Als u een helm draagt, wordt de kans op een botsing of een val natuurlijk niet kleiner. Maar een fietshelm verkleint wel de kans op ernstige verwondingen bij een ongeval. Fietsers met een helm hebben zeventig procent minder kans om te overlijden door een verwonding aan hun hoofd of hersenen dan fietsers zonder helm.
Voorstanders zeggen dat het dragen van een helm het risico op hoofdletsels verkleint en zo levens redt. Volgens een studie uitgevoerd door de KU Leuven kan het aantal verwondingen of overlijdens bij fietsers in het verkeer duidelijk worden verminderd als alle fietsers een helm zouden dragen.
Voor volwassenen is de fietshelm verplicht in Finland en Spanje, maar alleen buiten de bebouwde kom. In Zwitserland is een fietshelm plicht boven snelheden van 20 km / uur. Wel is in veel landen de fietshelm verplicht voor kinderen.
Vooral hoofdletsel en verwondingen aan armen en benen. Zonder fietshelm op je elektrische fiets ben je zeer kwetsbaar. Het blijkt bovendien dat 50-plussers veel langzamer of zelfs helemaal niet meer goed herstellen na een val van met een elektrische fiets.
“Een fietshelm beschermt tegen hoofdletsel door absorptie van de kracht. Een fietshelm kan het verschil maken tussen een ernstig hoofd-hersenletsel en een licht hoofd-hersenletsel. Hersenweefsel dat beschadigd is geneest nooit meer. Ernstig letsel kan lijden tot overlijden of ernstige invaliditeit.
Het vaakst genoemde motief om kinderen niet langer een fietshelm te laten dragen, is dat hun leeftijdsgenootjes ook zonder fietshelm fietsen en dat de ouders niet willen dat hun kind opvalt.
Nederland, een land zonder helmplicht, heeft per gefietste kilometer de minste ongevallen. De Fietsersbond wijst op het zogenaamde 'safety in numbers'. Als we minder gaan fietsen, bestaat de kans dat er relatief gezien meer ongevallen zullen plaatsvinden.
Uit onderzoek blijkt dat een fietshelm de kans op hoofdletsel niet verkleint. Een fietshelm is erop gemaakt om klappen op te vangen die tot maar 20 kilometer per uur gaan. Helaas gebeuren de meeste ongelukken met fietsers in combinatie met een auto, motor of scooter. Dan voorkomt een helm helaas geen hoofdletsel.
Helmen zijn voor verschillende prijzen te verkrijgen. Je betaalt er al snel €50 voor. Er zijn ook helmen te verkrijgen die soms wel €250 of meer kunnen kosten. In essentie is er geen verschil in de mate van de bescherming tussen een dure en een goedkopere helm.
Dat is volgens de onderzoekers de Bontrager Rally MIPS en de veiligste race-helm is de Lazer Century MIPS. Opgemerkt moet wel dat een aantal merken die in Nederland populair zijn, maar in Amerika niet veel verkocht worden niet zijn meegenomen in de test.
In de landen om ons heen is het de normaalste zaak van de wereld: als je gaat fietsen, doe je een helm op. In Nederland doet slechts 2 tot 3 procent van alle fietsers dit.
Helm binnenkort verplicht voor alle snorfietsers
Per 1 januari 2023 geldt de helmplicht ook voor snorfietsers op fietspaden. Tot die tijd is een helm alleen verplicht voor snorfietsers op de rijbaan in Amsterdam en Utrecht. Door een helm te dragen voorkomt u (ernstig) hoofdletsel bij ongelukken.
Komt er een helmplicht? Momenteel geldt er geen helmplicht voor de elektrische fiets in Nederland. Voor Speed Pedelecs (45km p/u) geldt wel al een helmplicht. Per 1 januari 2023 wordt een helm op de snorfiets verplicht.
Fabrikanten adviseren een helm na 3-5 jaar te vervangen. In de binnenkant van je helm vind je een productiedatum en/of houdbaarheidsdatum. Onderzoek laat zien dat de leeftijd van de helm echter geen invloed heeft op de beschermende werking. Impact en blootstelling aan water en UV-straling hebben dat wel.
Bewaar hem ook niet in de volle zon, zonlicht tast namelijk het materiaal aan. En laat hem niet vallen en zorg dat hij niet ergens hard tegenaanstoot.
Volgens de Fietsersbond biedt een fietshelm een schijnveiligheid en wordt de onveiligheid zelfs vergroot als fietsers verplicht worden een helm te dragen. Een helm dragen leidt tot meer risico voor fietsers op een ongeval. Daarbovenop biedt een helm onvoldoende bescherming bij een ongeval met gemotoriseerde voertuigen.
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
Stevige riempjes en sluitingen
Check of de riempjes goed aan de helm zijn bevestigd door er eens krachtig aan te trekken en controleer of de sluitingen stevig blijven vastzitten.
Bij een Fietshelm met Vizier ben je beter beschermd tegen Wind & Insecten. Wil je juist wel even de wind in het gezicht, dan kun je eenvoudig het vizier omhoog doen. Daarnaast is het ideaal voor brildragers en raak je ook je sportbril niet meer kwijt !
In Duitsland is het niet verplicht om een fietshelm te dragen op de fiets.