Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Ja, dat mag zeker.Benzines kun je in elke verhouding met elkaar mengen. Je motor moet wel geschikt zijn om deze verschillende benzines (met verschillend octaangetal) te verbranden. Was het antwoord nuttig?
Bij twijfel kun je ook altijd even de merkdealer bellen om het na te vragen. Is je auto geschikt voor het rijden op E10 maar staat er in de tankklep dat er minimaal Ron98 benzine getankt moet worden? Houdt dit dan wel aan en tank de euro98 E5 benzine. Het octaangetal is namelijk belangrijker de E5 of de E10 code.
Ethanol heeft een iets lagere energiedichtheid dan gewone benzine, waardoor E10-benzine wat minder energie bevat dan de oude Euro 95 of de nieuwe “premium”-E5-benzine. Het verbruik zal dan ook 2 tot 3 procent hoger liggen wanneer je het wat minder dure E10 tankt.
Euro 95 (Super/Super 95) is in Duitsland goed verkrijgbaar. Deze benzine wordt ook wel Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd (95 is het octaangetal en E5 geeft aan dat er 5% bio-ethanol in de benzine zit, net als in onze Euro 95).
Vrijwel alle auto's kunnen rijden op E10. Slechts 10% van de benzinemotoren zijn niet geschikt voor E10 benzine. Hiervoor wordt geadviseerd om Euro 95 of 98 te gaan tanken. Er zijn ook brandstofadditieven die u kunt toevoegen aan de E10 benzine.
E5 betekent dat de benzine tot 5% bio-ethanol bevat, vermengd met ongelood 95 of 98.E10 benzine, of SP95-E10, is loodvrije 95 verrijkt met 10% bio-ethanol.
Euro95 is in veel gevallen nog wel verkrijgbaar aan de tank. Euro95 heet in Duitsland Super 95, Super E5, Super bleifrei, Super 95 Oktan of E5 Eurosuper. Sinds 2014 is diesel in Duitsland goedkoper dan in Nederland. Nederland rekent extra belasting over diesel en Duitsland niet.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
Extra nadelig voor wie een oudere auto heeft
Dat Euro 98 (E5) steeds duurder wordt dan Euro 95 (E10), komt volgens experts doordat olieraffinaderijen in Europa en de Verenigde Staten moeite hebben om voldoende geschikte grondstoffen te vinden om de hoogwaardige benzine te maken.
E10 wordt op grote schaal aangeboden in Duitsland, maar Euro 95 is nog steeds goed beschikbaar. E10 wordt Super E10 of Super 95 E10 genoemd. Euro 95 wordt Super of Super 95 in Duitsland of Super E5, Super 95 E5, Super 95 Oktan, Super bleifrei, Superbenzin of E5 Eurosuper genoemd.
Zeker bij langdurig stilstaan is de kans op schade aanzienlijk. Dat de 98-benzine gemiddeld 10 cent per liter duurder is, moeten we zien als de prijs voor het voorkomen van veel problemen. De ethanol is de boosdoener, dus het simpelste en beste advies is: tank altijd 98-octaan-benzine zonder toegevoegde ethanol.
Alle nieuwere auto's kunnen met E10 benzine overweg, maar dit is niet voor alle oudere auto's het geval. Ongeveer 10 procent van de benzineauto's in Nederland kunnen niet draaien op E10 benzine. Dit betekent dat bij deze auto's gekozen moet worden voor E5 benzine. Bij twijfel is het beter om te kiezen voor E5 benzine.
E10 goedkoper
,,Waarschijnlijk één of twee cent,” stelt directeur Paul van Selms. Wel rijden auto's er door de lagere energiewaarde een fractie minder ver op. ,,Maar dat zullen de meeste mensen niet merken.” Marktleider Shell lijkt de iets lagere pompprijs te bevestigen.
Met ingang van oktober 2019 is Euro 95 E5 vervangen door Euro 95 E10. Het percentage bio-ethanol in de benzine is vanaf die datum verhoogd van maximaal 5% naar maximaal 10%. De voornaamste reden voor de bijmenging van bio-ethanol is het verminderen van de CO₂-uitstoot.
Op de stickers krijgt Euro 95 de naam E5. De E staat voor (bio)ethanol, het cijfer 5 voor het percentage. Of te wel: in E5 wordt 5 procent (bio)ethanol bijgemengd.
Alle in Nederland verkrijgbare typen brandstof kun je in Duitsland tanken. Wel is er soms sprake van een andere benamingen in vergelijking met Nederlandse tankstations. Euro 95, Super, Diesel en LPG kun je bijna altijd tanken.
Je kunt niet alleen in het instructieboekje van jouw auto vinden welke brandstof er in de auto moet, maar ook op het klepje voor de tankdop.
De Shell V-Power brandstoffen zijn de allerbeste brandstoffen van Shell. Deze hebben een nog hogere kwaliteit dan de reguliere brandstoffen van Shell en hebben extra additieven die betere motorprestaties opleveren. Hierdoor is de kostprijs, en dus de pompprijs hoger.
Het is gelukkig niet zo dat je in verhouding met diesel direct stil komt te staan als je in een oude auto E10 benzine gooit. Als je één keer E10 benzine tankt zal dit niet direct gevolgen hebben. Maar als je vaker E10 tankt kan dit wel schadelijk zijn voor je auto.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
In een notendop: E10 is de goedkopere variant, ook wel de vervanger van Euro 95. Deze vorm bestaat sinds 2019. E10 is een samenstelling van 90% fossiele brandstof en 10% bio-ethanol, waarbij de laatste alcohol is die ontstaat door de fermentatie van suiker, tarwe en maïs (gisting).
re: Welke benzine in 1.4 TFSI? Altijd E5.