Wanneer de motor in de omgeving van het kleppendeksel wat vettig is uitgeslagen mag u dat beschouwen als zweten. Wanneer er duidelijk sprake is van een oliespoor met druppels die wellicht óók weleens op straat belanden, is er serieus sprake van een lekkage. Reparatie is dan noodzakelijk.
Een zwetende motor lekt via pakkingen en/of keerringen olie. Wat doet het? Een thermisch zwaar belaste motor mag best een klein beetje olie 'zweten', zolang er maar geen olie op de grond terecht komt. De meeste wat oudere motoren zijn niet meer geheel vrij van olielekkage.
Zwaar belaste autos/motoren mogen op zichzelf best een klein beetje motorolie zweten. Een oude auto heeft vaker last van olie zweten, dit is vrij normaal zolang het maar niet extreem is. Wanneer de motor rondom de kleppendeksel erg vettig is, is er waarschijnlijk sprake van een motor die olie zweet.
Bij een motor die olie verliest, is het oliepeil nooit optimaal. En dat betekent dat smering en koeling van je motor niet optimaal kunnen zijn. Doorrijden met een motor die olie lekt kan daarom leiden tot ernstige motorschade.
De schrik voor iedere auto rijder, want het vervangen en repareren hiervan is een dure aangelegenheid, maar afhankelijk welke auto u rijdt kost een gemiddelde vervanging toch wel rond de duizend euro.
Wanneer de motor in de omgeving van het kleppendeksel wat vettig is uitgeslagen mag u dat beschouwen als zweten. Wanneer er duidelijk sprake is van een oliespoor met druppels die wellicht óók weleens op straat belanden, is er serieus sprake van een lekkage. Reparatie is dan noodzakelijk.
Een olielekkage kan niet leiden tot APK afkeuring van de auto. Wel is een olielekkage van motor, versnellingsbak of stuurbekrachtiging een adviespunt op het APK rapport.
De ene koppakking kost misschien 40 euro en een top koppakking 80 euro, maar het werkloon kan variëren van 500 tot maar liefst 1200 euro. De kosten voor het vervangen van een lekke koppakking variëren dan ook van 500 tot 1300 euro. Het zal niet bij iedere auto even gemakkelijk zijn het motorblok uit elkaar te halen.
Bij een uurtarief van ongeveer 80 euro moet je kosten verwachten van iets minder dan 100 euro tot 350 euro voor het vervangen van de klepdekselpakking.
De kleppendekselpakking bevindt zich tussen de cilinderkop en het kleppendeksel. In het algemeen is een pakking een stuk hittebestendig en veerkrachtig materiaal dat (soms met metaal versterkt) ter afdichting wordt gemonteerd tussen de pasvlakken van twee aan elkaar bevestigde onderdelen.
De hoeveelheid olie die nodig is om uw motor te verversen is 4,5 liter.
Een doorsnee koelsysteem bevat ongeveer 5 liter koelvloeistof, dus er zit al snel te weinig in het systeem om de motor voldoende te koelen.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
Hoe Vaak Moet Je Koelvloeistof Bijvullen? Gemiddeld genomen moet koelvloeistof elke 40.000 kilometer worden vervangen. Echter, dit hangt sterk af van het merk en model auto wat je hebt. Sommige auto's kunnen meer dan 150.000 kilometer met de koelvloeistof doen doordat deze een gesloten systeem hebben.
Onderstaande defecten kunnen olielekkage veroorzaken:
Koppakking lek. Klepdekselpakking. Carterpanpakking. Krukaskeerring.
Wat gebeurt er bij een lekke koppakking? Wanneer de koppakking lek is vermengen de olie en de koelvloeistof. Als resultaat komt er dus vocht bij de olie die ervoor zorgt dat de olie de motor niet meer goed kan smeren en er een onjuiste oliedruk ontstaat.
Bij contact inschakelen moet het ABS-waarschuwingslampje gaan branden en bij starten motor moet het waarschuwingslampje uitgaan. Blijft dit lampje branden, ook bij een eventuele proefrit, dan moet de auto op dit punt bij de APK worden afgekeurd.
Het kan ook liggen aan een lek van koelvloeistof of antivries vloeistof. Omdat koelvloeistof in verschillende kleuren voorkomt is dit een lastige om te ontdekken. Het kan groen zijn, het kan helder zijn maar ook bijvoorbeeld rood. Groen komt wel het meest voor.
Gemiddeld duurt het een uur of 8 tot een motor fatsoenlijk afgekoeld is.
Het kan een kapotte radiator zijn, een verstopping of een kapotte koppakking. In alle gevallen kan de motor niet optimaal draaien omdat er niet genoeg gekoeld wordt.
Regelmatig onderhoud is voor iedere autobezitter belangrijk. Het meeste onderhoud wordt in de garage gedaan, maar koelvloeistof bijvullen kun je helemaal zelf doen.
Als er te weinig koelvloeistof in het systeem aanwezig is, kan dat duiden op een lek. De motor kan oververhit raken. In het ergste geval kan de koppakking er tussenuit geblazen worden en sta je voor een dure reparatie.
Wanneer de auto koelvloeistof lekt, vindt u vaak een plas met koelvloeistof onder de auto. In dit geval is er een lekkage onstaan in het koelsysteem van de auto. De oorzaak kan een lek in de radiator, waterpomp, slangen of in het ergste geval de koppakking zijn.
In noodgevallen kun je het koelvloeistofreservoir bijvullen met water. Daarna moet je wel zo snel mogelijk met je auto naar de garage om de koelvloeistof te laten controleren of vervangen.