Op de Duitse Autobahnen geldt geen algemene maximumsnelheid, maar een adviessnelheid van 130 km/uur. Er zijn geen strafmaatregelen op het overschrijden van de adviessnelheid, maar men kan bij ongevallen wel gemakkelijker aansprakelijk gesteld worden door het verhoogde risico.
Maar hoe weet je dan wanneer er geen snelheidsbeperking meer geldt? De gemakkelijkste manier is om een app als Waze of Flitsmeister te gebruiken, alhoewel het gebruik van deze apps officieel verboden is in Duitsland. Deze weet precies hoe hard je ter plekke mag rijden.
Duitsland is het enige land in Europa met wegen zonder snelheidslimiet. Op grote delen van de Duitse Autobahn geldt alleen een adviessnelheid.
Het simpele antwoord is: kijk naar de verkeersborden langs de weg. Want daar wordt het - als het goed is - duidelijk op aangegeven. Staat er één bord dat 100 kilometer per uur als maximumsnelheid tussen 06:00 en 19:00 aangeeft? Dan mag u na 19:00 uur 130 kilometer per uur rijden.
Op de autosnelwegen, kortweg snelwegen, geldt tussen 06.00 en 19.00 uur meestal een maximumsnelheid van 100 km/h. Buiten deze tijden mag u op plaatsen waar dat qua verkeersveiligheid en leefbaarheid kan, 120 of 130 km/h rijden. Op de N-wegen geldt een maximumsnelheid van 80 of 100 km/h.
Duitsland is het enige land in Europa waar geen algemene snelheidslimiet op snelwegen geldt . Er is al een tijdje een levendig debat gaande over de vraag of een snelheidslimiet het verkeer in Duitsland veiliger, efficiënter en milieuvriendelijker kan maken.
Het gaat om de A7-Afsluitdijk, tussen Stevinsluizen en Lorentzsluizen, de A7 tussen de aansluiting Winschoten en de grens met Duitsland, en de A6 tussen Lelystad-Noord en de Ketelbrug.
De juiste snelheid, en aanvullende bepaling, staat altijd op de borden langs de weg aangegeven. Twijfel je en is er geen bord in de buurt, kijk dan op de hectometerpaaltjes, daar staat de snelheid ook op aangegeven.
Abu Dhabi is het enige emiraat waar je niet (zonder bekeuring) 20 km/u te hard mag rijden; dat is in andere emiraten wel zo. Zo zijn er bij andere emiraten snelwegen waar je 140 km/u mag, dus daar mag je ook in bepaalde gevallen 160 km/u rijden.
De Duitse autobahn is meer dan 8.000 mijl (13.000 kilometer) lang en is het enige grote snelwegennetwerk ter wereld zonder maximumsnelheid. Aangegeven door een witte cirkel met vijf zwarte lijnen, mogen bestuurders zo hard rijden als ze durven – of hun auto's toestaan .
Deze correctie bedraagt in Duitsland altijd 3 km/u. Van je gemeten snelheid wordt dus automatisch 3 km/u afgetrokken. Daarna maakt de Duitse wetgever enkel een verschil tussen de bebouwde kom en andere wegen. De volgende boetebedragen Duitsland gelden vanaf 1 november 2021.
Als er op het bord 2 Std. staat, betekent dit dat u twee uur mag parkeren .
Wel kun je je afvragen waar de zwart-witte borden voor dienen. Het zijn namelijk borden voor autonome auto's. Op deze routes wordt er namelijk getest met de zelfrijdende auto. Een auto met deze functie mag dus ook alleen op deze wegen rijden.
Op de autosnelwegen in Duitsland is 130 km per uur eigenlijk de aanbevolen maximale snelheid. Dat betekent dus dat je niet verplicht bent om je aan dat maximum te houden. Je zou dus perfect 150, 180 of zelfs meer dan 200 kilometer per uur kunnen rijden zonder daarvoor een boete te krijgen.
Je mag 130 km/u rijden op de autosnelweg als er geen beperkende borden staan. In Nederland zie je echter zelden stukken snelweg zonder enige beperking. Meestal staan er borden die lagere snelheden aangeven, afhankelijk van het tijdstip of de locatie. Hier mag je overdag 100 km/u, na 7 uur 's avonds mag je 130 km/u.
In Nederland mag je maximaal een promillage van 0,5 hebben als je rijdt. Mannen hebben na 1 standaardglas gemiddeld een promillage van 0,2. Vrouwen een promillage van 0,3. Na 1 glas mág je dus meestal nog wel rijden.
De maximumsnelheid gaat volgend jaar op drie stukken snelweg overdag naar 130 kilometer per uur. Het gaat om de A6 tussen Lelystad Noord en de Ketelbrug, de A7 op de Afsluitdijk en de A7 tussen Winschoten en de Duitse grens.
Dit weekend is het precies vier jaar geleden dat de maximumsnelheid op de snelwegen overdag verlaagd werd van 130 naar 100 kilometer per uur. Het doel destijds was het verlagen van de stikstofuitstoot, om zo onder meer de door stikstofregels vastlopende woningbouw vlot te trekken.
Motorvoertuigen mogen alleen op autowegen als zij minimaal 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Je mag alleen links inhalen.Blijf op de rechterbaan, vooral als je nieuw bent op de Autobahn . De linkerbaan is voor bestuurders die extreem hard rijden of voor het inhalen van voertuigen op de rechterbaan. Stoppen, parkeren, u-bochten maken en achteruitrijden op de Autobahn is illegaal.
U weet dat u de autobahn oprijdt als u de onderstaande blauw-witte borden ziet . Let vanaf dit punt op de twee snelheidslimietborden en wat de slimme snelwegen u vertellen wat u moet doen.
SCHMITZ: Volgens verkeersongevallenstatistieken van vorig jaar stierven 34 mensen per miljoen Duitsers bij auto-ongelukken, maar slechts 5% van die ongelukken gebeurde op de autobahn. Het aantal dodelijke auto-ongelukken in Duitsland is een van de laagste in Europa en is meer dan drie keer zo laag als het aantal in de Verenigde Staten.