Een nieuwe EU-studie toont aan dat elektrisch trappen even gezond is als fietsen zonder ondersteuning. Dankzij de ondersteuning fietsen mensen immers vaker én verder dan ze op een gewone fiets zouden doen. Op een elektrisch fiets rijd je dwars door de middelgroene laag van de bewegingsdriehoek. En dat is gezond.
Conclusie. Elektrisch fietsen is een matig fysieke inspanning en is beter voor je conditie dan niet bewegen. In vergelijking met gewoon fietsen verbrand je echter minder calorieën en bouw je minder snel conditie op. Op een gewone fiets lever je een grotere inspanning op hetzelfde traject.
Als je onderweg bent op je elektrische fiets en je hebt een flinke tocht voor de boeg, zal je ongeveer tussen de 200 en 300 calorieën per uur verbranden.
Je zult stevigere spieren opmerken, vooral bij de belangrijkste spieren die het werk doen, inclusief je quads, hamstrings, kuiten en zelfs je bilspieren. Tegelijkertijd moet je bij het fietsen op je e-bike in balans blijven, wat betekent dat je core ook een training krijgt.
“Net zoals bij een gewone fiets kan je ook met de e-bike je inspanningen geleidelijk opbouwen. Zo kan je niet alleen steeds langere afstanden fietsen, maar ook minder gebruik maken van de batterij.” “Vergis je dus niet, ook op een elektrische fiets kan je hard trappen.
Per kilometer wandelen verbrand je ongeveer zestig calorieën, wat aanzienlijk meer is dan met fietsen. Fietsend verbruik je per kilometer namelijk slechts twintig calorieën. Als je er normaal gesproken vijf minuten over doet om naar je werk te fietsen, kun je dus aardig wat winst behalen door voortaan te gaan lopen.
Het CBS ziet dat landelijk het aantal ongevallen met fietsers stijgt, in 2020 het hoogste aantal doden (229) in een periode van 25 jaar. Een derde van alle fietsdoden in 2020 (74 mensen) verongelukte op een e-bike. In 2019 overleden 65 e-bikers door een ongeval.
Buikspieren
Naast je onderlichaam, gebruik je tijdens het fietsen ook je bovenlichaam. De buikspieren bijvoorbeeld. Deze ondersteunen het maken van de trapbeweging. Daarnaast zorgen ze voor een stabiele houding op de fiets en voor meer evenwicht.
Met weinig ondersteuning haal je 150 kilometer
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer.
'Normaal gesproken is fietsen vooral goed voor je dijen - de quadriceps en de hamstrings - maar niet echt voor de bilspieren,' zegt hij. Er zijn uitzonderingen. 'Sprinters gebruiken de bilspieren om te accelereren. Klimmers gebruiken ze als ze uit het zadel komen.
Kosten opladen
Een kilowattuur (1kWh) kost in Nederland gemiddeld 0,25 euro. Wie 400 Wh nodig heeft om de accu te laden is 0,25 : 1000 kWh x 400 Wh = 0,10 euro kwijt. Een oplaadbeurt kost u dus maar 0,10 eurocent. Gemiddeld verbruikt u 100 Wh op 12 tot 14 kilometer.
Hoe lang fiets je over 20 km? Om 20 km af te leggen op je fiets heb je onder normale omstandigheden 1 uur en 11 minuten nodig. Met wind tegen doe je over 20 km ongeveer 1 uur en 20 minuten, en met wind mee ongeveer 1 uur en 4 minuten. Op een elektrische fiets doe je 48 minuten over 20 km.
Fietsers die met een elektrische fiets rijden, leveren een even grote fysieke inspanning als fietsers die fietsen met een gewone fiets. Dat blijkt uit een groot internationaal onderzoek, dat De Standaard kon inkijken.
Een e-bike stoot zelf geen uitlaatgassen uit, maar er komt wel C02-uitstoot vrij bij het opwekken van elektriciteit voor de accu. Een e-bike veroorzaakt maar 3% van de C02-uitstoot van een gemiddelde auto, dit betekent dat de e-bike het milieu dertig keer minder belast dan een auto.
De gemiddelde vakantiefietser fietst zo'n 70 kilometer per dag. Er zijn mensen die 30 kilometer fietsen maar ook die dagelijks 150 kilometer fietsen. Hieronder vind je een tabel om je een indicatie te geven van het aantal kilometers dat je maximaal zou kunnen fietsen.
Fietsen is goed om te ontspannen en helpt tegen stress
Het heeft effect op je hele lichaam en gevoel; je lijf en ademhaling komen tot rust, maar ook je hoofd. Fietsen heeft positieve effecten op het verminderen van stressklachten en tijdens het fietsen maakt je bepaalde stofjes aan, zoals endorfine en serotonine.
Een e-bike met een batterij van 200 watt haalt met flinke ondersteuning van de motor dus ongeveer 25 km. Maak je minder gebruik van de ondersteunende motor dan haal je 40 km. Hoeveel km gaat een accu van een elektrische fiets mee? Dat hangt dus grotendeels af van de accu.
De meeste accu's blijven rond de 5 a 6 jaar goed. Dan moet je er wel goed mee omgaan en bijvoorbeeld dieptelading voorkomen. Lees hier over hoe je je accu zo lang mogelijk mee kunt laten gaan, door hem op de juiste manier op te laden.
'Hoe meer je beweegt, hoe minder last,' zegt manueel geneeskundige Leo van Deursen. Hij onderzocht pijn bij rugpatiënten en promoveerde hierop. Van Deursen concludeert dat patiënten met lage rugpijn het beste kunnen fietsen.
Het is slim om twee tot drie keer per week te fietsen om zo goed mogelijk aan het fietsen te wennen. Met één keer fietsen per week zal het heel lang duren voordat je conditie opbouwt.
Om 1 kilogram te verliezen, moet je ongeveer 7.000 calorieën kwijtspelen. Dat doe je door meer calorieën te verbranden dan je opneemt. Stel: je weegt 60 kg en wilt graag een halve kilo per week afvallen. Je fietst drie keer per week een uur lang aan 18 kilometer per uur.
Een e-bike is een fiets met een elektrische motor. De 'e' staat namelijk – net als in bijvoorbeeld e-mail – voor 'electric'. Electric bike is Engels voor elektrische fiets: een fiets met een elektromotor dus. Sommigen willen nog wel eens beweren dat er een verschil bestaat tussen een e-bike en een elektrische fiets.
Een e-bike wordt met minstens dezelfde kwalitatief hoogwaardige materialen gemaakt. Het is echter wel zo dat de aanschaf van een e-bike duurder is dan bij een normale fiets. Dit is logisch, want bij een e-bike zit ook een fietsaccu en motoraandrijving. Een fietsaccu is overigens vaak na 5 tot 6 jaar aan vervanging toe.
Het belangrijkste is om niet te trappen of te remmen ín de bocht, maar voor de bocht de benen stil te houden en eventueel iets af te remmen. Vooral bij een voorwielmotor is het belangrijk om niet te trappen in de bocht omdat je door de motor sneller kunt gaan.