Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
Een oververhitte motor en een lege accu (waardoor de auto simpelweg zal stilvallen) zullen dus de enige logische uitkomst zijn van blijven rijden met een kapotte multiriem. In de praktijk is het vaak nog wel mogelijk enkele kilometers te rijden zonder v-snaar.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
Een piepend, snerpend geluid (V-snaar of multiriem)
Hoor je bij een draaiende motor een piepend, snerpend geluid, dat vaak erger wordt als je extra gas geeft, dan heb je goede kans dat de V-snaar, tegenwoordig vaak multiriem genoemd, is versleten of loszit.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
De prijzen voor een multiriem of een v-snaar starten vanaf € 40 en het duurt gemiddeld een half uur tot anderhalf uur om deze te installeren.
De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.
Ga zo snel mogelijk naar een garage of een uitlaatcentrum. Je hoort een snerpend piepend geluid bij draaiende motor Vaak wordt het erger als je extra gas geeft. Of soms verdwijnt het geluid dan juist. Goede kans dat de V-snaar die de dynamo aandrijft, versleten is of niet goed gespannen staat.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen.
Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar. De levensduur kan wisselen per automerk en model.
Dynamo auto maakt gek geluid
Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
Een vervanging van de V-snaar is niet altijd nodig, omdat u deze in de meeste gevallen eenvoudig kan naspannen. Is de V-snaar echter niet meer intact, d.w.z. gescheurd, dan moet u deze zeker vervangen om verdere schade door bijvoorbeeld oververhitting van de motor te voorkomen.
De V-snaar meter
De breedte van een V-snaar meten kan op verschillende manieren. Eén daarvan is met een de profielmeter, een handige tool van Optibelt. Hierop staat de breedte aan de linkerkant in millimeters aangeven. Als voorbeeld zie je hier de SPZ/Z-riem en waarbij deze bij 10 millimeter blijft hangen.
Symptomen versleten distributieketting
U hoort een tikkend of ratelend geluid vanonder de motorkap. Wanneer de ketting slijt, gaat de spanning eraf. Daardoor ontstaan er trillingen op de ketting tijdens het draaien. Dit kunt u vaak horen als een tikken of ratelen van de motor.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Als de distributieriem breekt tijdens het rijden en zeker als de koppeling niet direct ingetrapt wordt, zullen de zuigers hun destructieve werk doen en de kleppen meestal onherstelbaar beschadigen.
Het geluid kan ontstaan doordat een remblok iets beweegt en door wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Wanneer een remschijf op een verkeerde manier slijt, kan deze kromtrekken. Als dit gebeurt, schuurt de remschijf tegen de remvoering. Dit zorgt ervoor dat de remmen gaan piepen.
Een piepend geluid van de remmen wordt veroorzaakt doordat het remblok heel iets kan bewegen, en door de wrijving met de remschijf in zijn eigen trillingsfrequentie wordt gebracht. Dat geeft een piepgeluid.
Dynamo Maakt Lawaai
Zoals we al hebben besproken, kunnen piepende, piepende, knarsende, jankende en kloppende geluiden allemaal worden gemaakt door een stervende dynamo.
Je moet de snaar net aan een kwartslag kunnen draaien. Als je hem heen en weer trekt, moet er ongeveer een cm of 1,5 aan weerzijden speling op zitten (dus totaal 2-3 cm kunnen bewegen). Een te losse snaar flubbert een beetje en slipt.
Waarom distributieketting vervangen? Een distributieketting gaat met de trekbelasting veel langer mee. De distributieketting zelf wordt echter vaak niet vervangen, maar de aangetaste geleiding en spanrails en de aandrijfwielen wel.
Vooral de lagers van de spanrol zijn onderhevig aan slijtage. Daardoor kunnen ze lawaai gaan maken. Als een spanrol dan niet op tijd wordt vervangen, loopt hij vast. Daardoor treedt direct zware motorschade op.