Het is niet wettelijk verplicht om een Lijst roerende zaken op te stellen, het kan wel veel discussie voorkomen. Het biedt houvast voor zowel de koper als verkoper, en kan je naast tijd ook flink wat geld besparen.
Verkoper en koper kunnen dus afspreken wat er bij de overname van de woning wel en niet is inbegrepen. Deze lijst is bindend en maakt duidelijk wat er allemaal bij de koop is inbegrepen."
De verkoper is verplicht jou te informeren over zaken die van belang kunnen zijn, dit heet de mededelingsplicht. Verkoper geeft in de NVM-vragenlijst vorm, inhoud en structuur aan de mededelingsplicht. In de NVM-vragenlijst worden allerlei vragen gesteld over de (onderhouds)staat van de woning.
Als er gesproken wordt over roerende zaken, worden hiermee de dingen bedoeld die bij de inboedel van de verkoper horen. Het zijn dus die dingen die de verkoper mee kan nemen zonder dat hij hiervoor het huis hoeft te beschadigen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de lampen, de mooie shutters voor de ramen of het tv-meubel.
Ook alle spullen in een onroerende zaak zijn onroerend als ze daarmee duurzaam verbonden zijn. Zoals een keuken of een toilet. Alle andere zaken zijn roerende zaken.
517 B.W. Goederen zijn onroerend, of uit hun aard, of door hun bestemming, of door het voorwerp waarop zij betrekking hebben. In principe is een houtkachel dus een roerend goed. MAAR: Onroerend zijn eveneens alle zaken die duurzaam met het onroerend goed verbonden zijn.
De verplichte en belangrijkste documenten en attesten bij een verkoop van een woning zijn het postinterventiedossier (PID), een keuringsverslag van de elektrische installatie, het energieprestatiecertificaat (EPC) en de eigendomstitel.
“Als verkoper ben je wettelijk verplicht om vanaf de start van de verkoop in het bezit te zijn van zeven documenten: het bodemattest, het stedenbouwkundig uittreksel, het keuringsattest van de elektrische installatie, het energieprestatiecertificaat, het postinterventiedossier, het kadastraal plan en de gegevens rond ...
Als er geen postinterventiedossier aanwezig is, moet er een architect of veiligheidscoördinator langskomen om er één op te maken.
'Een makelaar mag bijvoorbeeld alleen naar je inkomen vragen wanneer een huurder de huurovereenkomst gaat tekenen', vertelt woordvoerder Ingers Sanders namens de AP. 'In de fase voorafgaand aan bezichtiging van de woning mogen zij enkel contactgegevens vragen.
Rol van makelaar bij informatie verstrekt bij verkoop
Niet allen de verkoper en koper spelen een rol bij een vastgoedtransactie. Ook hun makelaar. Zo dient de verkopend makelaar er op toe te zien dat verkoper voldoet aan zijn mededelingsplicht. De makelaar mag niet adviseren om informatie achter te houden.
En verkoopt de verkoper om die reden het huis? Dan is de verkoper een professionele verkoper. Een professionele verkoper mag zich meestal niet meer terugtrekken. Ook als er nog geen schriftelijk contract is.
Alle losse spullen in jouw huis vallen onder jouw inboedel, dit zijn de spullen die je kunt pakken zonder iets kapot te maken. Hierbij kun je denken aan meubilair, kleding en servies. Hiernaast valt bijvoorbeeld ook behang en laminaat onder jouw inboedel.
De koper kiest en betaalt meestal de notaris. De notaris is de neutrale derde die de eigendomsoverdracht van de woning in goede banen leidt. Hij doet onder andere onderzoek naar koper en verkoper. Zo gaat hij hun identiteit na, bekijkt of de verkoper rechtmatig eigenaar is en of er geen beslag op de woning ligt.
De makelaar is verplicht jouw bod door te geven aan de verkoper. De meeste makelaars sturen je een bevestiging van jouw bod.
Als verkoper blijf je aansprakelijk voor gebreken gedurende twee jaar nadat de koper het gebrek heeft gemeld, of redelijkerwijs had kunnen melden. De koper kan die termijn steeds verlengen door de verkoper eraan te herinneren dat hij hem aansprakelijk houdt voor het gebrek.
Je mag de te verkopen woning dus maximum 6 maanden voor de aankoop van een nieuwe woning verlaten hebben. In de praktijk zal je als particuliere verkoper en bewoner van je woning geen meerwaardebelasting betalen.
Een huis kan niet verkocht worden zonder tussenkomst van een notaris. De notaris maakt de leveringsakte en de eventuele hypotheekakte en laat deze ondertekenen. Daarna zorgt hij voor inschrijving van de akten in de openbare registers. De koper van een huis heeft het recht zijn notaris aan te wijzen.
Je kunt geen woning kopen of verkopen zonder notaris. Deze zorgt er namelijk voor dat dit allemaal volgens de regeltjes gebeurt en dat de officiële documenten op orde zijn.
Een losstaande airco is gewoon roerend goed en hoort niet bij het huis.
Een kachel is in principe een roerend goed, maar als ze in het gebouw ingewerkt is, wordt het onroerend.
Een tuinhuis is namelijk net als je woning onroerend goed en kan je dus meefinancieren met een hypothecaire lening.