dit gaan tot 2025).
Doordat Generatie Z zo gewend is aan het internet, zijn het echte wereldburgers. Via vlogs en social media zijn ze in contact met de hele wereld. Veel Gen Z'ers voelen zich meer betrokken met leeftijdsgenoten aan de andere kant van de wereld dan met andere generaties in hun eigen omgeving.
Generatie Babyboom
De generatie die na de Tweede Wereldoorlog geboren is, is bovenal omvangrijk. De babyboomers zorgden ervoor dat het overal druk werd: op de scholen en universiteiten, op de arbeidsmarkt en op de woningmarkt. Sinds 2011 is de oudste lichting babyboomers met pensioen.
Generatie Y zal op zoek gaan naar werkgevers die voldoen aan hun eigen normen en waarden. Werken bij? s moeten zich concentreren op het communiceren van hun visie en missie met nieuwe werknemers, maar ook duidelijk via social media laten zien wat het verschil is met andere vergelijkbare organisaties.
Ze vinden zelfontplooiing belangrijk en willen werken in een omgeving waar ze zich kunnen ontwikkelen en echt iets kunnen bijdragen. Ze zijn prestatiegericht. In een wereld waarin alles al eens eerder bedacht en gedaan is, vindt Generatie Y authenticiteit belangrijk.
Ze vinden geld en status belangrijk, en hechten vooral waarde aan een baan die genoeg betaalt voor een luxe leven. Hoewel zowel de idealisten als de materialisten op zoek zijn naar een goede werksfeer, is de laatste groep daarnaast vooral bezig met hun imago en de merken die daar bij horen.
Millennials zijn erom gekend dat ze opgroeiden in een periode van gigantische technologische vooruitgang. Het is deze generatie die de overstap maakte naar de computer, het internet, social media en smartphones. Dat maakt dat zij veel beter overweg kunnen met technologie dan vorige generaties.
Oorspronkelijk werd het gebruikt voor babyboomers die een levendige, actieve leefstijl hadden. Zij waren 'zooming'.
Volgens sommige sociologen groeit er ongeveer elke 15 jaar een nieuwe generatie kinderen op. Zij hebben een paar dingen gemeen en vormen daarom één generatie.
De pragmatische generatie betreft veelal de kinderen van de protestgeneratie, geboren tussen 1971 en 1985. Zij werden vrijgelaten in hun keuzes, hadden veel mogelijkheden en zelfontplooiing stond centraal. Levensgeluk, 'je eigen ding doen' en jezelf zijn werden de belangrijkste waarden.
1980-1994: Generatie Y/Millennials. 1990-2000: Generatie Z.