Je verwacht het niet, maar tijdens de IndyCar-race door de straten van Detroit is het wel degelijk gebeurd; een crash van de safety car. Voor aanvang van de race in Detroit reed de safety car voor het veld uit, maar de bestuurder reed zijn auto de muur in. De crash veroorzaakte enige commotie op het circuit.
De meest heftige crash uit de Formule 1 is de startcrash van de Grand Prix van België van 1998. Zoals zo vaak het geval is regende het hard op het circuit van Spa-Francorchamps en dus was het wegdek erg glad. Het hele veld kwam ongeschonden de eerste bocht door, maar toen ging het mis.
Het groene licht geeft de rijders achter de safety car de toestemming om voorbij te rijden. Als eenmaal de raceleider de eerste wagen achter de safety car is, gaan de gele lichten aan en mag niemand nog voorbij rijden.
Je verwacht het niet, maar tijdens de IndyCar-race door de straten van Detroit is het wel degelijk gebeurd; een crash van de safety car. Voor aanvang van de race in Detroit reed de safety car voor het veld uit, maar de bestuurder reed zijn auto de muur in. De crash veroorzaakte enige commotie op het circuit.
F1 is fysiek zwaar om twee redenen. Ten eerste genereert de auto een enorme hoeveelheid warmte van de motor, zodat de bestuurder temperaturen in zijn cockpit ervaart van rond de 50°C. Ze dragen ook speciale racepakken die zijn ontworpen om hen te beschermen tegen vuur die daar niet bij helpen.
Het was een flinke impact met 51 G", schrijft Formule 1-coureur Max Verstappen vandaag op Instagram. Gisteren knalde hij bij de Grand Prix met een hoge snelheid tegen een muur na een botsing met Hamilton. Zijn lichaam kreeg 51 G-krachten te verduren tijdens de klap.
De jongste wereldkampioen Formule 1 aller tijden
Niets is echter minder waar: Vettel heeft zijn record weten te behouden en staat met zijn 23 jaar en 134 dagen nog altijd als jongste wereldkampioen Formule 1 ooit te boek.
De zevenvoudig wereldkampioen is al sinds 2014 de meestverdienende coureur in de sport. Dat jaar ontving hij $29 miljoen dollar. Gezien de matige competitiviteit van Mercedes in 2022 en het enorme succes van Verstappen kan de Red Bull-coureur dit jaar zomaar de bestverdienende rijder zijn.
730 pk en een prijskaartje boven de vier ton: dit is de nieuwe Mercedes safetycar voor de F1. Mercedes heeft de nieuwe safetycar en medical voor F1 seizoen 2022 gepresenteerd.
"Ik ben een freelancer en kan alleen een factuur sturen als ik heb gewerkt. Dat kan ik nu dus niet, omdat er niet geracet wordt. Daarom heb ik momenteel geen inkomen." "Ik voel me veilig, maar ik hoop voor iedereen in deze business dat we snel weer gaan beginnen", vervolgt Maylander.
Mercedes levert
De safety car is er om de veiligheid te waarborgen, niet om in de weg te rijden. Door deze communicatie komt dat dan ook nauwelijks voor. Bernd Maylander bestuurt al sinds 2000 de safety car. Daarvoor was hij erg succesvol in andere raceklassen, zoals de Duitse DTM-serie.
Die druk kan gedurende enkele seconden oplopen tot 4 a 5 G-krachten oftewel vier of vijfmaal het eigen lichaamsgewicht. Dat betekent dat de nek van Verstappen tientallen malen per wedstrijd een kracht van zo'n 25 kilo te verwerken krijgt: het gewicht van hoofd plus helm.
De Britse Formule 1-coureur Tony Brooks is op 90-jarige leeftijd overleden. Brooks won in de jaren vijftig zes Grands Prix in de Formule 1 en was de laatste nog levende winnaar van races uit dat decennium.
Ditmaal is de oorzaak veel ernstiger: Ayrton Senna is na het rechte eind in de Tamburello-bocht met volle snelheid rechtdoor gereden. Hij heeft nauwelijks geremd en raakt de muur met een snelheid van 200 kilometer per uur. Terwijl de race gewoon verdergaat wordt de Braziliaanse topcoureur naar het ziekenhuis afgevoerd.
Alex Albon is niet alleen de grootste, maar ook de zwaarste Formule 1-coureur op de grid in 2022. De Britse Thai weegt 74 kilo.
Bij een versnelling van 5g is de totale kracht op een lichaam vijf keer zo groot als de normale kracht door de zwaartekracht: het voelt alsof het eigen gewicht vijf keer extra gedragen moet worden.
Tijdens het opstijgen van een vliegtuig ervaar je geen extra g krachten. Alleen op het moment dat het vliegtuig loskomt een kikkersprongetje. Het is vergelijkbaar met de ervaring in een lift.
Wat is G-Force / G-kracht? Laten we maar beginnen bij het begin. Het woord G-kracht is afgeleid van gravitatiekracht, oftewel: zwaartekracht. Het laat zien hoeveel druk er op een bewegend voorwerp komt te staan tijdens het proces van versnellen of vertragen.
Een Formule 1 coureur kan niet tijdens een race stoppen om te plassen. Omdat een coureur veel zweet, is zijn blaas ook minder vol. Als de coureur echt heel nodig moet, dan doet hij het in zijn broek.
In het mondstuk van de helm zit een microfoontje waarmee met het team gepraat kan worden. Ook is er in de helm ruimte voor een flexibel rietje dat is aangesloten op een vloeistofzak in de auto en waardoor de rijder tijdens een race kan drinken.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.