1. Personenauto's moeten zijn voorzien van een parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt.
Indien een remslang opzwelt tijdens het intrappen van het rempedaal (bult erop dus) is dit ook een reden tot afkeur. Een slechte handremkabel (buitenmantel gebroken/doorgeroest) trouwens ook. Wat soms tot vervelende maar heel zinnige reparaties leidt is de eis omtrent putcorrosie van de remleidingen.
Een auto moet zijn voorzien van een bedrijfsrem (voetrem) die op alle wielen werkt en waarvan de remvertraging ten minste 5,2m/s2 bedraagt. Een auto moet ook zijn voorzien van een parkeerrem (handrem) die op tenminste twee wielen werkt.
Iedereen heeft ooit wel eens met de handrem gereden. Dat is op zich niet echt een ramp, maar het kost wel geld. Ten eerste verbruikt de auto opmerkelijk meer brandstof en ten tweede veroorzaakt het rijden met de handrem erop slijtage aan de remschoenen.
voor de gewone rem mag je 20% remverschil hebben tussen links en rechts op de remmenbank.
1. Personenauto's moeten zijn voorzien van een parkeerrem die op ten minste twee wielen werkt. 2. De parkeerrem van personenauto's, in gebruik genomen na 30 juni 1967, moet het voertuig op een helling van 16% in beide richtingen in stilstand kunnen houden.
De remvertraging van de parkeerrem van personenauto's in gebruik genomen na 31 december 2017, moet op een droge of nagenoeg droge en ongeveer horizontaal liggende weg, uitgaande van een aanvangssnelheid van 15 km/h, ten minste 1,6 m/s2 bedragen.
handrem werkt meestal op achterwielen, meeste remkracht wordt ontwikkeld door remmen van de voorwielen.
Via de handrem in de auto worden de handremkabels aan gespannen en worden de handrem gaffels in de trommels aangetrokken. Via het handremmechanisme wordt deze kracht verdeeld naar beide remvoeringen. In het handremmechanisme zit een automatische stelinrichting welke er voor zorgt dat de voeringen net vrij lopen.
Bij auto's dient de handrem als parkeerrem, dus niet om het rijdende voertuig tot stilstand te brengen. Meestal wordt de handrem bediend met een hendel tussen de twee voorstoelen. Door de rem aan te trekken wordt een mechanisme in werking gesteld waarbij de wielen worden vastgezet.
Het antwoord op deze vraag is kort en bondig: ja! Je mag privé rijden met een grijskenteken auto. Let er daarbij wel op dat je voldoende zakelijke kilometers rijdt zodat je aan de voorwaarden van de grijskentekenregeling blijft voldoen en jouw belastingvoordelen blijft houden.
U mag wettelijk gezien niet autorijden zonder APK. Ongeacht of de APK 1 dag te laat is of de APK keuring 3 dagen te laat is. U mag wel tot maximaal twee maanden na het verlopen van de APK uw auto stilstaand op de openbare weg laten staan. Binnen die tijd zal de RDW nog geen controle uitvoeren.
Als de remschijven vervangen worden, moeten ook altijd nieuwe remblokken gemonteerd worden om een optimale remwerking te garanderen. Het laten vervangen van een set remschijven (voor of achter) inclusief remblokken komt je te staan op gemiddeld tussen € 300 en € 600, afhankelijk van merk en type auto.
Kosten voor een handremkabel
De kabel van een handrem is een uitgesproken voordelig artikel. Zelfs een merkartikel van OEM-kwaliteit voor remium merken zoals BMW of Mercedes kost zelden meer dan 15 euro.
Gemiddeld zit een remblokkenset voor de voor- óf achterzijde tussen de 15 en 55 euro. Weer helemaal afhankelijk van hetgeen wat en voor wat voor een auto de set gekocht wordt. Laat je de remblokken vervangen houdt dan rekening met kosten tussen de 75 en 150 euro gemiddeld gezien.
Een parkeerrem moet de auto op een helling van 16 % kunnen laten stilstaan, ook in afwezigheid van de bestuurder. Wat doet het? - een parkeerrem (meestal in de vorm van een handrem). De parkeerrem moet zijn uitgerust met een doorlopende mechanische verbinding tussen de bedieningsinrichting en de wielrem.
De ECU bedient de parkeerrem automatisch bij het stilstaan en wegrijden, zodat het voertuig niet wegrolt. De bestuurder kan zijn of haar voet van het rempedaal afhalen. De achterremklauwen zijn uitgevoerd met een elektromechanisch mechanisme dat de verdraaiing van de elektromotor overbrengt op de remzuiger.
Parkeer je ergens voor een langere tijd, dan doe je er goed aan om die handrem niet op te trekken. Je zet de auto dan beter in eerste versnelling. Bij streng winterweer kunnen namelijk de handremkabels bevriezen. Dat geeft problemen wanneer je weer wil vertrekken.
Slechts 37 procent van de nieuwe auto's is vandaag de dag nog voorzien van een ouderwetse handrem. Dat blijkt uit een Brits onderzoek van CarGurus, dat zich richt op Groot-Brittannië, maar dat tamelijk maatgevend is voor de rest van Europa.
Handremmen zijn beter te controleren dan terugtrapremmen en dat is een groot voordeel. Handremmen werken door middel van handels aan weerskanten van het stuur. Doordat één rem tijdens het remmen het achterwiel blokkeert en de ander het voorwiel, is het belangrijk dat u bij het remmen beide handels inknijpt.
De beste remmen zijn hydraulische schijfremmen. Aanvankelijk monteerden fabrikanten ze alleen op mountainbikes, maar tegenwoordig zie je ze ook op elektrische fietsen. Pluspunten: In tegenstelling tot velgremmen werken ze uitstekend in de regen en onder modderige omstandigheden.
Sommige auto's hebben een apart licht voor de parkeerrem. Het is een rode of gele cirkel met een 'P' in het midden omcirkeld met haakjes aan weerszijden. Het lampje gaat branden wanneer de parkeerrem is ingeschakeld en je vergeet deze uit te schakelen en wegrijdt.
De bedrijfsrem (voetrem) is het deel van het remsysteem dat bij normaal afremmen in werking treedt.
Door het indrukken van het knopje van de handrem, trek je het armpje terug zodat de handrem omlaag kan. Als je het knopje indrukt bij het omhoog trekken van de handrem, dan is het armpje teruggetrokken en ratelt hij niet over de tandjes.