De werkgeversverklaring is een standaardformulier. De meeste banken hebben hun eigen model. Ook de Nationale Hypotheek Garantie (NHG) heeft een model-werkgeversverklaring. Welk model u ook gebruikt, u moet altijd dezelfde gegevens invullen.
Een werkgeversverklaring vraag je aan bij je werkgever. Direct bij je baas of bij de afdeling HR/Personeelszaken. De meeste bedrijven hebben een werkgeversverklaring klaarliggen die ingevuld kan worden.
Helemaal geen verklaring meer nodig
Er bestaat nog een mogelijkheid om een hypotheek aan te vragen zonder werkgeversverklaring. Hierbij maakt het niet uit of je in loondienst bent of dat je je inkomen op een andere manier verkrijgt. Je kan namelijk jouw loon- en werkverleden simpelweg downloaden bij het UWV.
Wat is een werkgeversverklaring? Een werkgeversverklaring is een document dat wordt afgegeven door je werkgever. Hierin verklaart je werkgever onder andere je jaarinkomen, je dienstverband (vast of tijdelijk) en of je werkgever je bijvoorbeeld een lening heeft verstrekt.
Verschil tussen werkgeversverklaring en intentieverklaring
Het zit zo: een werkgeversverklaring heb je sowieso nodig als je in loondienst bent en een huis koopt. Ook met een vast contract. De intentieverklaring is dus een toevoeging op de werkgeversverklaring als je een tijdelijk contract hebt.
Afgeven werkgeversverklaring is niet verplicht
In de wet is geen verplichting opgenomen voor de werkgever om een werkgeversverklaring af te geven. De werkgever mag zelf beslissen of hij de verklaring al dan niet afgeeft. Wel moet de werkgever zich houden aan de eisen van het goed werkgeverschap.
Zonder intentieverklaring neemt de hypotheekverstrekker jouw inkomen alleen mee voor de periode dat jouw huidige contract nog loopt. Helaas geeft een tijdelijk contract zonder intentieverklaring een hypotheekverstrekker niet genoeg zekerheid dat jij je hypotheeklasten kunt blijven betalen.
De werkgeversverklaring en de salarisstrook zijn vanaf 15 juli, net als voor de coronacrisis, weer drie maanden geldig. De geldigheidsduur van de perspectiefverklaring, arbeidsmarktscan en inkomensverklaring voor ondernemers gaat weer terug naar zes maanden.
De werkgeversverklaring mag - op het moment dat jij je de offerte ontvangt - niet ouder zijn dan drie maanden. De verklaring van je werkgever is dus een belangrijk onderdeel van je hypotheekaanvraag.
Een werkgeversverklaring is een formulier waarop vragen staan over het dienstverband en het inkomen van uw werknemer. Uw werknemer kan dit document nodig hebben voor een huurwoning, een lening of bij een hypotheekaanvraag voor een koopwoning.
Allereerst kun je zorgen dat je werkgever er direct werk van maakt om het document aan te leveren. Vraag er tijdig naar, maar niet te vroeg (bijvoorbeeld niet als je je nog maar aan het oriënteren bent), want een werkgeversverklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
De werkgeversverklaring dient ingevuld te zijn door één persoon die daartoe bevoegd is bij jouw werkgever. Dit is ook degene die het formulier ondertekent. Als er verschillende handschriften op het document te zien zijn, dan wordt het 100% zeker afgekeurd.
Ook als je geen vast contract hebt, bijvoorbeeld als je een jaarcontract hebt, kun je een hypotheek afsluiten. Je mogelijkheden hangen af van je persoonlijke situatie. Welk soort contract je hebt, speelt hierbij een belangrijke rol, net als een intentieverklaring.
Nee, dat is niet hetzelfde. Een vast contract kan worden opgezegd. In een werkgeververklaring verklaard de werkgever niet de intentie te hebben om dat binnenkort te doen. Bovendien staat in een contract niet je salaris (behalve je startsalaris), in een werkgeversverklaring staan de actuele gegevens.
Heb je een vast contract, dan wordt je huidige inkomen als stabiel beoordeeld. Dat is een goede basis voor het berekenen van je maximale hypotheek. Voor het aantonen van je inkomen gebruik je een werkgeversverklaring. Vaak kun je ook de Inkomensbepaling Loondienst gebruiken.
Het invullen van de werkgeversverklaring in strijd met de waarheid levert mogelijk een misdrijf op (zoals valsheid in geschrifte) en kan leiden tot het doen van aangifte. Voor iedere werkgever moet 1 exemplaar worden ingevuld en ondertekend.
Er zijn twee manieren waarop een bank naar een hypotheekaanvraag kijkt. Aan de ene kant gaat het om het risico dat er een (te hoge) restschuld overblijft bij verkoop. Hierbij staat de waarde van de woning centraal. Aan de andere kant is er het risico dat u de maandelijkse hypotheeklasten niet kunt betalen.
Hypotheekverstrekkers kijken eerst wat op basis van uw inkomen de maximale maandelijkse hypotheeklasten zijn. Vervolgens kijken zij naar eventuele lopende schulden. Denk aan een persoonlijke lening, een autolening, een roodstand van uw creditcard en ook de mogelijkheid om rood te staan op uw betaalrekening.
Nadat het document volledig is ingevuld, moet de werkgever op het document een handtekening plaatsen. De handtekening mag elektronisch zijn. Een firmastempel is niet nodig.
Er is een aantal regels verbonden aan een werkgeversverklaring. Let er in ieder geval op dat: Alle gegevens op je loonstrook en je werkgeversverklaring overeenkomen. Let dus op hoogte van je inkomen, naam van jouw werkgever, datum van wanneer jij begonnen bent voor je werkgever (indiensttreding), functietitel, etc.
In een werkgeversverklaring vult je werkgever in hoe hoog je inkomen is. En of je een tijdelijk of vast dienstverband hebt. Een werkgeversverklaring heb je nodig als je een hypotheek aanvraagt. Een hypotheekverstrekker wil zeker weten dat je voldoende inkomen hebt om de hypotheeklasten te kunnen betalen.
Bij naam werkgever vul je de volledige naam in van de werkgever, dus niet de eventuele handelsnaam; Naam werkgever op salarisstrook = naam werkgever op werkgeversverklaring; Bij adres werkgever mag je het vestigingsadres of eventueel postbusnummer invullen; Let op: de postcode die je vermeldt, moet horen bij het adres.
Wat in de praktijk vaker voorkomt dan een huis kopen zonder hypotheek, is een huis kopen met eigen geld én een hypotheek. Je kunt dan je overwaarde of je spaargeld inbrengen en daarmee een deel van de koopsom en de kosten koper betalen. Voor het resterende gedeelte sluit je een hypotheek af.
Een werkloze heeft evenveel recht als iemand die werkt om te lenen. Kredietverstrekkers zullen echter minder geneigd zijn om zo iemand een lening toe te kennen. Sowieso zal men de financiële draagkracht van de aanvrager analyseren alvorens een krediet goed te keuren.
Een huis kopen zonder eigen geld kan niet meer
Sinds 2018 mag je niet meer dan 100% van de woningwaarde lenen. Het is niet meer mogelijk om de bijkomende kosten mee te financieren. Dit moet je zelf kunnen betalen. Hoeveel geld je precies nodig hebt voor je nieuwe huis hangt af van je persoonlijke situatie.