De auto wordt ook kogelwerend gemaakt. De auto kan dus een paar kogels tegenhouden als iemand het voertuig beschiet.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
Volgens de vtsPN (voorziening tot samenwerking Politie Nederland) kost een gemiddelde surveillancewagen zo'n 40.000 euro. En daarvoor krijgen ze dan een auto met mobilofoon, navigatie, zwaailichten en sirene.
Zo lang gaan banden en remmen van politieauto's mee
Een rij-instructeur van de politie vertelt Doornbos over hoe lang het materieel van de agenten meegaat. Zo mogen de Audi's ongeveer 160.000 kilometer hun blauw-met-rode strepen dragen voordat ze vervangen worden door een nieuw exemplaar.
Iedere politieauto heeft een traumabeertje. En omdat je nooit weet wat je tegenkomt op straat, is de agent van veel gemakken voorzien: een veiligheidshelm, rol afzetlint, DNA-kit, digitale camera, kogelwerend vest, uitschuifladder, zwemvest, opvouwbare pylonen, gereedschap, verrekijker en een lange wapenstok.
Acceleratie (0-100 km/u): 11,30 seconden. Topsnelheid: 170 km/u.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Niettemin komt het voor dat bestuurders dashcambeelden van bijvoorbeeld een ongeval, aanbieden aan de politie. De politie mag daar dan, binnen juridische kaders, gebruik van maken. De politie kan ook op eigen initiatief dashcambeelden vorderen.
De snelste auto van de Nederlandse politie is de Audi A6 Avant 3.0 TDI quattro S Tronic. Deze politieauto beschikt over een 286 pk sterke dieselmotor en heeft een topsnelheid van 250 km/u. In 5,6 seconden zit de politie-Audi op de 100 km/u. Deze auto is het snelle interventie voertuig van de politie in Nederland.
In de politieauto produceert de V6-motor 400 pk en 670 Nm; de automaat stuurt die kracht naar alle wielen. De 0-100-tijd is net iets meer dan 5,4 seconden, wat ruim een seconde sneller is dan het vorige model en volgens Ford 0,4 seconde sneller dan de eerstvolgende concurrent.
Het is daarom tijd voor een nieuwe nieuwe Audi A6 voor de politie. De snelle Audi's worden ook wel snelle interventievoertuigen (SIV) genoemd. De eerste exemplaren van de SIV stammen alweer uit 2018 en mogen over een tijdje met pensioen. In de plaats komen A6'jes van de nieuwste (C8) generatie.
In Nederland koos de politie een paar jaar geleden echter voor de VW Touran 2.0 TDI Comfortline met 140 pk. Intimiderend.
Vaak wordt gedacht dat de politie alleen met speciale apparatuur zoals een lasergun of radar de snelheid kan meten. Dat klopt niet. Ook met de boordsnelheidsmeter van de dienstauto kan een geldige meting worden uitgevoerd.
Nee dit is niet mogelijk. In Nederland kan je op verschillende manieren een snelheidsmeting verrichten. Je kan geflitst worden of gelaserd beide gebeuren uit stilstand.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Bij een stilstaand controleapparaat met radar of detectielussen in het asfalt is de snelheid van het langsrijdende voertuig snel en precies te meten. Maar politieauto's hebben dergelijke apparatuur niet.
Tegen News 6 vertelt agent Steve Montiero dat er meerdere redenen zijn. Om te beginnen willen ze zeker weten dat de achterklep dicht is en dat er niemand uit komt gesprongen. De tweede reden is het achterlaten van vingerafdrukken. Door een stevige handafdruk op de klep te zetten, markeren ze de auto.
*Onder: koppel, houder portofoon, houder handboeien, tactische lamp, sleutel handboeien, houder tactische handschoenen, houder latex handschoenen, houder multi-tool, pistoolholster, houder pepperspray, houder tas. *Daarnaast (niet op deze foto): een smartphone, bonnenboekje, schrijfboekje en pennen.
De Duitse rechter heeft een uitspraak gedaan over het gebruik van dashcams. Hieruit blijkt dat het gebruik van een dashcam/publiceren van de beelden is niet toegestaan vanwege privacyschending en dat een boete wordt opgelegd. Niemand mag tegen zijn wil worden gefilmd.
Het alarmnummer 06 - 11, waarmee mensen in een noodsituatie snel de politie, brandweer of ambulance kunnen bereiken wordt in de praktijk vaak misbruikt. Soms wordt een misbruikpercentage van 75 procent geregistreerd. Het percentage kinderen onder de misbruikers is hoog. Zij bellen vaak op de vrije woensdagmiddag.
Als u 112 belt met uw mobiele telefoon, dan ziet de medewerker van de centrale meldkamer uw locatiegegevens en mobiele gegevens. Hierdoor kunnen de hulpdiensten sneller aanwezig zijn om hulp te verlenen.
Dit kan te maken hebben met veiligheid van het personeel (bijvoorbeeld bij steek -of schietpartijen) of omdat de politie veel sneller ter plaatse kan zijn en al handelend kan optreden (bijvoorbeeld door het beginnen met reanimeren). Bij meldingen op privé adressen wordt de politie (in principe) niet mee gestuurd.
Re: Kan een motoragent juiste snelheden meten? Ja mag. Kilometer teller van motor is geijkt. Agent heeft waarschijnlijk snelheid gemeten door afstand gelijk te houden over een bepaalde afstand.
Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto's die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto's een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear.
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Nee, in principe mogen deze hulpverleners maximaal 40 km/u harder rijden dan de limiet die voor het overige verkeer op dezelfde weg geldt. Een uitzondering is er voor extra snelle politieauto's, zoals de Audi A6 die als Snel Interventie Voertuig (SIV) wordt ingezet.