Nee, je hebt de originele oplader niet per se nodig om je telefoon van stroom te voorzien. In feite kun je elke adapter en/of kabel gebruiken. Samsung en Apple geven aan dat het een milieubewuste keuze is om geen telefoon oplader meer mee te leveren met de nieuwste telefoons, maar dit is slechts bijzaak.
Fabrikanten stellen dat alleen de originele opladers van het eigen merk gebruikt moeten worden. Dat zou de levensduur van de accu verlengen. In de praktijk blijft vaak dat goedkopere opladers van imitatie-merken even goed werken. Er zit wel een addertje onder het gras.
Neppe accessoires hebben vaak slordige afwerking
Vooral als je de kabel wat zijwaarts buigt. Om het verschil te zien heb je de originele kabel nodig, die je kreeg meegeleverd bij je iPhone. Apple-kabels zijn vaak net iets beter afgewerkt en de randjes zijn minder ruw.
Gebruik alleen de originele oplader
Dit komt omdat de stroomsterkte van de opladers verschilt en een verkeerde oplader de batterij van jouw telefoon kan beschadigen. Bovendien kunnen goedkope, niet-originele opladers gevaarlijk zijn en zelfs brand veroorzaken.
Tussen 20% en 80% is ideaal
Het is misschien even wennen maar je telefoon kun je beter niet tot 100% opladen. De laatste 20% gaan een stuk langzamer en veroorzaken meer warmte. En warmte is slecht voor de gezondheid van je batterij. Ook is hiet niet verstandig om je batterij helemaal leeg te maken.
Laden tot maximaal 80 procent heeft een goede reden. Dat is beter voor de levensduur van de batterij. Daarom zijn sommige telefoons zo ingesteld dat ze niet verder laden. Bovendien gaat het laden boven 80 procent veel trager.
In feite is het beter om je telefoon op te laden voordat hij volledig leeg is. Het is niet nodig om je telefoon constant op 100% opgeladen te houden, vooral als je hem lang aan de lader laat zitten. Als je je telefoonbatterij in een optimaal bereik wilt houden, probeer dan het laadniveau tussen 20% en 80% te houden.
Niet alle USB-connectoren, kabels en laders zijn gelijk . Sommige wandladers kunnen bijvoorbeeld meer vermogen leveren dan andere en een bepaalde USB-aansluiting op een laptop kan verschillen in vermogen van de anderen, of pc's waarvan sommige kunnen opladen terwijl ze in de slaapstand staan.
Helaas zijn ze niet zo goedkoop als de niet-gecertificeerde kabels, maar dat is niet zo gek. De prijs zit hem niet alleen in de licentierechten die de fabrikant aan Apple heeft moeten betalen. Deze kabels zijn van uitstekende kwaliteit; het materiaal is veel sterker dan dat van de originele Apple kabel.
Apple apparaten laad je snel op met een Power Delivery snellader. Kies een oplader met minimaal 20 watt vermogen. Na een half uur laden zit je batterij voor ongeveer 50 procent vol. Met de oude 5 watt lader die vroeger bij je iPhone zat, haalde je in een half uur maar 20 procent.
- Batterijen en accu's kunnen niet goed tegen (extreme) warmte. Zorg dat de batterij nooit in aanraking komt met open vuur of andere warmtebronnen. Leg een batterij dus ook niet in de zon. - De batterij mag uiteraard ook niet in de buurt komen van vocht, regen en sneeuw.
Je kunt je iPhone elke nacht opladen, zelfs als de batterij niet volledig leeg is. iPhone stopt automatisch met opladen wanneer de batterij volledig is opgeladen, dus het is veilig om je iPhone 's nachts aan een oplader te houden. Het opladen wordt automatisch hervat als je batterijniveau onder de 95 procent daalt.
En wat doen mensen: ze hangen onnadenkend weleens iets over of tegen een oplader die in brand kan vliegen. De kans dat er daardoor brand ontstaat is heel klein, stelt Baltus gerust: er zijn allerlei strenge Europese eisen aan onze apparaten, bijvoorbeeld over mechanismen die kortsluiting moeten voorkomen.
Hiervoor gebruik je een USB-C-kabel die voldoet aan de USB-C-standaard, zoals de kabel die bij je iPhone wordt geleverd. Dit soort kabels zijn overal verkrijgbaar (van Apple en andere merken).
In de volksmond wordt hiermee vaak hetzelfde bedoeld. Een adapter is werkelijk echter slechts één onderdeel; het blokje (meestal aan de stopcontact kant) die de spanning van het stopcontact omzet in een spanning die geschikt is voor het op te laden apparaat. De oplader is het geheel.
Als je een nieuwe oplader koopt, is het belangrijk om hier rekening mee te houden. Voor een telefoon heb je in principe aan een adapter van 5 Watt genoeg. Als je een tablet gaat opladen, kun je beter een 12-Watt adapter kiezen. Hoe groter het vermogen, hoe sneller je apparaat oplaadt.
Je telefoon is slim genoeg om geen stroom meer door te laten als de accu vol zit, dus er is geen kans op gevaar door 'overladen', maar een volledig volle batterij staat wel meer onder druk. Toch zijn de batterijen zodanig verbeterd dat het hier ook stiekem niet heel veel uitmaakt. Geen zorgen dus.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Als je batterij heet wordt tijdens het laden (dus niet een heel klein beetje warmer, maar echt heet), is het slecht. Als hij een normale temperatuur houdt, is er niks aan de hand. Snel laden is dus niet per definitie slecht voor je batterij.
Neen, tegenwoordig is het niet langer gevaarlijk om uw mobiele telefoon 's nachts op te laden. Moderne smartphones hebben slimme technologieën die de batterij beschermen tegen oververhitting en ernstige schade. Te lang aan de oplader zitten kan echter een negatief effect hebben op de levensduur van de batterij.
Het kan voor je accu helemaal geen kwaad om je smartphone te gebruiken terwijl deze in de oplader zit. Let wel op voor mogelijke verhitting van je batterij. Ook zal het natuurlijk wat langer duren voordat de accu weer vol is.
Er zijn twee redenen: laadprestaties en levensduur van de batterij. Meestal moet u een EV alleen opladen tot 80%, omdat de laadsnelheid dramatisch afneemt na de 80% . En ten tweede, de gezondheid van de batterij van uw voertuig op de lange termijn verbetert wanneer deze onder de 100% wordt gehouden.
Langzaam laden is over het algemeen vriendelijker voor de levensduur van de batterij. Het levert een constantere stroom aan energie. Dit is gunstig voor de gezondheid van de batterijcellen. Daarnaast zijn reguliere laadpunten alomtegenwoordig.