In de Opel Astra zit je behoorlijk veilig.Bij de crashtest behaalde het autootje met vijf sterren de hoogste score. Verder is de Astra uitgerust met een automatisch noodremsysteem, dat bijgesteld kan worden en je waarschuwt bij gevaarlijke situaties.
Opel Astra 1.6 SIDI = Distributieketting; Opel Astra 1.6 Turbo = 150 000 kilometer of 6 maximaal jaar; Opel Astra 1.8 = 150 000 kilometer of 6 maximaal jaar; Opel Astra 2.0 = Distributieketting.
Distributieriem vervangen Opel Astra kosten ✔️ Prijs v.a. € 379.
Uitvoeringen en varianten
De basismotor is een 1,0 liter driecilinder met turbo en met een vermogen van 77 kW/105 pk. De tweede motor is een vernieuwde versie van de vertrouwde 1,4 liter viercilinder met turbo, die nu 110 kW/150 pk levert. Als topmotorisering dient een 1,6 liter turbomotor met 147 kW/200 pk.
Astra J (2009)
Opel leverde in deze generatie Astra nagenoeg alleen nog maar turbomotoren. De Astra J kwam er ook weer als GTC, die Opel qua ontwerp nog verder van de reguliere Astra af zette, én als heftige OPC met maar liefst 280 pk.
In de loop der tijd kregen de haaien een permanente, doch verscholen plek in Opel-interieurs. Bij de ADAM vind je ze in het deurvak en bij de bekerhouder in het midden, de huidige Astra heeft ze op dezelfde plek als bij de Corsa.
Amsterdam. De eerste exemplaren van de nieuwe Opel Astra zijn in de fabriek in Rüsselsheim van de band gerold.
U vraagt welke benzine u het beste kunt tanken voor uw Opel Astra. Alle benzineversies van Opel vanaf bouwjaar januari 2011 zijn geschikt voor E10 benzine.
Moderne synthetische (SAE 5W-30) motorolie voor personenauto's en bestelwagens.
U vraagt naar de interval voor vervanging van de distributieriem. Die is bij dit type Opel Astra elke 150.000 km of 10 jaar.
Meestal gaat een distributieketting zo'n 100.000 a 150.000 kilometer mee. Hierna moet de distributieketting vaak vervangen worden. Het is namelijk zo dat wanneer u de distributieketting langer gebruikt, de ketting niet meer goed zijn werk doet.
Wanneer een distributieriem vervangen moet worden, hangt onder meer af van hoeveel kilometers je per jaar rijdt en wat de tijdslijn is die de fabrikant opgeeft voor het vervangen van de distributieriem. Over het algemeen moet je de distributieriem tussen de 80.000 en 120.000 kilometer vervangen of om de 4 of 5 jaar.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
De kosten van het vervangen van de distributieriem kunnen uiteenlopen van zo'n 300 tot wel 1.000 euro. Dat hangt af van het merk en type auto. Vooral bij moderne diesels moeten gelijk wat extra onderdelen vervangen worden; dat maakt het weliswaar duurder, maar dan heb je er jarenlang geen omkijken meer naar.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Hoe vaak moet je olie verversen
Ons advies is dit na ieder 10.000 tot 15.000 kilometers te doen. Als je niet zo veel rijdt doe het dan gemiddeld 1x per jaar. De reden hiervan is, is dat de motor minder vaak op temperatuur komt en het oliefilter sneller vies wordt.
De hoeveelheid olie die nodig is om uw motor te verversen is 4,5 liter. MINERAAL: het resultaat van de raffinage van ruwe olie; het is een economische oplossing die vaak wordt aanbevolen voor oudere voertuigen.
In de praktijk betekent dit dat elke olie net zo stroperig is bij lagere temperaturen en viskeus blijft bij -30 ° C, maar 5w40-olie presteert beter dan 5w30-oliën bij hogere temperaturen en is effectief tot omgevingstemperaturen van 50 ° C, in plaats van 30 ° C.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor. Benzine met extra additieven wordt ook wel premium-benzine genoemd.
Het verschil tussen Euro 95 en Super Plus 98 is het octaangetal, wat de zogenaamde klopvastheid aangeeft. Hoe hoger de klopvastheid van benzine, des te minder snel zal de brandstof spontaan, vóór de onstekingsvonk, ongecontroleerd ontbranden. Dat verschijnsel wordt ook detonatie of pingelen genoemd.
Opel kondigde onlangs aan dat het de fabriek in 2021 niét meer gaat opstarten. “Ons plan is nog steeds om de productie begin volgend jaar weer te hervatten, als de situatie het toelaat”, zo probeert Hochgeschurtz zijn werknemers te bedaren.
Opel Automobile GmbH, vaak afgekort tot Opel, is een van oorsprong Duitse autofabriek, die sinds 2021 in handen is van het multinationale autoconcern Stellantis. In 1862 werd het bedrijf opgericht door Adam Opel en pas in 1899 werd de eerste auto van het merk geproduceerd.
De prijzen van de nieuwe Opel Astra zijn bekend en beginnen vanaf €26.699. De hybride-variant is ook beschikbaar en de Opel Astra Hybrid (PHEV Plug-in) begint vanaf €34.899.