E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
In de praktijk heeft eigenlijk alle E10-benzine ook een octaangetal van 95 en vervangt het daarmee de reguliere benzine die voorheen als Euro 95 werd aangeboden. E5-benzine is in de praktijk de duurdere premium-benzine, meestal met octaangetal 98.
Als jouw auto geschikt is voor de brandstof met maximaal 10 procent ethanol (het kan iets minder zijn), kun je dat gerust tanken . Maar er zijn gevallen waarin je soms beter Euro 98 (E5) kunt tanken in plaats van Euro 95 (E10), ook als je auto voor beide brandstoffen geschikt is.
Dan zit er bij het tankklepje een sticker die aangeeft of je E10 mag tanken. Als je geen sticker hebt, kun je ook in het instructieboekje van je auto kijken of je merk invullen op E10check.nl. Als je auto niet tegen E10 kan dan zit er niks anders op en moet je helaas E5 of de duurdere Euro98 benzine tanken.
Die fout wordt vaak gemaakt. Momenteel bevat reguliere benzine dus 5 procent (bio-)ethanol, vandaar E5. Euro 95 refereert aan het octaangehalte: 95. Het heeft niets met het percentage ethanol te maken.
Geen probleem. Verreweg de meeste auto's moeten een benzine brandstof hebben met minimaal 95 octaan. Deze mix levert alleen maar een hoger octaan getal op en dat is per definitie geen probleem. Dus géén bezwaar voor motor of filter.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Sinds 1 januari 2017 is Euro 95 (Super 95 / Eurosuper 95 / Essence Sans Plomb) vervangen door 95 E10. Alle pompen met E10 hebben een groene sticker met de indicaties Benzine 95 E10. Normaal Euro 95 is niet langer beschikbaar. Als jouw auto niet geschikt is voor E10, moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken.
Hoe meer ethanol wordt gebruikt, hoe lager het octaangetal wordt. Dus E5 staat gelijk aan Euro 98 en E10 is moderne codetaal voor Euro 95.
E5 bevat maximaal 5 procent ethanol en is dus vergelijkbaar met het oude Euro95. Aan de pomp wordt het ook wel aangeduid als Euro 98/E5. Het is iets duurder dan E10, maar ook iets zuiniger door de hogere energiedichtheid.
E10-benzine / E5-benzine = euro 95 / Super Plus 98
Het verschil: '95' en '98' zijn octaangetallen die de klopvastheid van de benzine aanduiden, terwijl 'E10' en 'E5' de maximale hoeveelheid toegevoegde ethanol weergeven. E10 mag maximaal tien procent ethanol bevatten en E5 maximaal vijf procent.
Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper.
Dat euro 98 beter is voor de motor, is een hardnekkige mythe. Je auto zal niet beter presteren als je kiest voor deze brandstof. Is een motor gemaakt om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Euro 98/E5 heeft naast een hoger octaangetal ook een aantal additieven die aan de mix toegevoegd zijn. Deze additieven zouden volgens brandstof fabrikanten een positief effect hebben op de levensduur van de motor. En het verbruik zou daarmee ook beter zijn waardoor de auto beter kan presteren en dus langer meegaat.
E10 benzine tanken kan problemen veroorzaken, zo kan er roest en oxidatie ontstaan in het motorblok en in de tank. Daarnaast kunnen rubberen leidingen worden aangetast en opgelost door het hogere percentage ethanolgehalte.
Als je motor niet geschikt is voor E10 moet je Superplus 98 (Super Sans Plomb 98) tanken. Ben je zuinig op je motor en wil je alleen het beste, zonder risico's, tank altijd E5 (98). Je motor loopt er beter en zuiniger op.
Euro 95 in vergelijking met Euro 98
Euro 95 benzine werkt goed. Als je motor echter sterk krachtig is, zal deze zeker een hogere druk gebruiken. Daarom kan euro 95 het misschien niet weerstaan. Als je aan de veilige kant wilt rijden, biedt euro 98 je voertuig zeker een hoogwaardige bescherming.
Als je auto ouder is dan het bouwjaar 2000, dan is je auto niet geschikt voor E10 benzine. De benzine kan zelfs schadelijk zijn voor je auto.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
Benzine. Laten we beginnen met de benzine. Die is, nu al, onderverdeeld in twee categorieën, met namen als Euro 95 of Super 95 en Superplus 98, waarbij het getal staat voor het octaangetal. Een hoger octaangetal betekent een hogere klopvastheid, dus Superplus 98 is beter voor de motor, maar ook duurder.
Het verschil tussen Euro 95 en Super 98 benzine
Dit heeft te maken met het productieproces. Om het hogere octaangehalte te bereiken moet de brandstof meer bewerkt worden. Dat leidt tot een hogere prijs. Omdat Super 98 onder hogere druk en temperatuur ontvlamt, moet je het zien als een andere type brandstof.
Welke brandstof voor jouw huidige auto het meest geschikt is, staat in het instructieboekje. We hebben een overzicht voor je gemaakt van de verschillende soorten autobrandstof.
Duitsland: E10 wordt op grote schaal aangeboden in Duitsland maar ook Euro 95 is nog goed verkrijgbaar. E10 wordt aangeduid als Super E10 of Super 95 E10. Euro 95 heet in Duitsland Super of Super 95 of ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper.
E5-benzine komt overeen met de brandstoffen SP95-E5 en SP98-E5. E5 betekent dat de benzine tot 5% bio-ethanol bevat, vermengd met ongelood 95 of 98. E10 benzine, of SP95-E10, is loodvrije 95 verrijkt met 10% bio-ethanol.