De Westerscheldetunnel is een geboorde tunnel en bestaat uit twee buizen met een diameter van 11 meter die met een tunnelboormachine gegraven zijn. Elke buis heeft ruimte voor twee rijstroken. Er is geen vluchtstrook aanwezig. Om de 250 meter zijn de tunnelbuizen aan elkaar gekoppeld door zogenaamde dwarsverbindingen.
Gratis door de tunnel op tolvrije dagen
Gratis naar de andere kant van de Westerschelde voor een familiebezoek of een dagje winkelen? In 2024 is de Westerscheldetunnel tolvrij op 27 januari, 24 februari, 6 april, 7 september, 26 oktober en 30 november.
Snel en makkelijk betaal je als abonnee met t-tag of contactloos met bank- of pinpas, creditcard, tankpas, smartphone of smartwatch.Contant betalen en pinnen is ook mogelijk. Hieronder vind je alle betaalmiddelen op een rij en de betaalmiddelen per tollaan.
Met ingang van 1-1-2020 is er een tariefverlaging doorgevoerd. Voorbeeld: In categorie 1 (personenauto) met t-tag is het tarief verlaagd van € 3,80 naar € 3,00.Het tarief voor veelgebruikers in die categorie is verlaagd van € 3,05 naar € 2,50.
In principe is de Westerscheldetunnel 24 uur per dag, zeven dagen per week beschikbaar. Toch is een tijdelijke afsluiting soms nodig. Zo wordt er om de vier weken 's nachts onderhoud uitgevoerd. Dan gaat al het verkeer door één tunnelbuis, zodat in de andere buis gewerkt kan worden.
Eén nacht per jaar is de Westerscheldetunnel volledig afgesloten. Niet alleen in de tunnel, maar ook op het Tolplein en het tracé is er dan groot onderhoud.
Anders dan bij de Westerscheldetunnel, wordt de Sluiskiltunnel volledig afgesloten tijdens onderhoud. Dit komt omdat er bij de Sluiskiltunnel een vaste omleidingsroute is, via de brug bij Sluiskil. Richting Hoek/Westerscheldetunnel volg je route U65.
Wie van België of Nederland naar het zuiden rijdt, moet voor het hele traject al snel rekenen op een péage van 80 tot zelfs 120 euro. Daarnaast verschillen de kosten ook nog eens per klasse van het voertuig waarmee je reist.
Alle voertuigen die 80 kilometer per uur kunnen en mogen rijden, kunnen gebruik maken van de Westerscheldetunnel en de Sluiskiltunnel. Voertuigen mogen maximaal 4,30 meter hoog zijn en maximaal 3 meter breed. Langzaam verkeer zoals brommers, fietsers en brommobielen mag niet door de tunnels.
Het is de langste tunnel van Nederland en het kostte maar liefst €750 miljoen om de tunnel aan te leggen. Geld dat nu dus grotendeels door tol terugverdiend wordt. Passage kost (zonder kortingen) €5 voor auto's, €18,20 voor vrachtauto's en bussen en €25 voor vrachtauto's langer dan 12 meter.
Je kunt bij de tolpoortjes ook betalen met een een bankpas, een creditcard of contant geld.
Gemiddeld bedraagt het toltarief in Frankrijk circa € 7 per 100 km. Het tolgeld voor enkele bekende Franse vakantieroutes bedraagt per februari 2023 voor een personenauto (tussen haakjes het tarief met caravan): Amsterdam - Bordeaux via Parijs: € 77,20 (116,70) (naar Biarritz € 89,70 (135,70).
In totaal kost het ongeveer 200 miljoen euro om de tunnel al in 2025 gratis te maken voor auto's. De Tweede Kamer zegt in de motie dat minister Harbers (infrastructuur en waterstaat) de provincie Zeeland moet vragen om een 'redelijke bijdrage'.
In de jaren '90 stond Zeeland voor de keuze: een toltunnel aanleggen of tot in lengte van dagen betalen voor een veerboot. Het was een situatie vergelijkbaar met de aanleg van de Zeelandbrug. Ook daar heeft een tijdlang een tolwachter op de brug gezeten. De tolheffing is nodig om de tunnel af te betalen.
Maximum snelheid
De Westerscheldetunnelweg is een autoweg. Op deze wegen is de maximum snelheid 100 km per uur. Dit geldt dus ook voor de Westerscheldetunnel, de Sluiskiltunnel en de wegen van ons tracé.
Bouw. De Westerscheldetunnel is door zijn centrale ligging de belangrijkste schakel tussen Zeeland, Vlaanderen en West-Brabant. Per dag maken gemiddeld meer dan 21.000 voertuigen gebruik van de tunnel met een lengte van 6,6 kilometer.
De Westerscheldetunnel en Sluiskiltunnel horen tot de veiligste tunnels in Europa. Beide tunnels zijn voorzien van een arsenaal aan moderne bewakings- en detectieapparatuur en andere veiligheidsmiddelen. Deze worden steeds periodiek getest en onderhouden.
De 6,6 kilometer lange Westerscheldetunnel is de langste verkeerstunnel van Nederland en loopt onder de Westerschelde tussen Ellewoutsdijk en Terneuzen.
Met een gratis Fietsknoop account kun je al je bewaarde routes op meerdere apparaten beheren en gebruiken. Plan de route op je desktop of laptop en zie de route gelijk in je smartphone. Zonder gedoe gelijk beschikbaar. Ook kun je routes van anderen aan je eigen lijst toevoegen.
Frankrijk. In Frankrijk kun je op de weg borden tegenkomen met de tekst flux libre of péage. Hier moet je tol betalen. Ze zijn te vinden op de A79 tussen Montmarault en Digoin en A4 bij de afslag Boulay (afrit 38).
Omdat betaling met een Nederlandse bankpas (Maestro) met uitzondering van het SANEF netwerk en de tunnel van Fréjus niet mogelijk is op Franse tolwegen, wordt het ten zeerste aangeraden om contant geld en een creditcard bij je te hebben (indien je niet over een télépéage abonnement beschikt).
Maar "De inspecteur" (Radio 2) en Autogids berekenden dat u voor een rit van 1.000 km (de afstand naar het zuiden van Frankrijk) mag rekenen op zo'n 80 euro voor diesel en 100 euro voor benzine (en 60 euro voor een elektrische wagen). Lees hier het artikel daarover.
De Gaasperdammertunnel maakt onderdeel uit van de snelweg A9 in het traject Holendrecht-Diemen en ligt in Amsterdam-Zuidoost. Met een lengte van 3 km, is het de langste landtunnel van Nederland.
Met een lengte van 7.160 meter, is de Groene Harttunnel de langste tunnel van Nederland. Deze constructie is in 2005 geopend, als onderdeel van de hogesnelheidslijn HSL Zuid tussen Schiphol en Antwerpen.
De Sluiskiltunnel is een boortunnel met twee tunnelbuizen van elk bijna 1.150 meter lengte. Elke buis heeft twee rijstroken en een diameter van ruim 10 meter. De totale lengte van de tunnel, dus inclusief toeritten, bedraagt 1.330 meter en het diepste punt ligt ruim 33 meter onder NAP.