Een reddingsboei heb je ook nodig. Dit is een grote ronde boei, die gemaakt is van PVC en gevuld met schuim. Hiermee kun je mensen uit het water halen. Sommige zijn voorzien van een lampje, zodat je in het donker sneller gezien wordt.
Het dragen van een reddingsvest is niet verplicht in Nederland. Alleen op motorboten waar een vaarbewijs voor nodig is, is het verplicht om voor elke opvarende boot een zwemvest aan boord te hebben. Een zwemvest is echter geen reddingsvest.
Wat je aan boord moet hebben bij een snelle motorboot
Registratiebewijs; Dodemansknop (het koortje moet om); Reddingsvesten voor iedereen aan boord aanwezig; Minimaal een 2kg brandblusser.
Jazeker, op de Nederlandse wateren is het voeren van een bootnaam of kenspreuk verplicht! Volgens het binnenvaartpolitiereglement (bpr) mag een klein motorschip niet deelnemen aan de scheepvaart indien deze niet is voorzien van een naam of een kenspreuk (kreet, leus, zinspreuk).
U moet uw motorboot registreren, als: u wilt varen op de binnenwateren; uw motorboot kleiner is dan 20 meter; uw motorboot sneller kan varen dan 20 kilometer per uur.
Wilt u uw boot overschrijven, dan heeft u voor de RDW het volgende nodig: een geldig ID bewijs of paspoort. het registratiebewijs van de boot.
Wat kost de registratie van een boot? Een vaartuig voor het eerst registreren kost €55,90. Het overschrijven van een vaartuig kost €30,- (tarieven in 2022).
Reacties. In Nederland is het voeren van een vlag niet verplicht maar dat is het in sommige andere landen wel. In België en Duitsland is het bijvoorbeeld verplicht om de vlag van je thuisland te voeren.
Wanneer je volledig afgezonderd van de vaarroutes, ergens op de binnenwateren van Nederland voor anker gaat, is een ankerbal niet verplicht. Toch raden we aan om hem ook dan te hijsen. Een ankerbal behoort dus tot de standaard uitrusting van je schip.
De beleefdheidsvlag is een kleine natievlag van het land wat we bezoeken. De vlag wordt onder de stuurboord zaling gehesen zodra we de territoriale wateren van het land binnenvaren. De beleefdheidsvlag mag alleen worden gevoerd als de natievlag is gehesen.
Vanaf 18 jaar mag u een snelle motorboot besturen (vaarbewijs verplicht). Vanaf 16 jaar mag je een motorboot en zeilboot (langer dan 7 meter) besturen. Op 12-jarige leeftijd mag je met een open motorboot (niet langer dan 7 meter) varen die niet sneller kan dan 13 kilometer per uur (maximaal vermogen van 2,5 PK).
Varen zonder vaarbewijs
Wanneer kun je zo het water op? Je kunt varen zonder vaarbewijs op een boot met een maximale snelheid van 20 kilometer per uur en/of met een lengte van maximaal 15 meter. Overschrijdt de boot één van deze richtlijnen, dan moet je examen doen voordat je hier als schipper mee het water op gaat.
In Nederland bestaat er geen wet die je verplicht om een bootverzekering voor je boot af te sluiten. Wel wordt in bepaalde situaties een WA-dekking (Wettelijke Aansprakelijkheid) verplicht gesteld door een beheerder of organisatie.
De levensduur van opblaasbare reddingvesten is in de regel op 10 jaar gesteld. Uitgangspunt voor de 10 jarige termijn is echter een regelmatige keuring van het reddingsvest in een periode van maximaal twee jaar. Deze keuringsinterval van 24 maanden wordt voor SECUMAR reddingvesten ten zeerste aanbevolen.
Het verschil tussen een reddingsvest en een zwemvest is dat een zwemvest enkel bedoeld is ter ondersteuning bij het zwemmen. Reddingsvesten zullen een drenkeling altijd op de rug draaien, of hij/zij nu kan zwemmen of niet.
Erkende keuring
Afhankelijk van het merk van het reddingvest moet er jaarlijks of tweejaarlijks gekeurd worden door een erkend/gecertificeerd bedrijf. Het is belangrijk dat dit door een erkend bedrijf gebeurd, zodat je er op kunt vertrouwen dat de keuring op de juiste manier plaatsvindt.
Eigenlijk bestaan er geen regels die bepalen hoelang je voor anker mag liggen. In Nederland is er geen regel dat je verplicht om na een aantal dagen voor anker te hebben gelegen je weer weg moet.
Het is verplicht voor alle kleine schepen die stil liggen of voor anker liggen om overdag een rondom zichtbare zwarte ankerbol te voeren en 's nachts een rondom schijnend wit licht, uitzonderingen daar gelaten.
Je mag alleen een ligplaats nemen waarbij je de scheepvaart niet hindert. Dit betekent dat je niet mag ankeren in bijvoorbeeld een vaargeul, een smalle vaarweg, een engte in een vaarwater. Maar ook niet waar in een vaarweg een andere vaarweg, daaronder begrepen een haven, uitmondt.
Bij jachtetiquette hoort een goede vlagvoering. Tegenwoordig worden vlaggen nog zelden gebruikt als communicatiemiddel, behalve wellicht bij de marine en bij zeilwedstrijden. Op onze jachten voeren we wel een natievlag, wimpels, beleefdheidsvlaggen en in een enkel geval een seinvlag.
Als u met uw boot op de Nederlandse binnenwateren vaart is een registratie bij de RDW verplicht. Dit geldt voor elke motorboot die korter is dan 20 meter en sneller vaart dan 20 kilometer per uur. Dit geldt ook voor waterscooters en jetski's.
Het ICP is een officieus eigendomsbewijs hiervoor dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano's, roeiboten, zeilplanken en jetski's. Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip.
Het ICP is geen bewijs dat u het pleziervaartuig mag besturen buiten Nederland. Hiervoor heeft u een International Certificate of Competence (ICC) nodig. Dit krijgt u automatisch bij een Klein Vaarbewijs of Groot Pleziervaartbewijs.
Klik op 'Vaartuig overschrijven' of ' Vaartuig registreren', log in met DigiD en vul de gegevens in. U betaalt met iDEAL. Wij beoordelen uw aanvraag. Als alles klopt, ontvangt u binnen 5 werkdagen het registratiebewijs op het adres waar u ingeschreven staat.