Voor de keuring mag je dus een rechte pijp hebben, echter moet deze wel aan de uitstootwaarden voldoen. In de praktijk komt een auto zonder katalysator -bouwjaar na 1992 – niet door de keuring. Hoewel een rechte pijp met katalysator dus voor de APK toegestaan is, voldoet een auto dan vaak niet aan de dB-norm.
In principe is zo'n uitlaat niet verboden, maar een auto mag bijvoorbeeld niet meer geluid produceren dan 95 dB(A) bij 3500 toeren, gemeten dicht bij de uitlaat. In de praktijk wordt hier inderdaad nauwelijks op gecontroleerd, al zijn er bij de Nederlandse politie wel geluidsmeters in gebruik om te kunnen handhaven.
Wettelijk gezien is het niet toegestaan met een uitlaat lijn te rijden waar niet op zijn minst 1 goedwerkende 'kat' in gemonteerd is. Toch rijden veel tuners met een compleet open uitlaat om dus de performance te optimaliseren.
Milltek uitlaat (compleet) geeft gewoon wettelijk toegestane waarden.
Tussen 1980 en 2016 is het toegestane rijdend geluidsniveau van nieuwe auto's al van 84 decibel naar 72 decibel gedaald. Vanaf dit jaar (per 1 september 2020) gaat de algemene limiet omlaag naar 70 decibel. In 2024 mogen nieuw geproduceerde auto's zelfs niet meer dan 68 decibel maken.
Te schakelen met een afstandsbediening of mogelijk via originele sportstand tussen een bescheiden en comfortabel geluid en een zeer sportieve variant hiervan. 2843 euro incl. btw en montage. Sierstukken en geluid naar wens.
In principe is elke uitlaat illegaal wanneer deze niet de originele is. Heeft te maken met de typegoedkeuring van de scooter. Dus ook een heel simpel imitatie uitlaatje van € 60,- is al niet toegestaan.
Wat is een downpipe
Een downpipe bevind zich direct op de turbo en vormt het eerste gedeelte van uw uitlaat. Bij auto's zonder turbo verzorgt het spruitstuk de luchtafvoer uit de cilinders. Bij moderne auto's met turbo heeft een downpipe een vergelijkbaar doel.
Deze uitlaat is niet goedgekeurd voor op de openbare weg.
Met een spaghetti uitlaat spruitstuk, midden demper, eind demper en in combinatie met een katvervanger ofwel het gehele sportuitlaten systeem kan bij een normale benzine motor zo,n 5 a 15% vermogenswinst te behalen zijn.
Naast het verhoogde reactievermogen van uw turbo, kun je een toename van 15 tot 20 PK en koppel verwachten. Een Armytrix downpipe zorgt er dus voor dat er meer en gemakkelijker lucht in de motor kan komen.
Pops and Bangs zonder Turbo? Pops and Bangs is een anti-lag feature voor de Turbo echter hebben wij een manier gevonden om het gevolg van Anti-lag de Pops and Bangs te kunnen instellen bij auto's zonder Turbo. Dus ja het is mogelijk.
Een grotere downpipe heeft geen nadelen, alleen maar voordelen. Betere hitte afwending vanaf de turbo, beter opspoelen en veel beter doorlopen bovenin de toeren (vooral fijn met een dsg bak, die vaak echt het rode toeren gebied in trekt). Een grotere downpipe met sportkat geeft minder turbogat (minder tegendruk).
Over het algemeen geldt dat een 4-takt het beter doet zonder uitlaat dan een 2-takt, maar dat was natuurlijk te verwachten. Rijden zonder uitlaat is trouwens zeker niet aan te raden: het is slecht voor je scooter, het geeft onnodig veel lawaai en overlast en je kunt er ook nog voor beboet worden. Niet doen dus!
Zonder middendemper is het geluid scherper. Middendempers dempen de hogere geluiden, einddempers de lage, zoals Kreidler al schreef.
Ja. Het verwijderen van de einddemper is legaal. Je zult ook geen problemen krijgen met een APK.
Een backfire is de benaming voor het ontbranden van de brandstof op het verkeerde moment, wanneer het zich bijvoorbeeld nog in het inlaatspruitstuk bevindt. Wanneer de bougie de brandstof niet heeft aangestoken is er nog een lucht – brandstofmengsel aanwezig, terwijl de zuiger de arbeidsslag al gemaakt heeft.
Deze sport uitlaat voor de 4 takt scooters met een Piaggio motor van Turbokit is voorzien van een Type goedkeuring en mag dus op de openbare weg rijden. Om deze type goedkeuring te verkrijgen heeft Turbokit een noice killer in de uitlaat geplaatst.
In principe kun je pop & bangs softwarematig in een auto programmeren. Normale auto's spuiten geen brandstof meer in als je van het gas gaat, maar als je nog een beetje brandstof inspuit, dan krijg je knallen uit de uitlaat. De brandstof verbrandt dan in de uitlaat of in de turbo, en dat hoor je.
Prijzen van een downpipe beginnen vanaf € 250. Complete uitlaat-lijn kost je circa € 1.200. Tip: probeer eens gebruikte uitlaat delen te vinden. Vaak net zo goed, en scheelt een hoop geld.
Wat is een decat downpipe? Een decat downpipe is uitgevoerd zonder katalysator/roetfilter. Door de katalysator en of roetfilter weg te laten kunnen de uitlaatgassen sneller worden afgevoerd. Daardoor zal de turbo sneller opspoelen en kan de turbo druk worden verhoogd.
Door middel van een katalysator kunnen schadelijke gassen die ontstaan in de motor van een auto worden geneutraliseerd. Deze schadelijke gassen worden door een chemische reactie in de katalysator omgezet naar onschadelijke stoffen. Voordelen: Schadelijke gassen worden verminderd.
Uitlaten van motorfietsen zijn standaard voorzien van een dB killer. Het gebruikmaken van zo'n geluid onderdrukkend opzetstuk is wettelijk is verplicht. Wanneer zonder dB-killer rondrijdt kan de politie je beboeten zonder daarvoor een dB-meting uit te voeren.
Veruit de goedkoopste oplossing voor meer geluid en vermogen is het verwijderen van onderdelen uit je uitlaatsysteem. Hoe minder obstakels in je uitlaatsysteem, hoe meer geluid en hoe beter de 'flow'. Echter mag je in Nederland niet alles zomaar uit je uit je uitlaatsysteem slopen, oftewel straightpipen.
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.