Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Het werkelijke verbruik van een hybride auto ligt sterk aan hoe je deze gebruikt. Neem de Toyota Prius als voorbeeld; deze heeft een fabrieksopgave van 4.2 l/100 km. In werkelijkheid kan dit oplopen naar 6 l/100 km door een intensievere rijstijl.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
Geld besparen
Volgens onderzoek van JATO Dynamics bespaart een Toyota Hybrid, die 13.000 kilometer per jaar rijdt en tankt voor €1,659, je op jaarbasis zo'n 300 euro in vergelijking met eenzelfde klasse model met een conventionele benzinemotor.
Rij rustig.
Een hogere snelheid betekent doorgaans een hoger verbruik –en meestal maar een kleine tijdswinst. Doe het dus rustig aan! Een snelheid van 90 km/h is veilig en zuinig. Maak je daarbij gebruik van de cruise control, dan houd je ook nog eens je snelheid constant en zit je qua energieverbruik helemaal goed.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Autoverzekering voor hybride auto's
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Elektrische auto's
Hoe verhoudt de hybride auto zich tot de volledig elektrische auto? Laatstgenoemde is duurder in aanschaf en heeft een kleinere actieradius, maar heeft één groot voordeel ten opzichte van zijn hybride 'concurrent': de CO2-uitstoot is nul.
Een laadpaal kost ongeveer €1.000, een kastje koop je al vanaf €350. Het opladen van je hybride auto is uiteindelijk een stuk goedkoper dan rijden op alleen maar fossiele brandstoffen. Laad je je auto op bij een publieke laadpaal, dan variëren de kosten van €0,25 tot €0,59 per kWh.
Een hybride of semi-elektrische wagen verbruikt minder dan een auto op benzine of diesel. Hoeveel zuiniger de wagen om gaat met de brandstof verschilt per model. Het verbruik ligt 8% tot 55% lager. Bij gebruik in de stad is het verschil het grootst, omdat de elektrische aandrijving dan het beste tot z'n recht komt.
Volgens ons is de beste hybride auto de Kia Niro. De Kia Niro is zowel beschikbaar als plug in hybrid en als full hybrid. De Kia Niro is betrouwbaar, ruim en comfortabel. Het is ook een heerlijke auto om gewoon lekker veel mee te rijden en kilometers te maken.
Het verbruik is vergelijkbaar met een auto van een of twee klassen lager dan waar je op dat moment in rijdt. Onthoud wel dat een hybride auto zich niet van zijn beste kant laat zien op de snelweg. Juist daar wint hij weinig energie terug en heeft je hybride bolide veel brandstof nodig om hogere snelheden te rijden.
Een plug-in hybride, of PHEV, heeft een benzinemotor en een batterij, net als een hybride. Maar behalve dat de batterij wordt opgeladen terwijl je rijdt, kan je een PHEV ook thuis en onderweg opladen. Op deze manier hebben plug-in hybrides een veel groter bereik dan parallel hybride auto's.
Een hybride auto wisselt automatisch tussen de twee brandstofbronnen: benzine en een zelflopladend elektrisch accupakket. Bij een plug-in hybride kun je het accupakket opladen via het stopcontact of een laadpaal. Een plug-in hybride zoals de RAV4 Toyota Plug-in Hybrid kan zo tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden.
Voor een hybride auto komen de totale kosten op €230,70 per maand. Voor een elektrische auto komen de kosten uit op €148,73 per maand.
Als we de kosten berekenen en vergelijken, komen we via het rekenvoorbeeld van ANWB uit op gemiddeld 7,6 cent elektriciteitskosten per kilometer en zo'n 10 cent per kilometer aan brandstofkosten.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Snelladen
Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,25 en € 0,79 per kWh. Een gangbaar tarief is zo'n € 0,60 per kWh. Om 20,7 kWh te laden ben je € 12,42 kwijt. Dat is iets meer dan € 0,12 per kilometer.
Hybride rijden is rijden met twee motoren
Hybrides hebben twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. De een haalt brandstof uit de brandstoftank (diesel of benzine) en de ander werkt op stroom die het accupakket in de auto levert.
2025 is een overgangsjaar waarin je een korting van 75 procent op de wegenbelasting krijgt. Vanaf 2026 betaal je het volledige tarief.