Het verschil tussen een turbo en een mechanische compressor is dat een turbo wordt aangedreven door de uitlaatgassen en een compressor door een snaar vanaf de krukas.
Een compressor, Mercedes-Benz hanteert de naam 'Kompressor', is een apparaat dat zoveel mogelijk inlaatlucht, en dus vanzelfsprekend zoveel mogelijk brandstof-luchtmengsel, in de verbrandingsruimte van de motor perst waardoor de ontbranding krachtiger wordt.
Een turbo geeft een motor meer lucht. Hij voert de benodigde lucht onder (over)druk aan, daardoor krijgt de motor meer zuurstof en kan er meer brandstof volledig verbranden. Het gevolg: betere motorprestaties bij een gelijkblijvende cilinderinhoud.
De motor van een voertuig produceert uitlaatgassen. Deze uitstoot komt via het turbinehuis binnen bij de turbo, waardoor het turbinewiel wordt aangedreven. Vervolgens worden de uitlaatgassen direct naar het uitlaatsysteem afgevoerd. Tegelijkertijd met het turbinewiel werkt ook het compressorwiel.
Een turbo kan onder andere defect raken door een verstopt luchtfilter, waardoor te weinig lucht aangezogen kan worden. Onvoldoende smering is ook vaak een probleem bij turbo's. Controleer regelmatig het oliepeil, zodat je er zeker van bent dat alles voldoende gesmeerd en gekoeld wordt.
U heeft een vraag over de levensduur van een turbo. Het uitgangspunt is inderdaad dat een turbo een levensduur heeft van tenminste 150.000 km. Het is dus niet zo dat de turbo vanaf die kilometrage per definitie kapot gaat en kan ook gerust het een autoleven lang volhouden.
Brandstofverbruik & uitstoot: De brandstof in een turbomotor wordt beter verbrand en daardoor vermindert de uitstoot van schadelijke stoffen. Een turbomotor biedt een gunstiger brandstofverbruik, zeker over langere afstanden.
Een turbo helpt om een krachtbron meer vermogen te leveren. Vandaag de dag hebben vrijwel alle motoren een turbo en is het een onderhoudsarm onderdeel, zolang je het onderhoud aan je auto tijdig en goed uitvoert.
In tegenstelling tot vroeger beschikken de meeste benzine- en dieselmotoren vandaag over minstens één turbo. Maar wat doet zo'n turbo eigenlijk en wat zijn de voordelen ervan?
Met behulp van een compressor kun je voor een lange tijd divers gereedschap aandrijven. Zo kun je met een compressor banden oppompen, spijkers en nieten schieten, verf spuiten, werkstukken schoonblazen, kitten, tegels weghakken, muurtjes slopen, zandstralen, boren, slijpen, afbramen en moeren los- en vastdraaien.
De werking van de compressor is om lucht van buiten om te zetten in samengeperste perslucht. De zuiger van de compressor pompt lucht uit de omgeving in het drukvat. Hierdoor ontstaat perslucht met de gewenste druk, waardoor jij jouw werkzaamheden kan uitvoeren.
Een airco compressor is een pomp die koudemiddel rondpompt. De Airco compressor zorgt ervoor dat het koelmiddel samen wordt geperst tot een gas met een gasdruk van 12 tot 14 bar. Het langzamerhand opbouwen van deze druk is belangrijk, omdat zo het verloop op peil wordt gehouden.
Wil je af en toe een autoband oppompen maar ook een fietsband of een luchtmatras dan is de Powerplus POWX 1705 waarschijnlijk de beste draagbare compressor voor jou. Voor zwaarder werk zoals het regelmatig oppompen van autobanden, zandstralen van hout of verven is de Airpress HL 425/50 waarschijnlijk een betere koop.
De totale hoeveelheid energie die aan de compressor wordt toegevoerd in de vorm van elektriciteit wordt tijdens de compressie bijna volledig (85 - 95%) omgezet in warmte. Het rendement van een compressor is daardoor slechts 5-15%.
Een turbo die het uit zichzelf begeeft komt weinig voor. De oorzaak van het probleem ligt vaak ergens anders in de motor. Meer dan 95% van de turbo problemen ontstaan door 3 veel voorkomende oorzaken te weten: te weinig olie, olievervuiling of schade door een vreemd deel. Vaak zijn de problemen olie-gerelateerd.
Er ontstaan lekkages, bijvoorbeeld in de olietoevoer, met als gevolg dat de olie snel op raakt. Hierdoor kan de motor vast lopen of zelfs opblazen. Doorrijden met een defecte turbo is daarom niet aan te raden!
De prestaties van een turbomotor zijn op grotere hoogtes beter. De turbo levert meer energie op omdat de tegendruk van de ijlere lucht op grote hoogtes lager is, waardoor de motor bijna hetzelfde vermogen levert als op lagere hoogtes het geval is.
De kosten voor het vervangen van een turbo zal gemiddeld tussen de 950 en 1600 euro liggen.
Koeling van de turbo
Wanneer na een sportieve rit de olietoevoer plotseling wegvalt, kunnen zowel de olie als de turbo oververhit raken, met alle gevolgen van dien. Daarom is het verstandig om na elke rit de motor een tijdje stationair te laten draaien, zodat de turbo voldoende tijd heeft om af te koelen.
De uitlaatgas temperatuur in de turbo van een diesel is om en nabij 800 graden. Een benzine turbo bereikt een temperatuur van circa 1000 graden. Een motor die niet goed functioneert veroorzaakt een kapotte turbo en niet andersom.
De gemiddelde duur van deze dienst: Tussen 4 en 8 uur
De turbo perst nog meer lucht in de cilinders waardoor ook extra brandstof wordt ingespoten. Deze combinatie zal voor meer vermogen zorgen. Een deel van de turbo zit bij de inlaat en het tweede deel in het uitlaatspruitstuk.