Allereerst is het goed om te melden dat de huidige Formule 1-motoren geen motoren meer genoemd worden, maar power units.Dit omdat het een hybride systeem is. Een moderne power unit bestaat uit een interne verbrandingsmotor en elektrische motoren die worden aangedreven door het Energy Recovery System [ERS].
In zijn streven om de sport duurzamer te maken, schakelt de Formule 1 dit seizoen over van benzine E5 naar E10. Dat wil zeggen, benzine die in plaats van 5 procent bio-ethanol nu het dubbele bevat. Bio-ethanol is een alcohol die duurzaam wordt geproduceerd uit biomassa, zoals maïs, tarwe, suikerbiet en rogge.
Hoeveel liter benzine kan er in een Formule 1-wagen
De tanks bevatten aan de start van de race zo'n 135 tot 145 liter benzine. Doordat het verbruik van een Formule 1-auto op 75 liter per 100 kilometer ligt zijn de coureurs ver voor de start al bezig met hoe ze zo zuinig mogelijk om kunnen gaan met hun brandstof.
Formule 1-wagens hebben namelijk geen antiblokkeersysteem (ABS) of tractie controle (TRC). Dit maakt de uitdaging voor de coureurs om het wapentuig te besturen aanzienlijk moeilijker.
Hoeveel pk heeft een Formule 1 auto? Hoeveel pk's iedere F1 auto precies heeft is niet bekend, maar aan een slordige 1.000 pk kan je zeker denken. Het minimale gewicht van de power unit is wel opgenomen in de reglementen: in 2021 is dat 150 kilo.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Hoewel de motor het kloppende hart van de auto is, zijn er nog een heel aantal andere onderdelen die onmisbaar zijn voor Formule 1-auto's. Zo wordt de motor gekoppeld aan een versnellingsbak: kosten hiervoor lopen vanaf 400.000 euro op tot rond de 800.000 euro.
Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut. Beide getallen zijn dus significant hoger dan die van gewone straatauto's.
Een Formule 1-auto remt van 200 km/h naar stilstand over 54,5 meter, wat minder dan drie seconden duurt.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Tanken meer dan tien jaar geleden afgeschaft
Tot en met het seizoen 2009 werd er getankt tijdens GP's. Dit gebeurde omdat geen enkele brandstoftank groot genoeg was om de volledige race uit te rijden. Vanaf 2010 werd het echter verboden in de nieuwe reglementen van de FIA.
PK f1 auto vermogen: 1.000 in totaal!
Als je de interne verbrandingsmotor combineerd met de elektrische elementen, dan komen we uit op zo'n 1.000 PK per Formule 1 auto! Als we kijken naar het aantal toeren van de verbrandingsmotor, dan zitten we op zo'n 15.000 toeren per minuut.
Die 1015 Pk is niet de krachtigste motor die de F1 heeft gehad, blijkt uit de tabel. Ferrari laat een wat meer slingerend verloop zien over de jaren heen met een hoogtepunt van 1030 Pk in 2019 en een dieptepunt van 970 Pk in 2020.
Niet gek als je weet dat een F1-bolide in een race van circa 300 kilometer 120 à 150 liter benzine verbruikt.
Formule 1-auto's rijden op benzine die voldoet aan zeer strenge eisen. Ze zijn nog strenger dan die voor gewone auto's. Shell bijvoorbeeld, maakt F1-brandstof die bestaat uit 99 % Shell V-power en 1% toevoegingen, waarover niemand iets loslaat.
Porsche GT2 RS
Een Duitse bolide mag in de collectie van een professionele autocoureur natuurlijk niet ontbreken. De Nederlander is dan ook de trotse eigenaar van een Porsche GT2 RS. Dit is een van de snelste straatlegale Porsches die je kunt krijgen, met een vermogen van maar liefst 700 pk.
Een hoop Nederlanders zitten vandaag weer voor de buis gekluisterd, want het Formule 1-seizoen gaat van start. Maar je kunt er ook voor kiezen om naar zo'n auto in je eigen garage te gaan kijken. Je kunt zo'n Formule 1-auto namelijk ook 'gewoon' kopen.
Het stuur is voorzien van een krachtige force feedback en kan tot 180 graden draaien.
De coureur hoeft het stuur ook niet zover te draaien als in een normale auto (die soms helemaal gedraaid moet worden) door de stuurbekrachtiging.
De auto's accelereren van 0 naar 100 km/h in 2,8 seconden en bereiken een maximumsnelheid van 280 km/h. Het geluidsniveau is ongeveer 80 dB, waar een normale auto 70 dB en een bus 90 dB produceert.
In 2022 mogen F1-teams drie keer een Internal Combustion Engine (ICE), Turbo Charger (TC), Motor Generator Unit – Heat (MGU-H) en Motor Generator Unit – Kinetic (MGU-K) gebruiken. De Energy Store (ES) en Control Electronics (CE) mogen maar twee keer gebruikt worden zonder straf.
Red Bull richtte ondertussen Red Bull Powertrains op: de eigen motordivisvie van de renstal waar vanaf 2025 volledig eigen krachtbronnen (zonder lijntje met Honda) ontwikkeld moeten gaan worden. Tot die tijd kan er dus geteerd worden op de Honda-motor van 2022.
De meest opvallende verandering aan de voorkant van de auto is echter de introductie van spatbordjes, al is dat uiteraard niet hun functie. Een ronddraaiend wiel creëert op hoge snelheid veel turbulente lucht en dit is één van de manieren om die turbulentie iets te doen laten afnemen.
Elk stuur kost 80 uur om te maken en kost tussen de 60.000 en 90.000 euro. Elke coureur krijgt drie of vier stuurtjes tijdens één seizoen. Of meer, als ze 'm uit de auto smijten.
De heilige graal is en blijft toch wel de F1-wagen van Juan Manuel Fakito uit 1954. Deze prachtige wagen werd verkocht tijdens een veiling in 2013 en bracht meer dan 30 miljoen euro op. In dit scheurijzer werd de coureur voor de tweede keer kampioen. Het is vooralsnog de duurste F1-wagen ooit verkocht.