Je titel begint altijd met een hoofdletter, maar eindigt niet met een punt. Je ondertitel mag wel met een punt eindigen, maar dat hoeft niet. Vaak worden ook dubbele punten in de titel gebruikt, bijvoorbeeld na een citaat, stelling of vraagstelling.
Titels kunnen tussen aanhalingstekens geplaatst worden in contexten waar om technische redenen geen cursivering wenselijk of mogelijk is, bijvoorbeeld in e-mailberichten. De aanhalingstekens worden meestal weggelaten als elk woord van de titel een hoofdletter draagt, bijvoorbeeld in titels van kranten en tijdschriften.
Vaak worden alle woorden van een titel met hoofdletters geschreven. Toch is het aan te bevelen om de hele titel cursief te zetten (De Volkskrant) of tussen aanhalingstekens te schrijven ('De Volkskrant'). Lezers kunnen dan precies zien waar de titel begint en eindigt.
Opmaak van de titel
De eerste letter van significante woorden worden doorgaans met hoofdletter geschreven. De titel en ondertitel worden van elkaar onderscheiden door een dubbele punt (ongeacht of deze eindigt met een leesteken). Achter de titel en ondertitel komt geen punt.
Zorg ervoor dat de opmaak van de titel anders is dan de opmaak van de rest van de tekst. Maak het lettertype bijvoorbeeld groter en vetgedrukt. Na een titel zet je nooit een punt; je mag wel een vraagteken plaatsen (bij een vraag).
Heb je je universitaire master afgerond, dan heb je een volledige universitaire opleiding. Je bent dan 'master'. Je mag jezelf Master of Science (MSc.) noemen.
Een goede titel moet kort, duidelijk en to the point zijn en inspelen op de sterkste behoefte van de lezer. Het wekt interesse, raakt een snaar of geeft de lezer de juiste emotie. Aan de hand van 150.000 titels hebben we dit artikel opgebouwd waarin je alles leert over het schrijven van pakkende titels.
Een pakkende titel geeft kort en krachtig de inhoud van je scriptie weer. Je geeft informatie over het onderwerp door kernwoorden te gebruiken en probeert de lezer enthousiast te maken voor je tekst. De titel komt bovenaan je titelpagina te staan.
Een ondertitel is een extra zin die de boektitel nader toelicht. De titel van je boek is vaak de kortste samenvatting van je verhaal en verleidt je publiek het boek op te pakken en open te slaan.
Een goede titel of ondertitel is duidelijk en concreet. Het vertelt de lezer meteen waar de tekst over gaat. Vermijd vage, algemene termen en vakjargon. Kies liever voor 'bijzondere' titels die net even anders zijn dan die van je concurrenten.
Citaat van een titel
De titel van een boek of webpagina staat cursief en wordt zo overgenomen, zonder aanhalingstekens. De titel van een tijdschriftartikel staat niet cursief, deze wordt overgenomen met dubbele aanhalingstekens. Bij het verwijzen blijft bronvermelding verplicht.
In plaats van de achternaam van de auteur, voeg je de eerste paar woorden van de publicatietitel toe bij de verwijzing in de tekst. Zet de titel tussen dubbele aanhalingstekens als je een artikel, webpagina of hoofdstuk uit een boek citeert. Schrijf de titel van tijdschriften, boeken en rapporten schuingedrukt.
Verwijzen naar een boek
In de literatuurlijst begin je met de achternaam van de auteur, gevolgd door een komma en de initialen. Hierna komt het jaartal tussen haakjes te staan. Voor de titel van het boek wordt regulier hoofdlettergebruik toegepast (alleen een hoofdletter voor het eerste woord en eigennamen).
De titel van een boek moet nieuwsgierig makend en uitnodigend zijn om verder te lezen. Die eerste woorden moeten vragen oproepen en het onderbewuste prikkelen om verder te willen lezen. Daarnaast moet een titel ook allesomvattend zijn en de inhoud van uw boek goed beschrijven.
Aangezien een titel ook een zin is, kan je er dus vanuit gaan dat daar ook een punt hoort maar dat is niet zo. De witregel die na een titel volgt of elke andere vormelijke ingreep in de lay-out van je drager maakt voldoende duidelijk dat je zin eindigt.
De nieuwe titels die sinds 2002 in gebruik zijn, komen na een komma achter de naam. De volgorde is M voor B, en lang voor kort, dus LLM, BSc en MBA, BA. Er mogen komma's tussen omdat de afkortingen niet op een punt eindigen. Het weglaten van titulatuur geldt tegenwoordig niet meer als onbeleefd.
Titel bedenken
Met de titel wil je de aandacht trekken en de lezer prikkelen. De titel nodigt dan ook uit om het betoog te lezen (of aandachtig te luisteren). Bij het bedenken van een titel zorg je ervoor dat het onderwerp terugkomt in de titel en laat je jouw standpunt doorschemeren.
Een ondertitel is een extra zin die de boektitel nader toelicht. De titel van je boek is vaak de kortste samenvatting van je verhaal en verleidt je publiek het boek op te pakken en open te slaan. Soms kan een ondertitel nodig zijn om je kernboodschap meer kracht bij te zetten.
De eerste manier is simpel: begin de titel van je mailing met een werkwoord. “Boek jouw volgende vakantie!”, “Verdubbel je winst!” of “Vergroot je productiviteit!” zijn hier goede voorbeelden van. Zo begint je titel meteen met actie, waarna jij uitlegt hoe je nieuwsbrief deze belofte waar gaat maken.
Een blikvanger is een pakkende kop of openingszin van een tekst of reclame-uiting. Het doel van de blikvanger is om de nieuwsgierigheid bij de lezer op te wekken en zo zijn aandacht vast te houden.
De titel van je paper is vaak het eerste wat mensen van je werk zien. Daarom moet je een titel kiezen die de aandacht trekt, de inhoud van je werkstuk correct uitlegt en mensen verleidt om verder te lezen.
Bij een recensie vermeld je altijd de titel en de schrijver. Vaak schrijf je onderaan nog wat andere belangrijke gegevens: zoals de uitgever, aantal pagina's, het thema en de maand + het jaar van uitgave.
Schrijf het eerste woord van de titel van een boek, film of theaterproductie met een hoofdletter. In titels van naslagwerken en referentiewerken kunnen alle betekenisvolle woorden een hoofdletter krijgen.