De Toyota Yaris Full Hybrid is de meest compacte hybride die er te koop is. En hoewel hij op benzine rijdt, concurreert hij toch met diesels uit de compacte middenklasse. Met dank aan het volgens Toyota ultralage verbruik van 3,5 l/100 km (1 op 28,6). Dat betekent de zuinigste benzine-auto in zijn klasse.
De Toyota Yaris is erg zuinig met een fabrieksopgave van 1 op 26.32 of 3,8l op 100km.
Conclusie. De Toyota Yaris is gewoon een zeer goed product. Hij rijdt prettig, is economisch verantwoord en het is vooral een kwalitatief erg goed gebouwde auto, met alle prettige gevolgen van dien. De populariteit van de Yaris als occasion is zo heel gemakkelijk te verklaren.
Met een Toyota Hybrid kan je op elektrische energie optrekken en tot wel 125 km/u volledig elektrisch rijden. Dat betekent minder brandstofverbruik, minder schadelijke emissies uit de uitlaat en vrijwel geruisloos rijcomfort.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Hoewel de Yaris een nog zeer jonge auto is, kan deze last hebben van roest bij de kentekenplaat achter. Water en vuil kan zich daar een beetje ophopen. In zeldzame gevallen lijkt het alsof de ontsteking niet altijd perfect verloopt, waarbij de motor een beetje kan horten en stoten. Opnieuw starten verhelpt het meestal.
Elke Toyota Yaris met een distributieriem zal na enige tijd slijtage ondergaan en aan vervanging toe zijn. De distributieriem is een belangrijk onderdeel voor het functioneren van de motor van een Toyota Yaris. De distributieriem zit aan de zijkant van de motor verstopt en is een lastig uit te voeren klus.
De hybride Yaris staat voor mensen wat dichterbij dan een compleet elektrische auto: je kunt nog steeds op benzine rijden, maar rijdt aanzienlijk zuiniger en milieubewuster. Een hybride auto heeft naast een benzinemotor namelijk ook een elektromotor. Deze elektromotor laadt automatisch op tijdens het rijden.
De Toyota Yaris is niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Wist u dat het ook een prima auto met hoge instap is? Geen overdreven instaphoogte, maar genoeg voor optimaal zitcomfort en overzicht. Juist dat maakt het een perfecte optie voor alledaags gebruik.
Een hybride auto kan ongeveer 20 tot maximaal 70 kilometer volledig elektrisch rijden. Dit is wel afhankelijk van het model, gewicht en de snelheid van het rijden. Sommige modellen laden tijdens het rijden weer op; hierdoor kunnen er langere afstanden op volledige elektriciteit behaald worden.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Uitvoeringen. De Toyota Yaris is in Nederland uitvoerbaar als Comfort, Active, First Edition, Style, Executive en Launch Edition. Later volgde de Business Plus-uitvoering. De meest eenvoudige uitvoering, Comfort, was verkrijgbaar vanaf € 17.895,-.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Lage onderhoudskosten, nieuwe technologieën en een niet al te hoge prijs. Zomaar wat voordelen van relatief niet heel lang gebruikte Toyota-modellen, zoals de Toyota Auris, de Toyota Aygo en de Toyota Yaris.
Toyota Motor Manufacturing Czech Republic (TMMCZ) in Kolín, Tsjechië is begonnen met de productie van de Toyota Yaris, de huidige Europese Auto van het Jaar. Het is de tweede Europese Toyota fabriek die de populaire Yaris produceert.
VVT-i staat voor Variable Valve Timing with intelligence (variabele kleptiming met intelligentie) en is een technologische ontwikkeling van Toyota, bedacht in 1996. Het is een verfijning van Toyota's VVT die sinds 1991 beschikbaar werd in de Toyota 4A-GE, een motor met vijf kleppen per cilinder.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Geld besparen
Volgens onderzoek van JATO Dynamics bespaart een Toyota Hybrid, die 13.000 kilometer per jaar rijdt en tankt voor €1,659, je op jaarbasis zo'n 300 euro in vergelijking met eenzelfde klasse model met een conventionele benzinemotor.