De vraag "Hoe veilig is vliegen?" kan daarom als volgt worden beantwoord: Reizen per bus en trein is het veiligst, op de voet gevolgd door reizen per vliegtuig. Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Opstijgen is minder gevaarlijk dan landen
80 procent van de vliegtuigongevallen doet zich voor drie minuten na het opstijgen en acht minuten voor het landen.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Maar waar is de kans groter dat je overlijdt? In het vliegtuig of in de auto? Volgens Amerikaanse cijfers overlijden per 1 miljard gereisde kilometers 0,04 mensen door de lucht. Uit datzelfde onderzoek bleek dat bij autorijden 4,5 mensen per 1 miljard gereisde kilometers overlijden.
Een gebrek aan kennis over een vliegtuig is een grote reden voor vliegangst en als je die kennis een beetje bijspijkert, helpt het vaak al om de angst te verminderen. Een boek dat dit op een begrijpelijke manier uitlegt is van Lucas van Gerwen: Vliegangst en hoe je ervan afkomt.
Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Bij enorm zware turbulentie kan een toestel beschadigd raken, maar dat is erg ongewoon voor moderne jets van bijvoorbeeld Boeing of Airbus. De meeste toestellen kunnen ook na een blikseminslag gewoon verder vliegen, en zelfs als de aandrijving uitvalt kan een Boeing 777 op 10 kilometer hoogte nog 160 kilometer vliegen.
Ongeveer 35 procent van de mensen heeft vliegangst. Misschien heb je nog nooit gevlogen en vind je het daarom eng. En zelfs voor de 'frequent flyers' kan vliegen spannend zijn.
Op ieder moment na de crash kan er brand uitbreken of een explosie plaatsvinden, dus zorg ervoor dat er wat afstand zit tussen jou en het vliegtuig. Als de crash in open water plaatsgevonden heeft, dien je zo ver mogelijk van de wrakstukken af te zwemmen. Blijf op een plek, maar let goed op wat er gebeuren moet.
Het is een normale, menselijke reactie die je niet kunt afleren. Je moet alleen leren ermee om te gaan tijdens een normale situatie als vliegen. ' Maar welke angst er ook achter schuilgaat, vliegangst is niets anders dan een buitengewone reactie van het zenuwstelsel op een relatief onschuldige gebeurtenis.
Vliegtuigen moeten altijd tegen de wind in landen en opstijgen. Bij matige wind kunnen ze behoorlijk wat zijwind verdragen, maar zodra het gaat stormen worden die toleranties veel kleiner. Ook bij Eunice is er geen andere mogelijkheid dan pal tegen de wind in te landen of op te stijgen.
Veel mensen hebben vliegangst, terwijl het niet nodig is. Als je in een vliegtuig zit, dan zijn van de 100 mensen 20 bang voor vliegen. Bovendien zijn er ook nog eens heel veel mensen die niet vliegen en die vind je dus niet in het vliegtuig. Vliegangst komt vaak uit iets anders voort.
De stoel naast de toiletten
Naast de vieze luchtjes, staat er ook bijna altijd een rij mensen naast je. En op de een of andere manier kunnen die mensen niet gewoon stil zijn; ze gaan even rekken en strekken, leunen op jouw stoel en voor je het weet zit er een elleboog in je gezicht.
Onder meer het aantal ongelukken, het type vliegtuigen waarmee wordt gevlogen en de leeftijd van de toestellen speelden een rol in het onderzoek. Emirates kreeg een score van 95,05 procent van het Jacdec. KLM kreeg 93,31 procent.
Mensen die gespannen zijn, hebben de neiging steeds 'hoger' te gaan ademhalen. Blijf focussen op je ademhaling als je je onrustig voelt. 8. Zorg voor afleiding: een goed boek lezen, een spel op een tablet, naar muziek luisteren, een film bekijken, kruiswoordraadsels oplossen, praten met medepassagiers...
Als een vliegtuig stijgt of daalt verandert de lucht om je heen sneller dan de lucht in je oren. Als je ooit hebt gevlogen weet je dat dit zwaar oncomfortabel is – maar tijdelijk. Om de druk een beetje te verzachten kun je kauwgum eten, inademen en uitademen terwijl je je mond en je neus dichthoudt, of gapen.
Je kunt ook rustgevende medicijnen gebruiken tegen vliegangst, zoals oxazepam. Deze middelen hebben alleen vaak een verslavende werking en hebben daarom niet de voorkeur. Daarnaast kunnen ontspanningsoefeningen aangeleerd worden.
Als je de wc doortrekt in een vliegtuig, dan hoor je een hard zuigend geluid. De poep en plas worden vanuit de wc-pot door het hele vliegtuig gezogen en verzameld in een grote afgesloten afvalbak achterin het vliegtuig.
Bij die ramp kwamen 583 mensen om het leven. Het was het laatste incident van de KLM met dodelijke slachtoffers, de crash met de Cityhopper in 1994 en Malaysia Airlines-vlucht 17 in 2014, die in codeshare ook als KLM-vlucht 4013 werd uitgevoerd, niet meegerekend.
Een historische Douglas DC-3 van de Dutch Dakota Association stort neer bij Texel. Alle 32 inzittenden komen om het leven. Een Boeing 737-800 van Turkish Airlines stort kort voor de landing op Schiphol neer in een veld vlak voor de Polderbaan.
De 737 MAX van TUI Fly vertrok naar Spanje met 118 reizigers. Die werden vooraf ingelicht, niemand haakte af. Eind 2018 en begin 2019 crashten twee 737 MAX-vliegtuigen, met 346 doden tot gevolg. Die ongevallen bleken veroorzaakt door een falend veiligheidssysteem dat de neus van de vliegtuigen naar beneden drukte.
Hoe hoger je vliegt, des te ijler de lucht. En dat betekent dat je minder luchtweerstand ondervindt en minder brandstof verbruikt. 'Het probleem is dat er op een gegeven moment niet genoeg zuurstof meer in de lucht zit om de motoren goed te laten functioneren', zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft.
Achterin het toestel
Mensen die achterin zitten, hebben een kans van 68% om een vliegtuigongeluk te overleven. Vooraan is dat 62%. In het midden van het toestel ben je het slechtst af: daar is de overlevingskans 'slechts' 61%. De meeste vliegtuigongelukken gebeuren namelijk tijdens het stijgen of landen.