Sipkens heeft gelijk, relatief gezien is de scootmobiel het meest dodelijke voertuig in het verkeer. Per 100.000 scootmobielen overlijden ongeveer dertien gebruikers. Ter vergelijking: bij de fiets is dat er ongeveer één en bij de auto zijn dat er twee.
Een scootmobiel kan brandgevaarlijke situaties opleveren: Door slijtage en bewegingen tijdens het rijden is er kans op kortsluiting, waardoor brand kan ontstaan. Bij het opladen van de accu kan oververhitting ontstaan, ook dit kan brand veroorzaken.
Wat zijn de veiligheidsrisico's? Vrijwel alle verwondingen zijn bij de scootergebruikers zelf en deze zijn het gevolg van: het kantelen van de scooter; een botsing met een stilstaand object; het struikelen of vallen van de gebruiker van de scooter of een botsing met een bewegend object . Voetgangers en andere weggebruikers zoals fietsers kunnen ook gewond raken.
Want het aantal verkeersongelukken met dit vervoersmiddel neemt hard toe. Zo waren en in 2023 53 dodelijke verkeersongelukken met een scootmobiel. Hiermee is procentueel gezien de scootmobiel het dodelijkste vervoersmiddel van Nederland!
Omgerekend is dat ongeveer dertien op de 100.000 gebruikers. Dat maakt de scootmobiel tot het meest dodelijke voertuig in het verkeer. Verkeersexpert Ragnhild Davidse van Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) is flink geschrokken van de cijfers en vindt het aantal doden schrikbarend hoog.
Aangezien motorfietsen het meest kwetsbare vervoermiddel zijn, is het niet verrassend dat ze het hoogste aantal dodelijke ongevallen veroorzaken.
Na de auto is de scootmobiel het gevaarlijkste voertuig in het verkeer. Dat laten de jaarcijfers over 2023 van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zien.
Veel voorkomende oorzaken en scenario's bij scootmobielongevallen zijn verkeerd gebruik van de gashendel (knijpen in plaats van loslaten), het kantelen van de vaak instabiele scootmobiel door oneffenheden in het wegdek, tegen of half over een stoeprand rijden, een plotselinge uitwijkmanoeuvre, of een bewuste of ...
Uit gegevens van het Amerikaanse ministerie van Transport (DfT) over verkeersongevallen blijkt dat in 2023 16 gebruikers van scootmobielen om het leven zijn gekomen en 80 ernstig gewond zijn geraakt bij botsingen. In 2022 waren er nog negen doden en 64 ernstig gewonden.
Als u een scootmobiel bezit, krijgt u niet alleen uw onafhankelijkheid terug, maar krijgt u ook het vertrouwen om eropuit te gaan en een normaal leven te leiden. Bovendien kunt u hierdoor gemakkelijker met anderen omgaan, wat uw algehele gezondheid en welzijn ten goede komt.
Het rijden op een scootmobiel hoeft niet moeilijk te zijn. Wel is het belangrijk dat u weet hoe u het voertuig moet besturen en welke verkeersregels er zijn, zodat u vertrouwd en veilig de weg op kunt. Steeds meer mensen maken gebruik van een scootmobiel.
* U mag niet op de weg rijden, tenzij het voetpad of de natuurstrook niet geschikt is om op te rijden . * Als er geen voetpad beschikbaar is, moet u aan de rechterkant van de weg rijden (dus met het gezicht naar het tegemoetkomende verkeer) en zo dicht mogelijk bij de stoeprand blijven.
Een scootmobiel moet natuurlijk comfort en vrijheid geven. Maar een scootmobiel moet ook veilig zijn . Wat is nu de veiligste scootmobiel die er bestaat ? Dat is de Medema Mini Crosser X2 scootmobiel en de Life & Mobility Solo Scootmobiel.
Het is toegestaan om je scootmobiel buiten te laten staan als je de vrije doorgang voor anderen niet belemmert. Het is echter niet aanbevolen om je scootmobiel buiten te laten staan, omdat het risico bestaat dat het gestolen wordt of beschadigd raakt door weersomstandigheden.
Het opvoeren van een scootmobiel is zowel wettelijk verboden als technisch onverstandig. Het kan leiden tot problemen met betrekking tot veiligheid, stabiliteit en levensduur van het voertuig. Bovendien zijn er juridische consequenties en kan het opvoeren van een scootmobiel de garantie op het product doen vervallen.
Een van de meest voorkomende problemen is een lege accu. Dit kan gebeuren wanneer je vergeet de scootmobiel op te laden, of wanneer de accu verouderd is en zijn lading niet meer goed vasthoudt. Een ander vaak voorkomend probleem is een lekke band.
We weten dat scootmobielen een levenslijn zijn voor veel mensen, maar ze vormen een veiligheidsrisico als ze niet goed worden gebruikt, opgeslagen en opgeladen . Als u een scootmobiel gebruikt, is het essentieel dat u de volgende gezondheids- en veiligheidsregels volgt om uzelf en uw buren veilig te houden.
De nadelen:
Het is voor de actieradius van een scootmobiel net zoals voor een auto slecht om continu in volle snelheid te rijden. Accu's - Er moet altijd rekening gehouden worden met de volheid van de accu. Is uw accu leeg en bent u vergeten om het op te laden? Dan kunt u niet op pad.
Iedereen met verminderde mobiliteit kan er baat bij hebben, of het nu komt door leeftijd, een medische aandoening of herstel van een blessure. Met een verscheidenheid aan scootmobielen op de markt is het vinden van een perfecte pasvorm makkelijker dan ooit.
Actieradius van de scootmobiel
De afstand die je kunt afleggen, hangt af van het type accu dat in jouw scootmobiel zit. Er zijn verschillende keuzes beschikbaar. Sommige modellen kunnen ongeveer 14 kilometer rijden voordat je de scootmobielaccu moet opladen, terwijl andere modellen tot wel 140 kilometer kunnen rijden.
De meeste scootmobielen kunnen hellingen zonder problemen aan, zolang ze technisch in orde zijn.
Uit het onderzoek blijkt dat de Hyundai Venue de auto is met het hoogste aantal dodelijke ongevallen, terwijl Tesla het hoogste aantal dodelijke ongevallen van alle automerken heeft.
In deze auto's vielen nul doden
De veiligste auto's op de weg als het gaat over lage sterftecijfers voor inzittenden zijn voornamelijk grote en dure auto's als de BMW X3, de Lexus ES350, de Mercedes' E-Klasse sedan en de Nissan Pathfinder. Zij registreerden allemaal nul doden per miljoen geregistreerde voertuigjaren.
Uit alle gevaarlijke auto's hebben wij er drie uitgekozen die een plaats in de geschiedenis hebben veroverd als symbolen van hoe slecht ontwerp en gebrekkige veiligheidsmaatregelen rampzalige gevolgen kunnen hebben: de Yugo, Audi 5000 en Ford Pinto.